LED-snurra tankar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Så snabbt som möjligt! ;)

Vid hemmabyggen brukar man inte få till balansen så bra så det är det som sätter gränsen. Helst vill du ju ha 60fps = 60 varv/sekund för att man inte ska uppleva flimmer.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

för att få 60 fps kan man ju annars göra en variant med fyra symmetriska armar och snurra i 15 varv per sekund :) (eller i 25, så får man en 100hz-ledsnurra)
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av whynot »

Du gör en rund skiva där Du borrar in dioderna med jämn delning så kan det bli bra balans och elektroniken i mitten på axeln så blir det minst obalans. Finns ju en del små CNC-maskiner här som lätt skulle kunna borra åt Dig.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

En sak tycker jag är lite trist. :( Och dethär är lite kritik till oss här på forumet.

Man kan ha en LED-snurra till något vettigt, men det kräver ofta uppdatering i realtid. Det kräver också att det finns ett program som kan ge vettig info till snurran.

Mitt förslag (som ligger långt långt över min kompetens på området) är någon form av IR överföring och ett gränssnitt till en dator i stil med HD44780 (parallel tyvärr) eller Matrix Obrital/Crystalfontz (båda seriella).

Det finns då massor av program till windows/linux/mac som kan använda snurran för att visa info på.

Alla timmar som folk här på forumet har lagt ner på en snurra är då mer meningsfulla och inte bara "Jaha, nu funkar den... det var ju fint." så åker den ner i en låda...

Vad sägs om att vi kan sammarbeta föratt lägga någon form av grund för IR-överföringen och PIC-koden för gränssnittet... :wink:
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

HD44780 interface låter ju vettigt att ha på en snurra. Men för att kunna lösa överföringen blir det nog enklast att ha en stationär pic utanför snurran som processar om all parallell data till en enda seriel dataström som kan överföras via IR.

Själv sitter jag och skissar på en RGB snurra med VGA interface. Hade tänkt låta en fiberkabel överföra data till snurran genom mittaxeln. Ska dock först undersöka hur bra det funkar med en skarv i fibern.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

HD44780 skulle vara najs. Trevligt med info från Winamp på snurran tex. Det skulle vara en cool grej på en fest.

Troligen finns det någon vedertagen teknik för att göra om parrallel till seriell med en lite pic. Jag vet inte hur.

Om någon vill bilda en grupp som är jag gärna med...
Skriv svar