Överspänningsskydd (+ ev. filter) för fast montage?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Överspänningsskydd (+ ev. filter) för fast montage?

Inlägg av speakman »

Någon som vet något smidigt ställe att köpa just smidiga ÖSK för fast montage till bra pris? Bortsett ELFA då. Jag hittar bara där.
Annat man borde ha för att skydda elektronisk utrustning från faror via elnätet?

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Till vad? Fast montage för skydd av 130kV luftledning eller skydd av en laddare till en MP3-spelare? Tala om vad du vill skydda, hur mycket ström prylen drar, vad den är ansluten till förutom elnätet, om det är jordad eller ojordad anslutning, hur känslig apparaten är och hur befintlig ingång ser ut (trafo, primärswitchat, nätfilter...)

Vill du ha bra svar så måste du tala om relevanta fakta tyvärr..
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Jag vill skydda allt på en jordad 230v-ledning. Där kommer finnas allt från MP3-spelartrafo till switchade nätagg.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

gjorde en fulvariant på det hemma i helgen , jag kan ta en bild och lägga upp om intresse funnes

köpte nätfilter på ebay och kompletterade med låda, comgaps, varistorer och en spole på jorden, detta är bara gjort för min labbänk, möjligt att jag gör en till till datorerna, den som sitter där är för kraftig eller om man ser det rätt feldimesionerad och ej tillräckligt effektiv
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ska du göra det "riktigt" ska du först ha ett grovskydd, sen en viss längd ledning (kan ersättas av en induktans designad för det), sen finskydd.

Comgaps i all ära, de är bra till småsaker men de kan inte på långa vägar hejda en "near miss"! Rätt kopplat är de dock bra på telefonlinjen...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

då är frågan vad som är ett bra grovskydd?

har funderat på ordentliga bultar som skruvas lagom nära jordpunkten, borde klara mycket ström, frågan är hur bra man kan ställa överslagsspänningen

alla förslag är välkomna
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det finns färdiga enheter som heter/kallas "Grovskydd", det finns färdiga enheter som heter/kallas "Finskydd" osv. Besök en elektriker, berätta för honom och ha det stora plastkortet med... de kostar en del pengar.

Då du redan är inne i ett hus kan du nog nöja dig med finskyddet, då jag byggde kostade det bara 2-3K...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

alldrig :) :D :lol:
det får till att bli att göra själv :wink:

först måste jag få till en riktig jordning, väntar på galvad wire för det, sedan blir det lite olika steg in till huset, men det kan ta lite tid innan man får allt färdigt
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Som sagts tidigare - installera ett bra grovskydd - är det känsliga apprater så hjälper en strörskyddstrafo en hel del - sen efter den comgaps - gärna ett vid trafon och sedan ett närmare apparaten. Man skall inte heller underskatta skyddsnyttan med snabba säkringar - ibland i kombination med comgas så hinner de att göra nytta. Grunden för att lyckas skydda sig emot kraftiga smällar är flera led av skydd. Göm inte heller bort tänka på externa anlutningar. Telenät OCH kraftnät medför en stor risk för problem så det kan bli hemska spänningar mellan dessa nät vid blixtnerslag även rätt långt ifrån en.

Det finns (om driftsäkerheten inte är helt avgörande) en annan lösning där man har comgaps/varistorer som ett skydd, men så fort en lite kraftigare spik har detekteras så slå kretsen ifrån ett relä och bryter matningen helt till anslutna apparater. För - oftast så är det många nerslag i ett åskväder och risken att det första är den kraftigaste är rätt liten, så klipper kretsen vid första spiken så ökar överlevnindschansen betydligt. Nackdelen är givetvis att det kommer falsktrigga då och då vilket gör prylarna strömlösa.


Ett problem är att inpedansen på jordningen inte är så låg som den borde vara för att ge ett bra åskskydd - det är den normala elsäkerheten som sätter gränserna och där är kraven betydligt lägre än vad kraven är för att ge ett gott skydd vid åsknedslag. Det ÄR svårt att skydda sig helt och hur mycketman än gör så ökar man bara tåligheten - att skydda sig helt ifrån kraften av 10-tals kA med väldigt höga dI/dt är en svår uppgift....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det finns tillfällen man önskar att man bodde underjordiskt och hadde en perfekt skyddad miljö, men det gör man ju inte :cry:

sätter ut en bild på min portabla nätfilter, bättre än inget och anledningen till trippal comgaps är att jag inte vet vad som är nolla ellef fas vid väggutag

Bild[/url]
Skriv svar