Bil med 4-vägsstyrning

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

BOE (som står för Board Of Education) finns inte till pic och egentligen är det rätt (läs helt)onödigt. Det som finns på BOE kortet är 5v stab + ett litet Kopplingsdäck + en port till datorn.

Bild

Och de vill de ha 750 spänn för, tycker jag är c:a 500 för mycket.

Gör såhär skaffa en 5v stab + ett kopplingsdäck tex detta Vill du köra på en BS så köp den dyr men rätt enkel. Annars handla en wisp628 av sodjan om du ska köra pic. (Det senare är att rekommendera då urvalet på det första alternativer är GRYMT begränsat)

Edit:Köp allt av sodjan han har 5vstab, k.däck osv.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> tantanx

Ser fram emot att få se dina egentillverkade Ilon-hjul!

Gör dig själv en tjänst och håll dig borta från Basic Stamp. Ska du bygga en komplett robot med dem, motorstyrning och allt, måste du lägga modul efter modul som vardera kostar många hundralappar.

Köp dig iställer ett starterkit med PIC eller AVR (t.ex. från sodjan här på forumet, han vet nog vad du behöver vid detta laget).

För att styra en motor (steglös hastighet och i båda riktningarna) behöver du en "elektrisk växellåda" som kallas för H-brygga. Dessa kan man bygga hur avancerade som helst, det har jag provat :eh:
H-bryggor för små motorer, <2A, finns i intergrerade chip. För större strömmar kan man alltså bygga en egen eller köpa färdig från någon elektronik/robotbutik.
tantanx
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 december 2005, 11:38:05
Ort: Enskede, Stockholm

Inlägg av tantanx »

Hej igen!

Jag skulle behöva hjälp med ytterligare en grej:

Jag har fastnat för PIC!

Då jag ska ha 4st DC motorer som ska styras individuellt så måste jag således ha 4st H-bryggor och dessa ska i sin tur pulsas individuellt från 4st utgångar på PICen.

Vilken PIC har 4st PWM utgångar?

Har läst och läst men inte sett nåt om hur många PWM utgångar som finns på olika PIC:ar, kan nån hjälpa mig?

Antar att en PIC16Fx är den lämpligaste typen.

Finns det H-bryggor på elfa, är det dessa som kallas "quad"? Vilken skulle vara lämplig för ett sånt här bygge (<1,5A/motor)?

Snabba svar skulle va super då jag tyvärr fyller år snart och måste således komponera en önskelista (ganska fantasilösa saker att önska sig, men det är ju så svårt!!!) ;)

OBS allt ska helst gå att inhandla på elfa!
(Eftersom det är andra än jag själv som ska inhandla sakerna bygger det på att allt ska gå att handla på samma ställe)
Senast redigerad av tantanx 21 september 2006, 14:34:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kezo
Inlägg: 711
Blev medlem: 28 november 2005, 19:53:12
Ort: Linköping

Inlägg av Kezo »

Om jag inte misstar mig helt så har sodjan h-bryggor på tradden, men jag är inte säker...
tgr
Inlägg: 725
Blev medlem: 10 maj 2006, 09:17:07
Ort: Mölndal

Inlägg av tgr »

16F877A har två pwm. vet inte om det finns någon med 4.
men å andra sidan kanske du inte behöver 4 pwm utan kan bygga något snyggt med vanliga utgångar också.
Det går även att bygga pwm i mjukvaran och bara köra vanliga portar.
tantanx
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 december 2005, 11:38:05
Ort: Enskede, Stockholm

Inlägg av tantanx »

Verkar verkligen inte finnas någon PIC med 4st PWM utgångar...

Någon som vet hur det blir om man blandar mjukvaru PWM med hårdvaru PWM, blir det nåt lagg mellan dem?

Hur svårt är det btw att koda PWM för en icke-PWM utgång? (I aint no hacker, typ)

Jag har ju ett visst behov att kunna köra de 4 kanalerna någorlunda synkat samt snabbt och exakt kunna ändra varvtalet på någon eller några av motorerna.

Atmega88 verkar ju ha sex PWM utgångar, är AVR en sämre nybörjar uC?
Den verkar ha IntOsc, vilket jag ser som bra, men är den mer svår konfad än en PIC?

Stödjer förresten Atmega88 ICP?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Det finns flera varianter av PWM än bara mjukvaru och hårdvaruvariant. Fast egentligen passar dom väl in i någon av dom huvudgrupperna.

På PWM helt i hårdvara så laddar man bara ett register med värdet för pulslängden och sedan sköter hårdvaran resten.

Helt i mjukvara (utan timers eller liknande) är svårt att få någon precision i. Däremot kan du köra med en timer som genererar avbrott för kontrollering av flera PWM-kanaler. Det är oftast det man egentligen menar med mjukvaru-PWM.

Allt beror på vilken upplösning och uppdateringsfrekvens du behöver.
tantanx
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 december 2005, 11:38:05
Ort: Enskede, Stockholm

Inlägg av tantanx »

Jag behöver inte särskilt stor upplösning, eller precision (det handlar ju om en mer eller mindre radiostyrd bil, kommer inte göra någon död räkning eller nåt sånt)

Enda kravet är att det inte är massa fördröjning mellan de olika PWm kanalerna, då det kommer bli fetproblem om en motor snurrar lite långsammare omedvete och tvärtom om en motor inte snurrar långsammare när man vill att den ska göra det...

Någon som vet om atmega88 passar med stk500 förresten?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Jodå! ATmega88 passar perfekt i en STK500. ATmega88 är pin-kompatibel med ATmega8 och dom ska sitta i den gröna sockeln.

ATmega88 är faktiskt en av mina favoriter. Rätt så små, billiga, flashminne som räcker en bra bit och upp till 20MIPS är ju inte fel det heller...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ska man bara ha PWM ur en µC så rekommenderar jag Tiny25/45/85. En 8-pinnars med två timers och upp till 8 k programminne. Om jag inte har fel för mig så kan den fixa dödtider åt dig också.
Priset är tilltalande också.
tantanx
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 december 2005, 11:38:05
Ort: Enskede, Stockholm

Inlägg av tantanx »

Priset är ju inte så farligt för en atmega88 heller, inte ens om jag köper den från elfa, (kostar 33,80kr st) och då får jag dessutom en prolle som tillåter mig att sätta tex en robot arm el. dylikt.

Nu hinner jag inte skriva mer, ska till Elfa och inhandla en STK500 ett gäng atmega88, labbdäck, delar till mina Ilon hjul mm. :D
Skriv svar