Dricksvatten ur havet

Berätta om dina pågående projekt.
SM0VDT
Inlägg: 679
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av SM0VDT »

Vad fick du betala för själva osmos-anläggningen, och vad har den för kapacitet?
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Hesabon »

Bara osmosanläggningen kostar knappa 2000 Euro. Det övriga, d.v.s. filter, vattentank, pumpar, solsystem, installationsrör, kranar och kopplingar mm. blev drygt 5500 Euro.

Den angivna vattenkapaciteten i havsvattensanvändning är max 60 ltr/h, men jag kommer inte riktigt så högt - det blir strax under 50 ltr/h.
Den troliga orsaken är, att då man pumpar från havet är intrycket inte konstant. Sugpumpen startar då trycket faller under ca 2 bar och stoppar vid 4 bar. Den går ganska exakt 50% av tiden.
Det orsakar, att osmostrycket varierar mellan 6 och ~7.2 bar. Enligt specen för osmosfiltren skall det hållas mellan 4 och 8 bar.
Jag tror alltså, att ifall osmostrycket kunde hållas konstant över 7 bar, så skulle kapaciteten också bli närmare nominella 60 ltr/h.
Det är för vår del dock närmast semantik. Det beräknade behovet var 40 ltr/h och det får vi med vad jag anser tillräcklig marginal.

Ifall man renar dricksvatten ur en sjö med icke salt och icke alltför humusrikt vatten anges kapaciteten kunna gå upp till närmare 140 ltr/h.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5832
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av rvl »

Fin anläggning.
Hur är det med skillnad i kapacitet med östersjövatten vs. "riktigt" havsvatten?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33889
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Glenn »

Jag vet ju folk som har egen brunn med illasmakande vatten (fast tjänligt), och skulle få ge mer än 20k för "vanliga" filter, känns nästan som det där skulle vara ett alternativ då.

..Fast det klart, driftskostnaden blir ju förstås mkt högre än ett vanligt passivt filter.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Hesabon »

rvl skrev:
Hur är det med skillnad i kapacitet med östersjövatten vs. "riktigt" havsvatten?
Det vet jag inte.
Nu får man ungefär 1 liter rent vatten ur 3-4 liter östersjövatten.
Saltare vatten torde göra verkningsgraden sämre, men jag har inte frågat eller sökt den uppgiften. Känns inte riktigt relevant, så att säga.
Åtminstone inte så länge östersjövattnet hålls på nuvarande nivå.
Sedan får man ju se, (eller den som lever får...) ifall havsvattennivån börjar stiga. Då blir det ju en annan femma...
limpan4all
Inlägg: 8215
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av limpan4all »

Frågan är intresant. Inte för att få bort salt utan för att slippa lägga ut salt i markerna.
Vi har järn/manganhaltigt vatten från den egna brunnen (enskilt vatten och avlopp), via ett jonbytarfilter så slipper man problemet, men istället så matar vi ut ca 100kg salt per år i naturen via infiltrationen.
Jag gillar inte detta, det kommer att bli problem för flora och fauna förr eller senare. På lång sikt så kommer det innebära saltvatteninträngning i den egna brunnen (tar nog drygt 100 år men ändå, det är FEL).

Vattenrening via osmos löser problemet utan att skita ner miljön.
Så jag tackar för tipset och skall titta vidare på om detta är en framkommlig väg för oss.
Castor
Inlägg: 1990
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Castor »

Det borde väl gå att bara rena det vatten man ska laga mat med och dricka, duscha, tvätta och spola i ev toalett borde väl duga med orenat vatten? Tar ledningar eller kläder skada av vatten från östersjön resp vatten med järn/mangan? Vad händer med varmvattenberedare? Dusch och toaspolning står väl för mesta vattenåtgången.
limpan4all
Inlägg: 8215
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av limpan4all »

Vid uppvärmning så fälls järn/mangan ur. Detta förstör varmvattenberedare (som vi alla vet så rostar även syrafast rostfritt stål när det kommer i kontakt med rost). Dessutom så korroderar alla kopparmaterial, krom korroderar samt porslin (toa, handfat osv) ser smutsigt ut. Det ser ut som ingen någonsin städar. Det funkar helt enkelt inte.
Så det skulle inte fungera att ha separerade system, delar som är råvatten (toaletter) för de ser sunkiga ut då. Kallvattnet i handfaten knappast för utfällningarnas skull, det ser sunkigt ut. Duscharna kanske, men utfällningarnas kommer tämligen omedelbart när det kalla vattnet blandas med varmt vatten. Så det skulle bli utfällningar. Köket skulle behöva ha rent vatten till allt. Så OM det skall göras så är det en stor åtgärd, för då behövs det några m3 tankar som kan lagra processat vatten innan det trycksätts igen för användning i varmvattenberedare/kök/toaletter.

Men som sagt, jag funderar...
Castor
Inlägg: 1990
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Castor »

Jag visste inte att det fälls ut vid uppvärmning. Det känns för mig framför allt som slöseri att spola toa med dricksvatten. Skulle man kunna lagra regnvatten för detta tro, det blir förstås mycket vatten som ska lagras för torra perioder. :humm:
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Hesabon »

limpan4all skrev:
Det ser ut som ingen någonsin städar. Det funkar helt enkelt inte.
Så det skulle inte fungera att ha separerade system, delar som är råvatten (toaletter) för de ser sunkiga ut då. Kallvattnet i handfaten knappast för utfällningarnas skull, det ser sunkigt ut. Duscharna kanske, men utfällningarnas kommer tämligen omedelbart när det kalla vattnet blandas med varmt vatten. Så det skulle bli utfällningar. Köket skulle behöva ha rent vatten till allt.
:tumupp: :tumupp: Just precis! Som jag skrev tidigare i tråden, den sak som jag uppskattar mest med det nya systemet är, att man äntligen "har råd" att diska i färskvatten! Nu får man äta från rena tallrikar med rena bestick.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5832
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av rvl »

Hesabon skrev: 22 oktober 2020, 10:43:39 Saltare vatten torde göra verkningsgraden sämre, men jag har inte frågat eller sökt den uppgiften. Känns inte riktigt relevant, så att säga.
Relevant nej, men man är ju litet nyfiken. Tydligen samma teknik som används på långseglingar och kryssningsfartyg dock, så fungerar gör det. Temperaturen verkar också spela nån roll.
Min enda erfarenhet av renat havsvatten är från Kanariefågelholmarna. Där var jag inte speciellt förtjust i smaken, trots att det bara användes till morgonkaffe och te på hotellet.
albyl
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 december 2014, 19:01:52
Ort: Gotland

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av albyl »

Vi har två sådana verk på Gotland. Det största skall kunna ge ca 7500m3/dygn. Där tillsätter de mineraler och/eller blandar med vanligt grundvatten.
Skriv svar