Vilken ADC?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

Det var det jag förökte säga förut, att jag kom på att signalen var digital och därför inte behöver någon A/D-omvandlare.

Sodjan: Den relativa farten kan variera mycket. Men det som är viktigast att mäta är under +/- 10-20km/h över avstånd inte större än 2,5m. Oftast mycket närmare. Så detta skall inte vara några problem.(?) Hur fungerar detta när man föremålet man skall mäta kommer i en vinkel till modulen? borde fungera ganska bra va?

//Kalf
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

De rellativa farterna och mätfelet man får med hänsyn till tiden det tar
ett göra en mätning går säkert att "räkna på".

När det gäller olika vinklar o.s.v så kanske praktiska prov är den
säkraste metodet att ta reda på hur det funkar...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vill du mäta fart så är det enkelt att mäta dopplerskiftet så länge det håller sig innom ultraljudselementets snäva bandbredd. Över en 30km/h så brukar det börja bli svårt - lite beroende på fabrikat på modulerna givetvis.

Modulen du länkar till har jag använt med gott resutat - den är så rolig att den till och med klarar sig på en portpinne. Tigga modulen - slå över ingången till ingång och mät tiden. Enkelt och smidigt och så länge du kör med assambler så är det lätt att nolla TIMERn mellan stigande och fallande flank på triggpulsen - kolla bara databladet noga så att du inte nollar timern när du slår på timerinterupt efter ha sänt triggpulsen. Minns inte exakt hur det var med det på PICárna då jag sällan brukar skifta mellan in och utgång på pinnar on the fly.

Ping och SFR04 är rätt bredstrålande, vill du har flera avstånd per bäring och smalare lob finns det bättre moduler som använder I2C interface ist för pulsinterface. Kolla gärna på:
http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/ ... &refcode=p
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

Jag behöver inte mäta fart utan bara veta ifall det finns något i ett område eller inte. Jag skall titta på länken du skickade.

//kalf
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är stor skillnad på prestanda mellan den modulen och en SFR04. SFR04 är iofs bra till mycket, men ibland är det en begränsning att man bara får närmaste ekot och dessutom i en tämligen bred lob.
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

bengt -re: Vad heter den modulen du tycker jag skall ha istället. För din länk visar bara till startsidan hos Lawicel

//Kalf
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

SRF235 heter den - finns på andra ställen än lawicel, men men - jag tror att jag köpte den därifrån när jag lekte med den. Vem som är billigast får du leta runt lite på då priset på brukar vara mer ojämnt mellan leverantörer än priset på "vanligare" saker som uC och liknande.
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

Den modulen kan nog bli lite för dyr. Men vad tror du om de andra modulerna som finns där då? är de likvärdiga PING(((?

De jag tänker på är:
SRF04
SRF08
SRF10

//Kalf
Skriv svar