Första gången - en gura av Illuwatar (guran klar)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det kommer mer - har redan tagit de första ackorden på guran. Ytfinishen blev riktigt bra tack vare 1000-gradigt våtslippapper, Autosol och Turtle Vax. Det återstår dock en del justeringsarbete på halsen och stallet, sedan blir den perfekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Justeringarna på guran är gjorda till stor del. Den intonerar OK och halsen ligger nu rätt (plektrumskyddet var något tjockt vilket fick halsen att böjas upp vid infästningen i kroppen - löst genom att ta bort någon tiondel trä på halsslutet). Jag kommer dock byta stallsadlarna vid tillfälle, dessa verkar vara lite för breda för stallet, det blir helt enkelt för trångt så att de fastnar i varandra.

När nu den är klar behövdes det lite tillbehör - en hård väska och en multieffekt av typen Zoom G2 införskaffades ihop med extra kabel, strängar och plektrum. Skall det spelas så skall det göras ordentligt... :twisted:

Här är de utlovade bilderna på slutresultatet:

Bild
Bild
Bild
Bild

En detalj återstår i designen av gitarren - dekorationen av huvudet. Jag skall fundera ut något unikt för detta. Vad det än blir så blir det inte en "Fender"-logo look-a-like, det finns så många sådana redan. Funderar lite på pinstriping, vilket skulle kunna bli snyggt om man får till ett enkelt men snyggt mönster.


Bygget av förstärkarlådan har inte heller stått still. Lite bilder från vad som har händ den senaste veckan. Inte mycket elektronik (mer än beställt PCB till strömförsörjning och delningsfilter) men mer "möbeljobb".

Klädsel, svart läder (bara äkta material gäller här):

Bild

Inte mycket som påminner om elektronik här inte (transformatorerna i övre vänstra hörnet möjligtvis):

Bild

En bit in i bygget, lädret är limmat på de flesta sidorna, bara baksidan återstår. Hörn och kanter har börjat få sin förstärkning. Svart läder och aluminium är ingen dum kombination:

Bild
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Börjar ta sig!

Snygg gura för övrigt!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt!

Bra kombination av mickarna dessutom. Inte så jättevanligt att man väljer en sådan kombination, men helt klart en bra idé!

Var hittade du stallmicken/mickarna?


Svart läder och aluminium = 8) :tumupp: :tumupp: 8)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Mickarna hittade jag på http://www.jam.se (närmare bestämt i deras fysiska butik). Humbuckern är en L500, de andra single-coils för strata (kallas bara S1 för halsposition och S2 för mittpositionen).
ondskehem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 december 2005, 22:05:36

Inlägg av ondskehem »

Läckert som vanligt när det kommer från Illuwatar... :tumupp:
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Riktigt nice bygge! Både rörförstärkare _och_ gitarr 8) Kan man ana att Illuwatar lägger lite blues-ackord när han har lite tid över? :)
Skulle vara roligt att se schemat på förstärkaren.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har gjort klart själva kabinettet till förstärkaren. Hjul, handtag, kantlister, högtalare - allt är på plats. Så nu får man koncentrera sig på elektroniken som skall driva det hela.

Bild

Schema kan dyka upp när konstruktionen är testad - vill inte visa något som inte fungerar...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Helvete vad snyggt, var har du köppt den :wink: :lol: :tumupp:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Nu är det dags att närma sig mer var detta forum egentligen handlar om - fick nämligen mina kort till nätdel och högpassfilter.

Bild

Etsningen är utmärkt men av någon skum anledning blev det stora kortet gjort av ett laminat som är hälften så tjockt som normalt. Kortet blir med andra ord ganska mjukt och flexibelt - perfekt till stora elektrolyter och dylikt... :roll: Det lilla kortet är däremot av normal tjocklek (jag skulle föredra det omvända).

Jag hoppas inte detta blir ett problem rent mekaniskt - får se till att skruva fast det hela ordentligt.
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Kommentaren till hela detta projekt.................

:bravo:

:tumupp:

:shock:

/Markus
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Fortsättning följer - detta har inte dött ut, bara gått lite trögt.

Jag fick för mig att måla chassit med hammarlack för att dölja några repor som jag råkade göra vid borrningen av rörhållarnas hål (måste skaffa en ny hålsåg - den jag har är helt slut). Det såg ok ut till en början tills jag satte maskeringstejp ovanpå för att skydda vid borrning av några småhål. Resultatet blev detta när jag avlägsnade tejpen:

Bild

Hammarlacken var inköpt på Biltema... :evil: antingen är färgen skit eller så dög inte originallacken som primer (eller både och). Så det blev till att ta bort allting. Inte så svårt när man visste hur man skulle göra...

Bild

Som tur var gick det att återställa chassit utan att grundfärgen förstördes. Jag får stå ut med repan - den syns ändå inte när stärkaren är monterad i kabinettet.
Skriv svar