Högtalarbygge, bilder!

Berätta om dina pågående projekt.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Om jag förstog rätt så är det bytt till 4 st 1.5 Voltsbatterier nu.

Belike: Bas.....problemet är väl att kunna bygga basen liten nog...
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

svårt att hitta tillräckligt med info omm denna "bas"

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=295

...men med lite tålamod och experimentlusta så kan man nog få till något bra...den är ju inte särskilt dyr heller..

Edit: EN ide´ är ju att bygga baslådan så att fronten blir "så liten som möjligt" (typ 14*14 cm) och sen bgga den lite djupare...bakstycket kan man ju bygga som en lucka som är lufttät då den är sluten. Om man har tur så kan ju sen den lilla högtalarmodelen placeras i basmodulen när man inte spelar med den.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja titta det stod ju där... Såg bara 9V-batterikontakten :oops:
Belike
Inlägg: 15
Blev medlem: 2 maj 2006, 21:38:17

Inlägg av Belike »

Belike

Intressant problem...jag fundrar...om det inte vore bäst att fixa till ljudet genom att göra ändringar i förstärkarkopplingen..i återkopplingsslingan - alltså så att högre frekvenser förstärks mindre än lägre frekvenser..
Är väl med i "tänket" men exakt hur ändrar jag i återkopplingsslingan, eller framför allt var hittar jag den slingan i kopplingsschemat.
svårt att hitta tillräckligt med info omm denna "bas"

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=295

...men med lite tålamod och experimentlusta så kan man nog få till något bra...den är ju inte särskilt dyr heller..

Edit: EN ide´ är ju att bygga baslådan så att fronten blir "så liten som möjligt" (typ 14*14 cm) och sen bgga den lite djupare...bakstycket kan man ju bygga som en lucka som är lufttät då den är sluten. Om man har tur så kan ju sen den lilla högtalarmodelen placeras i basmodulen när man inte spelar med den.
Verkligen en bra idé. Får se om det blir av framöver!
Det är väl dessa två faktorer(Effekt: 40 W, Känslighet: 89 dB/SPL) som påverkar vad jag bör mata den med. Skulle basen bli märkbar vid några Watt, och går det att uppskatta även utan kännedom om lådvolym!?

Vad står dB/SPL för?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Har du något kopplingsskema som visar exakt hur kopplingen ser ut?

I alla fall...jag tog en titt i databladet för förstärkarkretsen...

http://www.elfa.se/pdf/73/730/07308224.pdf

kolla längst nere på sidan 7....om man nu tar bort den del som består av radiomotagare å dess perferikomponenter..överrensstämmer denna koppling med det du har byggt?

dB/SPL står för spänningskänslighet... alltså : Hur många decibel man får ut då man matar in en signal på 2,83 V (vilket är = 1 Watt då en resistiv last är 8 ohm...)

Hur mycket effekt? tja...3-4 watt kanske...skrämmer väl inte barn å gamla med ljudtrycket men...i och med att baselementets känsliget är 5 dB högre än bredbandselemente så behövs det nog inte så mycket effekt till basen..

Edit: Stavning
Belike
Inlägg: 15
Blev medlem: 2 maj 2006, 21:38:17

Inlägg av Belike »

Kopplingschemat jag har använt mig av är det på sidan 4, figur 1. Men till detta har jag kopplat en spole i serie med varje högtalarelement för att dämpa högre frekvenser. Denna är av okänd storlek, men det blev iaf bättre.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Det finns ett annat program som heter något i stil med wini??.... Skall se om jag hittar det...
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Bara undrar.
Du skrev tidigare att du testade med mp3:an ? E väl typ sämsta sättet att se om dina högtalare låter bra i högre frekvenser.

Visst behöver du säkert modifiera högtalarna lite, men bra att testa under bra förhållanden också så det inte missvisar pga. dålig mp3 fil. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bara mp3-filen är "kodad" med 192kbit/s (eller mer) så brukar det gå bra. Men en del människor hör ingen skillnad på 128kbit/s och en CD-skiva, så det är lite olika.

Men om förstärkaren/högtalarna bara ska användas med mp3-filer så är det inte fel att testlyssna med mp3-filer så att filter mm passar bäst till detta ljud.
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Jupp, men mp3:or kan ju va lite olika kvalité beroende på kodningen också osv. Men hör man ingen större skillnad så kanske det kvittar för personen i fråga.
Belike
Inlägg: 15
Blev medlem: 2 maj 2006, 21:38:17

Inlägg av Belike »

Testade självklart inte bara med min Mp3 utan även med en minidisk, vars låtar var inspelade från cd med optisk överföring. Borde inte vara några problem där inte... 8)

Sen kommer jag mestadels bara använda den för Mp3 låtar, så du har väl en poäng med att det inte är bästa möjliga ljud-källa. Men som många redan har förstått så är det inte de bästa högtalarna heller. Däremot matchar dom varandra.... :roll:
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Stuggi: Syftade du på "WinISD"?

Den kan laddas ner härifrån: http://www.linearteam.dk/
Lpe_91
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 augusti 2006, 11:36:54
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Lpe_91 »

Hur importerar man egna parametrar till mdsbox?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Snyggt bygge!


Provade MDS-programmet under Wine (Wine Is Not an Emulator) under Linux och fick följande fina fel under installationen:

Bild

WinISD fungerar däremot perfekt. :)
Skriv svar