RGB-Fönster belysning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Tiff: Det låter väldigt jätte-intressant. Hur är det föresten, ögast intentsitetsuppfattning är väl logaritmisk? Behöver man tänka på att dimma ner samtliga lysdioder litegrand vid vitt ljus för att vitt inte ska lysa starkare än bara rött t.ex.? Satt och funderade på det på bussen (en fysisk buss alltså) igår.

Det går att pogrammera tiny45 i C va? Skulle kunna tänka mig att ge mig på att försöka skriva en IR-mottagar-tjohej till den då jag själv vill ha det. Jag har tänkt mig ett par olika färdiga lägen: toning mellan alla olika färger med inställbar hastighet, hysteriskt blinkande i olika hastighet samt att bara visa en färg (som väljs genom att man går ur ton-läget och att färgen då helt enkelt stannar). Den totala intensiteten skall också gå att ställa in. Egentligen skulle jag vilja ha möjlighet att spara/ladda presets också, men det får jag klura lite mer på. Såg att tiny45 inte har något flash så det blir svårt att spara något varaktigt. Man kan förvisso spara i EEPROM och se till att man inte drar ur sladden.

Edit: Du får gärna skicka källkoden till mig, eller lägga ut den här!

Edit2: Jag kanske är dum i huvudet, finns ju en massa flash. Går det att spara i det?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Varför ska du spara i flash? Där hör inget annat än programkoden hemma. Inställningar sparar du i EEPROM.

Underskatta inte Tiny25/45/85, den är mer kraftfull än t.ex. Tiny2313 trots sin ringa fysiska storlek. MAO går C utmärkt att programmera i, och så har jag gjort (får ingen struktur med något lägre programmeringsspråk).

Jag har själv börjat skriva en IR-mottagare och kommit halvvägs, men det lär ju ta ett halvår till innan jag gör resten. Så'n är jag :wall:
Sedan finns det ju gott om olika protokoll för IR-överföring, vilket gör det till en trist uppgift att göra ett program som täcker många olika märke/modeller.

Ja, ögats uppfattning är icke-linjär. Dessutom olika känslig för olika färger vid olika omgivningsbelysning. De senare två fenomenen är de jobbigaste att ta hänsyn till. Även om du lyckas lysa med lika stor energi i alla färgerna så upplevs det inte som vitt. Därför måste man så gott som alltid balansera en RGB-LED så att högsta pålagda intensiteten på alla kanaler innebär vit (om det nu är detta man önskar). Det görs effektivast med hårdvara (strömbegränsning), men smidigast i mjukvara (tyvärr med följd av sämre upplösning av antal nyanser).
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Här har ni min IR-mottagare (längst ner på sidan). Den är väldigt basic och är enkel att göra om och den är speciallt gjort för Tiny45.

Använd den/gör om den hur ni vill.

//Emil
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Tiff: Tänkte mig inte för, jag tänkte att EEPROM tappar minnet när det blir spänningslöst. Det är ju minnet. Jag var alltså dum i huvudet, vilken tur att jag reserverade mig för detta :) Har du någon halvfärdig kod du har lust att dela med dig av eller vill du hålla den för dig själv?

Man kanske kan klara sig med 5-6 miljoner färger om det nu är så. Du sa att du hade 16 miljoner olika färger, är det runt 24-bitars precision då eller hur hög har du använt?
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Det finns rätt billiga färgsensorer, t ex TCS230 från TAOS. Tror den är på ingång i lösvikt på elfa, men nu finns den bara i modul från Parallax. Låt den skicka RGB-färgen till din mikrokontroller och du har ett färgåterkopplat system med alla fördelar det innebär.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Noddan: Det räcker väll med 8 bitar?
256 - R
256 - G
*256 - B
16777216 RGB färger

Eller jag jag tänkt helt åt skogen nu?

//Emil
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Nja, möjligen har du inte tänkt på att 8+8+8 bitar = 24 :)
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Hehe, så kan det också vara. Men det är inte säker att det är rätt! :lol:

//Emil
Skriv svar