Reparera gammal RC bil
Reparera gammal RC bil
Min gamla RC bil dök upp när vi flyttade i somras. Ställde den som prydnad i mitt nya arbetsrum. När vår 5 åriga dotter ville leka med den igår slog det mig att jag nu antagligen har nödvändig utrustning och kunskap att reparera den. Bilen är väl ca 25+ år nu och har inte fungerat på väldigt länge. Minns inte vilket fel den hade. Jag har flera gånger tidigare öppnat den och försökt reparera den, men blivit avskräckt av innanmätet.
Kollade först sändaren med osilloscope. Konstaterade att någon form av modulerad signal kommer till antennen. Moduleringen ändrar när jag rör på spakarna. OK, sändaren fungerar antagligen.
Kopplade spänning (6V och 9V) till själva bilen. Motorn rycker till och det går att "backa" och "köra framåt", men hjulen snurrar inte. Motorns kygghjul är sprucket.
Styrservot rör sig inte alls. Öppnar servot och löder loss en pol på servomotorn. Efter lite pillande får jag motorn att snurra med labbagget. Det var antagligen oxidation på släpskorna. Sätter ihop servot och nu fungerar det.
OK, inga avancerade fel här inte. Nu måste jag fixa det spruckna kugghjulet. Motoraxel än 2.00 mm. Kugghjulets ytterdiameter är 5 mm och har 8 kuggar. Någon som har ett sånt liggandes?
Skall försöka limma det. Det har blivit limmat tidigare ser jag...
Kollade först sändaren med osilloscope. Konstaterade att någon form av modulerad signal kommer till antennen. Moduleringen ändrar när jag rör på spakarna. OK, sändaren fungerar antagligen.
Kopplade spänning (6V och 9V) till själva bilen. Motorn rycker till och det går att "backa" och "köra framåt", men hjulen snurrar inte. Motorns kygghjul är sprucket.
Styrservot rör sig inte alls. Öppnar servot och löder loss en pol på servomotorn. Efter lite pillande får jag motorn att snurra med labbagget. Det var antagligen oxidation på släpskorna. Sätter ihop servot och nu fungerar det.
OK, inga avancerade fel här inte. Nu måste jag fixa det spruckna kugghjulet. Motoraxel än 2.00 mm. Kugghjulets ytterdiameter är 5 mm och har 8 kuggar. Någon som har ett sånt liggandes?
Skall försöka limma det. Det har blivit limmat tidigare ser jag...
Re: Reparera gammal RC bil
BMI: jag hade också en sådan, en porshe 930 vit. skulle gärna köpa en sådan ifall jag hittade en.
tror det var en : https://www.tradera.com/item/181104/296 ... -item-main
grym nostalgi!
tror det var en : https://www.tradera.com/item/181104/296 ... -item-main
grym nostalgi!
ironbill.se brukar ha de kugghjul man söker. Deras kugghjul är tillverkade i mässing och fungerar bra i h0 modell lok.
Sånna där kugghjul som är svåra att få tag på är
inte de lätta att skriva ut med 3D-skrivare?
inte de lätta att skriva ut med 3D-skrivare?
Wat is het geïntegreerde circuit van dit elektronische bord?
Which is the integrated circuit of this electronic board?
dank
Which is the integrated circuit of this electronic board?
dank
Hittade du kugghjulet ?
Jag har ett nytt, som mäter 1.85 i axeldiameter. Den skall väl krängas på gissar jag.
Övriga mått och antal kugg stämmer.
Jag har ett nytt, som mäter 1.85 i axeldiameter. Den skall väl krängas på gissar jag.
Övriga mått och antal kugg stämmer.