Ev. jetmotor-projekt

Berätta om dina pågående projekt.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Aluvi skrev:Lånar tråden lite.

Hur fungerar en pulsjet? brinner det hela tiden eller moste tändstiftet gnistra helatiden isåfall med vilken frekvens?
En pulsjet med ventiler fungerar så att i fram-ändan av förbränningskammaren så har man backventiler som släpper in luft till förbränningskammaren, men inte ut. I andra änden av kammaren sitter röret.. När man startar den så används tändstiftet för att antända bränslet.
Bränsle/luft-blandningen antänds och övertrycket som bildas av värmen trycker ut luften genom röret.
Då bildas ett undertryck i förbränningskammaren, som efter en liten stund (när utblås-rörelsen lugnat ner sig) suger in luft igen, både genom röret och genom backventilerna.
Finessen är att röret är så långt att all hetluft inte kommer ut i utblåsnings-fasen, utan lite het luft sugs med tillbaka, och antänder bränslet som sprutas in kontinuerligt. Därför behövs alltså inte tändstiftet längre.

En ventillös pulsjet fungerar nästan likadant, men istället för backventil så har man ett kort rör som är riktat åt samma håll som det långa. Det finns lite olika sätt att lösa det på, i vissa motorer sitter det ett rör i varje ända av förbränningskammaren, och det långa röret går då "framåt", böjs 180 grader, för att utmynna bredvid det korta röret, som på LaRdA's motor.
En annan variant är den som någon skickade en länk till här, där det korta röret går ut ur sidan på förbränningskammaren, och är riktat "bakåt".
När bränslet antänds så skickas luften naturligtvis ut genom båda rören, därför måste de vara riktade åt samma håll. När undertrycket suger in luft igen, så sugs det in ny frisk luft genom den korta röret, eftersom det är så kort :P, och "gammal" het luft genom det långa, och bränslet antänds igen precis som i ventil-varianten..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Korken: Har tyvärr inte mer info om dess lager (om det var det du menade) det var många år sedan jag snappade upp detta. Vad mer ville du veta annars?

Du har kanske redan sett sidan i en av länkarna här men annars så finns det lite mer info på denna sida precis i början. Sedan har jag för mig artt jag sett ett ställe där som han plockat isär en turbo och där man kan se hur lagren ser ut til viss del.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Henry:
Jo, tänkte lite och kom fram till att den måste hänga på lager men lagren som är i ytter vaggarna kommer ju inte åt oljan och dem var det kanske nån fiffig lösning till för att de ska fungera men smörjning.

Eller är det något annat man använder där?

//Emil
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ytterväggar? Nu hänger jag inte med riktigt hur du menar. Men dessa lager är i princip på samma sätt som ett vanligt glidlager fast istället för att glida på ytorna i sig så är det istället en oljehinna under tryck som finns runt hela lagret som axeln vilar mot.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Thrust range 0.4-10.5 kg / 0.9 - 23 lbs
Engine weight 1550 gram


Så säg att jag behöver ca 1,5kg till moton (ink. bränsle) för att den ska funka. Då kan motorn lyta sig själv och 7kg till.

Så har ja 10st och monterar dom på en strand-stol så ... :twisted:
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Henry:
Nej, de va inget, jag hade en hjärnblödning. ;)

//Emil
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

En korkad fråga: Säg att man har en motor på 100 hk i en bil som väger 1000 kilo hur räknar man om det till kilos tryck i "thrust"?

Eller säg att man bygger en pulsjet som trycker 100 kilo hur mycket motsvarar det i hk på en 1000 kilos bil?

FAttar såklart att uträkningen inte är rättvisande då en motor med utväxling varierar över varv osv. Men under optimala förhållanden och säg att verkningsgraden är 100% på förbr. motorn.

Någon som fixar detta?
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Är det nån som vet vad dem gör dessa jetflyg av?
Vanilg glasfiberarmerad plast blir väll för tungt?

//Emil
Användarvisningsbild
Calle
Inlägg: 656
Blev medlem: 14 mars 2006, 19:52:56
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Glas / kolfiber brukar de vara, nomal vikten ligger mellan 15-20kg för en jetkärra
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Ok, så en jet på 14kg drag kan få iväg den?
Jag har hållt på med RC-flyg och dehär lät tungt, fast motorn är ju ganska så stark så de funkar kanske.

//Emil
Användarvisningsbild
Calle
Inlägg: 656
Blev medlem: 14 mars 2006, 19:52:56
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Jadå, är bara i extrema 3D kärror som du har lika mycke eller mer motoreffekt än vikt. om jag inte minns fel så brukar drageffekten ligga på 3/4 av vikten för vanligt flygning.
Skriv svar