En pulsjet med ventiler fungerar så att i fram-ändan av förbränningskammaren så har man backventiler som släpper in luft till förbränningskammaren, men inte ut. I andra änden av kammaren sitter röret.. När man startar den så används tändstiftet för att antända bränslet.Aluvi skrev:Lånar tråden lite.
Hur fungerar en pulsjet? brinner det hela tiden eller moste tändstiftet gnistra helatiden isåfall med vilken frekvens?
Bränsle/luft-blandningen antänds och övertrycket som bildas av värmen trycker ut luften genom röret.
Då bildas ett undertryck i förbränningskammaren, som efter en liten stund (när utblås-rörelsen lugnat ner sig) suger in luft igen, både genom röret och genom backventilerna.
Finessen är att röret är så långt att all hetluft inte kommer ut i utblåsnings-fasen, utan lite het luft sugs med tillbaka, och antänder bränslet som sprutas in kontinuerligt. Därför behövs alltså inte tändstiftet längre.
En ventillös pulsjet fungerar nästan likadant, men istället för backventil så har man ett kort rör som är riktat åt samma håll som det långa. Det finns lite olika sätt att lösa det på, i vissa motorer sitter det ett rör i varje ända av förbränningskammaren, och det långa röret går då "framåt", böjs 180 grader, för att utmynna bredvid det korta röret, som på LaRdA's motor.
En annan variant är den som någon skickade en länk till här, där det korta röret går ut ur sidan på förbränningskammaren, och är riktat "bakåt".
När bränslet antänds så skickas luften naturligtvis ut genom båda rören, därför måste de vara riktade åt samma håll. När undertrycket suger in luft igen, så sugs det in ny frisk luft genom den korta röret, eftersom det är så kort , och "gammal" het luft genom det långa, och bränslet antänds igen precis som i ventil-varianten..