Sortering av gåva från cosmox

MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av MattisLind »

Ska se vad jag kommer ihåg i huvudet.
HD46504 TROR jag är samma som MC6845 (CRTC). Hitachi var second source på många Motorola 68xx FEL MC6844 ska det vara DMAC.
ULN2004 är väl en darlingtondrivare
SN75108 är någon differential line driver eller receiver. Allt 75xxx är line drivers/receivers.
HM4864P är väl 64 kbit DRAM
MC75451 är någon form av line driver.
N82S129 är ett bipolärt PROM. 256x4 tror jag.
TBP18S030N är ett bipolärt PROM. Tror det är 32x8.
N82S123F är också bipolärt PROM.
75452 är någon linedriver släkting till 75451
MC10127,MC10168 och MC10110 är ECL i 10k familjen
74S189 är nog ett litet SRAM 16x4 eller liknande.
100151DC är nog ECL i 100k serien tillverkad av Farichild
MT5C256430. Vet inte vad det är men gissar på Mitel

Ganska salig blandning...
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av cosmox »

Såhär såg en HAFO-krets ut under ytan.
20190108_212851.jpg
Petar in den i mikroskopet imorgon :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Häftigt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag fått sorterat både alla mina TO3-trissor och alla mina kretsar, lyfte ur de som jag trodde var logikkretsar och lyfte in några feta kretsar i klubben för feta kretsar :)

Tyvärr hinner jag inte ens lista TO3-transistorerna ikväll men Ni kan se resultatet av min logikkrets-sortering och min feta IC-sortering som är klar sånär som på att jag inte hittar datablad på vissa kretsar.

I morgon ska jag visa Er alla mina fina feta TO3-trissor :)

MVH/Roger
PS
När jag söker på datablad ser jag ibland nån slags header om vad det är för nåt, man kan då välja att skriva in den headern i excelarket men jag funkar inte så, jag vill ha databladet för annars har jag ingen nytta av kretsen dvs alla kretsar som har en benämning har jag numera datablad på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på en ny plan :)

Kommer Ni ihåg att jag vann en massa HC/HCT/LS/4000 på auktion här på forumet för typ ett år sedan?

Jag gillar HC/4000 mest så jag köpte två 60-skåp från Raaco och knödde in dom i skåpen.

4000 var enkel att katalogisera för 4000 är 4000, liksom.

HC blev dock knöligare men mer intressant för nu kunde jag nyttja samma "typsiffror"/funktion fast i tre olika familjer.

Jag bestämde då att HC fick bli prio1, HCT prio2 och LS prio3 så Raaco-facken innehåller alltså HC om jag har HC och HCT om jag inte har HC samt LS om jag inte har varken HC eller HCT.

På detta sätt får man bredast möjliga "funktioner" sett ur vad man faktiskt har för kretsar samtidigt som jag får prioriterat dom jag gillar mest dvs HC.

Här borde jag sedan stoppat men girigheten kom i vägen för jag hade ju ett gäng HCT/LS med samma funktion/typsiffror som HC och tänkte ett tag att vad tusan ska jag med flera varianter av "samma" sak till?

Men jag gick tom och köpte ett till 60-skåp till för att husera mitt överflöd och delade det i två tejp-sektioner (HCT/LS).

Sen hällde jag i alla rör med dessa totalt överflödiga kretsar jag ju egentligen redan hade :D

Nu har jag emellertid bestämt mig för att göra som så att jag skänker alla logikkretsar som ligger i det här skåpet till två personer, jag vägrar stoppa tillbaka dom i rör så det blir nog ESD-skum plus zip-påsar (ungefär 60 typnummer).

Jag har dock en del rör kvar med HCT/LS men dom behåller jag för jag tycker dom är så dekorativa :D

Sen kommer jag mer samla funktion men i samma prio-ordning, detta innebär att vad jag kommer samla på är typsiffror dvs jag struntar i familj för har jag inte typsiffrorna så tar jag den, har jag typsiffrorna så kommer jag bara addera nya (och blanda) om jag har <5st av dom gamla annars skänker jag dom.

Vill alltså inte gärna blanda familjer även om det är ett korkat sett att se på det (cosmox till exempel körde det mycket smidiga 74xNÅT-tricket).

Hela monologen går alltså ut på att jag behöver ett Raaco-skåp till för mina nya kretsar från cosmox för jag vägrar ha dom i rör i kartong för vet man inte vart man har dom så har man dom inte, brukar jag säga.

Nu skall jag printa ut en inventeringslista över mina tidigare trissor sen skall jag skarva med dom nya TO3 som är färdiginventerade.

Apropå trissorna så har jag tänkt nyttja den fantastiskt fina lådan med sju fack som trissorna kom i från cosmox och sortera dom på följande sätt:
1) TO3 MOS
2) TO3 2955/3055
3) TO3 Blandat
4) TO220/TO126
5) TO92
6) Blandade kåpor
7) Ge-kåpor

Har nämligen kommit på att det är lite käckt att sortera efter storlek/kapsel.

Nu ska jag bara printa ut ett gammalt excel-ark över gamla transistorer så jag får koll på kolumnerna där datat skall in sen kommer jag sitta med ett par små söta databöcker jag fick av Deltron här i Göteborg för typ 20 år sedan, dom heter nåt med tvt Transistoren, det roliga med det här är att man slipper ladda ner hela datablad för mest positionen hos tre ben behöver bestämmas.

Rätt skön att slippa datorn en stund och bara slå i databöcker/kataloger, gillar det.

MVH/Roger
PS
Kände ett tag för ännu ett 60-skåp för bara trissorna men först och främst är det en kostnad men sen är det också mycket tvivelaktigt om fler än typ ett par dussin trissor ens behövs, jag kör annars mest:
1) BC546B (NPN, småsignal, TO92)
2) BC556B (PNP, småsignal,TO92)
3) BD139 (NPN, mediumsignal, TO126)
4) BD140 (PNP, mediumsignal, TO126)
5) BD911 (NPN, effekttransistor, TO220)
6) BD912 (PNP, effekttransistor, TO220)
7) BDX33 (NPN, Darlington, TO220)
8. BDX34 (PNP, Darlington, TO220)
9) 2N3055 (NPN, effekttransistor, TO3)
10) MJ2955 (PNP, effekttransistor, TO3)

Detta är tio stycken olika, om man tittar på MOS/JFET av samma kaliber så räcker ett transistorsortiment om c.a 30st, jag gillar att dela Raaco-askarna i tre så då får man plats med 180 transistortyper dock får man tänka sig för med TO3 för dom tar liksom plats...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom googlandet av datablad är ganska drygt fortsätter jag preliminärt med mina TO3-transistorer, jag listar dom i ett excel-ark där jag även tar med ett original, justerar bara lite dvs kåpa försvinner och tillverkare tillkommer, jag har nämligen på senare tid blivit lite extra intresserad av just tillverkare, en bit data dom flesta skiter i.

MVH/Roger
PS
Röd text är bara som mall, vartefter jag får fyllt i data kommer jag ta bort det röda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag preliminär-inventerat mina TO3 som jag fått av cosmox.

Jag nyttjade mina små tvt-Transistoren: databöcker och har fått skrivit dit typ, PIV-data plus konfiguration.

Jag är dock inte nöjd där utan vill ha fler data OCH detta kan jag få tack vare mina fina D.A.T.A.Book-databöcker jag fått från ETA på Chalmers som alltså är från 1981 ( :D ) så ikväll skall jag printa ut listan för all data går inte att knö in på ett A4 breddledes.

Dessa databöcker är mycket detaljrika och det är kul, de små gulliga tvt-databöckerna är det inte men dom fyller ändå ett bra syfte ur ersättningssynvinkel.

Ett tag hade jag ett lite lyxproblem med DATA-databöckerna för jag fick fram all utom konfigurationen, tyckte det var mycket konstigt att den inte angavs tydligare och var på väg att ge upp MEN till slut hittade jag hur jag skulle göra, man får slå längst bak i boken och ta vara på nåt som kallas Lead Code.

Skönt med bara databöcker tycker jag jämfört med allt onödigt internet för vad hade varit alternativet, söka på en uppsjö olika databaser (för tro inte allt går att finna på en databas), vittja previews av datablad och bläddra bland windows-fönster, INTE speciellt smidigt, skönt också att sitta i soffan och hålla på än vid datorn :)

När det gäller mina kretsar tycker jag dock inte att jag har nåt val, jag bara MÅSTE ha databladet för annars blir kretsen värdelös för mig.

Men när det gäller transistorer så är det en helt annan sak.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort vad jag kunnat vad beträffar TO3-sorteringen.

BD104 och 2SD1413 hittar jag inte men jag misstänker att jag läst fel på båda, speciellt BD104 för jag har också BD105 och den har jag data på, 2SD1413 är ett väldigt högt nummer så jag kan ha sluntit där också.

Muppig som jag är så kommer jag inventera om.

MVH/Roger
PS
Jag har tom sökt på nätet efter dom jag inte får fatt i data på, övriga data kommer alltså från tre databöcker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av swesysmgr »

2SD1413, första träffen på Google?
http://www.svntc.com/TPDF/1796.pdf

Något slags Darlington med inbyggda motstånd.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack swesysmgr men jag sorterar bara TO3 just nu...

Efter ominventering upptäckte jag att BD104 skall vara BU104 och 2SD1413A skall vara 2SC1413A, då gick det att få fram data och jag bifogar dom.

TO3-trissorna är nu således färdiginventerade och färdigsorterade (MOS, 2N3055/MJ2955 och övriga TO3 får preliminärt var sitt fack i originallådan från cosmox), jag reserverar mig dock lite för om de verkligen är färdigsorterade för det kan hända att jag köper ett till Raaco-skåp.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort om krets-dokumentet lite och adderat en kolumn som jag kallat "Generic", genom att slå i databöckerna lärde jag mig nämligen vad det är för nåt samtidigt som swesysmgr har använt uttrycket när han tacksamt nog hjälpt mig i samband med skapandet av generiska trissor för Eagle.

Fast jag är inte helt säker men jag har ändå valt "rena" siffror som generic, man gör kanske inte så?

I vilket fall blir det lättsorterat på pappret.

Sen har jag tagit mig den rätt dryga mödan att gå igenom mina databöcker sida för sida för att vittja alla "transistorfamiljer" för jag tänker mig faktiskt en första sortering som gällandes familj, på det sättet får jag nämligen ner antalet trissor för mitt jobb är inte så enkelt som man kan tro för föreställ er att Ni kanske har 1000 helt olika transistorer i en skål, hur ska Ni bära Er åt för att sortera dom på smidigast sätt för att sedan lagra dom nånstans så Ni kan hitta dom utan att det i princip får kosta nåt, det kan Ni ju klura på till nästa gång :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

När det gäller dom logikkretsar jag så tacksamt fått av cosmox har jag nu bestämt mig för att göra såhär:

Jag har inte inventerat jättemycket men kan tänka att över åren så råkar man blanda mer än man vill blanda så även om det kanske står 74x00 på facket så är det inte säkert det alltid stämmer samtidigt som uppenbarligen familjer har blandats hej vilt.

Jag vill sortera nördigt så jag har bestämt mig för att köra ravioliburk-tricket :)

Jag köper alltså helt enkelt 5 ICA Basic Ravioli-burkar och sen nyttjar jag bara en djup skål ur skafferiet sen kan jag sortera enligt:

Rå/fel/HC/HCT/LS/Övr

Dvs jag sorterar enligt familj och inte enligt typnummer för det blir omöjligt om man tänker efter.

Så en första sortering blir en ihopgrötning av samtliga familjer VAR FÖR SIG i olika Ravioli-burkar.

Därefter har jag faktiskt lite vägledning om vad jag har för typsiffror/funktion för dom står ju på de röda lådorna redan även om de är preliminära ty det kan finnas "vilda" kretsar.

Detta kan jag nyttja när jag sorterar "tillbaka" en familj åt gången i facken, det finns ju preliminärt ett fack för varje typsiffra.

Så efter jag sorterat tillbaka en hel familj så tar jag beslutet om mängden duger (i fall jag inte har nåt av dom sen förut), här gäller det alltså att sortera tillbaka i prio-ordning dvs HC först osv.

Duger mängden så hamnar dom i mitt skåp, duger inte mängden och det är HC eller 4000 så har jag bestämt mig för att skapa blandrör med respektive familj (får hålla reda på dom med gummisnoddar).

Kategorin/burken Övrigt kommer innehålla mil-specade saker (5400, typ), standard-TTL (7400, typ), 74ALS, 74S och 74H mm dvs allt utom HC/HCT/LS som jag är intresserad av (fast i prio-ordning bara).

Blir mycket jobb det här.

Men det kommer mynna ut i nåt bra :)

MVH/Roger
PS
Förutom Övrigt så tar jag alltså en familj åt gången (prio HC/HCT/LS i den ordningen).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått köpt fem burkar ICA Basic Ravioli :D

Om säg en månad så är jag redo för sortering :D

Tills dess har jag iordningställt ett tillfälligt dokument.

Dokumentet visa vilka logikkrets-nuffror jag med all sannolikhet har fått (samma som fack-märkningen), dessutom listar det dom logikkrets-nuffror jag har, antalet jag har och dom familjer jag har, fådda logikkretsar kan dock vara av flertalet familjer.

MVH/Roger
PS
Det är fascinerande många krets-nuffror jag inte hade, på nåt nästan magiskt sätt tycks cosmox ha kompletterat min samling! Och trots att jag skrev av alla nuffror från Wikipedia och märkte mitt skåp med dom så saknas det nuffror och därmed fack, vet just nu inte vad jag ska göra åt det men i princip har jag ett helt skåp över (speciellt om jag skänker HCT & LS).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser mitt embryo till logikkretslista ut.

Jag har lag till dom rör jag fått av cosmox också.

Sen har jag lite markerat hur jag vill göra med dom rör som jag inte behöver.

Observera att detta bara är toppen av isberget :)

MVH/Roger
PS
Jag har kommit på hur jag skall göra när "fack saknas", ofrivilligt snillrikt har jag ju delat in varje ask i tre delar istället för dom maximala fyra dvs varje ask kan ge mig ett extra "nummer" med enda nackdelen att om facket, som sträcker sig över två halv-fack, är fullt så måste jag plocka ur kretsar vilket jag förmodligen gör till bland-rör (med pappbitar emellan) i så fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll råkade jag hitta en bunt kretsar.

Typ 240st PLL-kretsar :)

Fattar inte hur jag kunde missa det.

Dessa är alltså fördelade över 8 rör (och jag har skattat 30 st SO16 per rör).

Jag kommer sno ett rör sen skänker jag nog resten.

MVH/Roger
PS
Fast egentligen är jag inte så förtjust i SO-kapslar men PLL låter minst sagt matnyttigt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar