Eagle RCL (Ny Eagle fråga, igen!)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Eagle RCL (Ny Eagle fråga, igen!)

Inlägg av björn »

Jag skall använda en del ytmonterade motstånd och kondingar till ett schema som ritas i eagle, men jag förstår inte hur man ser storleken på dom bär man ska välja. Jag skall ha av typen/storleken 603 men hittar inga, finns det inga eller är jag bara blind??

Finns det annars library att hitta eller det kanske rent av är snabbare att rita egna footprint o.s.v (om det är rita egna som gäller, finns det någon bra guide?)?

Jag har mest använt orcad innan därav förvirringen...
Senast redigerad av björn 11 juli 2006, 13:41:58, redigerad totalt 2 gånger.
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Inlägg av vikingen »

Så här gör jag för att hitta dom
Resistor: ADD -> RCL -> R-EU_ -> R-EU_R0603
Kondensator: ADD -> RCL -> C-EU -> C-EUC0603

Storleken står i kolumnen Description och sedan till höger när du markerar en rad.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jodå, 0603 motsånd och kondingar finns där (i RCL), bara öppna ögonen och ta en titt. Det ligger väl kanske ett 20-tal andra konstiga komponenter innan, så du får bläddra ner lite i listan tills du kommer till 0805, 0603, 0402 osv.

Ett tips är ju att skapa ett eget lib och sen kopiera över de komponenter du använder ofta. Till exempel vanliga motstånd, kondingar, spänningsregulatorer och liknande.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

som vanligt har ni rätt, det är jag som är blind.... dom var ju där mitt framför ögonen på mig :(

Tack :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

jag har fundringar på att köpa Eagle och undrar då ifall autoroutern är lika usel i fullversionen som i gratisverionen, för är den det är den inte värd att betala en enda krona extra för...

SÅ, är autoroutern lika usel i skarpa versionen av eagle?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23637
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har inte använt autorouters funktionen i något program då jag vill vara 100% säker på att det blir som jag vill och inte som programmet vill. Sedan så läste jag i något nummer av AoE någonting om att en autorouters funktion är optimerad för 2 lager eller fler och när dom har genomgångar i kortet att arbeta med. Till 1 lagers fungerar dom inte så bra. Vet dock inte om då tex Eagels fungerar som det skall med flera lager.
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Inlägg av RRacer »

Jag använder autoroutern ganska sällan (gör inte så stora kort), men de gånger jag använder den så är det för att snabbt få en överblick på hur man skulle kunna göra. Om inte annat så kan det ge en hint om komponentplaceringen är någorlunda rätt.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

OK, jo man kan ju inte använda autorouter till hela kortet om man vill ha det någotsånär.
Dock kan det kanske vara bra att ha ibland, men frågan är om det är värt 205 extra...?...
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Jag skulle då inte lägga mer än 10kr på en autorouter, men jag gillar att routa själv, det är skönt och bara sitta och pilla lite.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Du kan använda jokertecken när du söker efter komponenter.
Skriv *603* i sökrutan.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

OK, nu nästa problem. Fungerar inte forward/backannotate riktigt i eagle? Jag vill lägga till lite nya komponenter i designen och ritar då in dom i schemat, men när jag sen vill gå till layouten säger den "No forward-/backannotation will be performed" så det enda jag kan göra för att få med den nya komponenten är att radera min .dsn fil och skapa en ny... Vad är fel? Hur _ska_ man göra? Hur _kan_ man göra?
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Konstigt, om du bara ändrar i schemat så borde det inte vara några problem, det går ju även att ändra direkt i layouten genom att man stänger ner schemat, men då pajar man schemat för all framtid....
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

Jag kör allt med autoroutern trots att jag bara gör enkelsidiga kort. Möjligen snyggar jag till lite för hand efteråt. Tycker att det fungerar mycket bra. Men visst blir det en hel del motionerande och runtflyttande med komponenterna på kortet innan allt stämmer. Programmet kan ju inte trolla så man får själv se till att varje förbindning går att göra utan att den korsar en annan förbindning. I värsta fall lägger man in trådövergångar. Jag uppfann några nya svordomar i början men nu har jag glömt dom.
Backnoteringen fungerar också bra. Man lägger in alla komponenterna i schemadelen, då är dom med i kortdelen. Sen håller programmet reda på resten.
Skriv svar