Vad är detta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ecc83
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 maj 2011, 16:08:46

Vad är detta?

Inlägg av ecc83 »

Har gett mig i kast med att försöka väcka en gammal förstärkare till liv och en spänningsstabilisator i nätdelen blir kokhet. När jag följer kopparbanorna passerar jag denna komponent som mäter 0 omh. Vad är detta? Det finns en liknande komponent som mäter 1 ohm på kortet. Kan det vara någon slags drossel eller är det en konding som gett upp tro?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vad är detta?

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle gissa på en gammal tantal-konding. Dessa brukar kortsluta när de går sönder..
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Vad är detta?

Inlägg av Tekko »

Tror snarare på en induktor, tantaler brukar inte vara formade sådär, de är i regel mer droppformade samt med gulbeige färg samt tydligt uppmärkta med spänning och kapacitans.

Och om denna induktor sitter i serie med en spänningsmatning och blir glödhet så är det kortis nånstans efter den.

Jag rekommenderar att du googlar fram ett kopplingsschema på förstärkaren, 2 siter som har dessa är:

https://elektrotanya.com/keres och https://www.hifiengine.com/manual-library.shtml

Kolla där och se om din stärk finns med, annars får du googla vidare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad är detta?

Inlägg av Glenn »

Du kan också kolla på lödsidan om det står en beteckning där, står det typ C23 bör det vara en konding, Lxx troligen en induktor osv.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är detta?

Inlägg av TomasL »

Tekko skrev: Kolla där och se om din stärk finns med, annars får du googla vidare.
Finns rätt mycket på min hemsida också, www.ebaman.com
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43151
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vad är detta?

Inlägg av sodjan »

> en gammal förstärkare

Fabrikat och modell kan också vara bra...
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Vad är detta?

Inlägg av E Kafeman »

coilcode.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vad är detta?

Inlägg av breflabb »

Det är en spole
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Vad är detta?

Inlägg av Swech »

Varför det...
Swech
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vad är detta?

Inlägg av breflabb »

För att dom är utformade på det viset.
Och av mångårig erfarenhet av elektronik
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Vad är detta?

Inlägg av E Kafeman »

Det går inte se toleranskodningen men det är enligt färgprickarna en spole på 27uH som sitter på kretskortet.
ecc83
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 maj 2011, 16:08:46

Re: Vad är detta?

Inlägg av ecc83 »

Tack så mycket för svaren. Jag lyckades tillslut hitta ett schema på förstärkaren och efter denna spole finns en elektrolytkondensator på 220uF som är totalt kortsluten. Ska testa att byta den ikväll och se vad som händer. :D
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Vad är detta?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Lustigt-återigen dröjer det minst ett 10-tal inlägg innan vi får veta vilken förstärkare vi diskuterar...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vad är detta?

Inlägg av tecno »

:humm: vet vi det?
ecc83
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 maj 2011, 16:08:46

Re: Vad är detta?

Inlägg av ecc83 »

Sorry 8)
Det här är en gammal mäktig 80-tals pjäs. En Revox B 285. Det känns som att den är byggd som en gammal desktopdator med instickskort. På sin tid var den nog rätt bra. Kom över den av en slump och det skulle vara kul om den gick att få igång.

Hittade servicemanualen här https://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/Revox.php
Den är rätt dåligt skannad men det finns en bättre manual här https://www.hifiengine.com/manual_libra ... b285.shtml (denna kräver dock inloggning)

När jag började skruva i den var transformatorn kass. Det är en epoxytätad sak som förmodligen har någon dålig lindning. Utan last brummade den som en mindre svets. Hittade en utbytestrafo på ebay och när jag väl kopplade in den small säkringen direkt. Det visade sig att en av de större elektrolyterna på effektförstärkarkortet var kortsluten (Frako) Bytte dessa och då började i alla fall något av reläerna att dra men märkte att spänningsstabben på mikroprocessorkortet blev jättevarm. Där är jag nu och hittade som sagt kondingen igår som var kortsluten. Återkommer efter kvällens bravader så får vi se om det hjälper eller om jag får söka vidare. Det känns som att det finns mycket som kan vara fel på denna :)
Skriv svar