Vart börja lära sig

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElAlbin
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 oktober 2018, 06:41:02

Vart börja lära sig

Inlägg av ElAlbin »

Hej allihopa!

Jag är väldigt ny på el och mekanik. Läste lite om det i skolan på fysiken.

Jag har två framtida projekt som jag vill bygga. Det är två maskiner.

Jag behöver lära mig lite om hur jag räknar ut vilken motor jag ska använda mig av för att inte köpa en för stor eller liten. Samt vill jag kunna reglera hastigheten på den. Hur räknar jag ut detta? Samt hittar delar?

Finns det någon bra ställe att börja på?

Den första maskinen är en trumlare som jag vill kunna snurra i olika hastigheter. Gärna steglöst.

Den andra är en mer komplicerad maskin med flera olika rörande delar som måste synkronisera. Tanken är att automatiskt få en kartong bit att matas igenom en limrulle. Hur ska man tänka här? Ska man ha en motor som sköter allt eller ska jag ha små servon som gör det hela? Tanken är att matningen sker vid ett knapptryck.

Tacksam för svar.

//Albin
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Google is your friend ...

Eftersom du gärna vill styra och ställa skulle du titta på universella styrsystem och då är ju Arduino något som passar bra då det finns massa pedagogiska hjälpmedel. Tyvärr är det så att du måste nog kämpa med dig själv att hämta in material och lära dig det du behöver veta och kunna.
Starten är (vill jag minnas) www.arduino.cc, men kolla. Där finns ett specialprogram att skriva kod i samt tips hur man ansluter massa externa enheter som motorer och grejer.
Sajter som Instructables och Hackster har också massor av tips och guider som kan vara till hjälp.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av TomasL »

Det beror ju på hur stora maskinerna skall vara.
Lämpligen är ju att börja med den mekaniska konstruktionen. Därefter kan du börja titta på styrsystem.
En trunlara brukar man ha en motor med växellåda, ofta vinkelväxel och varvtalsstyra med en omformare.
ElAlbin
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 oktober 2018, 06:41:02

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av ElAlbin »

Tack för svar.

Ja. Aurduino har jag tänkt använda mig av.

Jag har försökt googla på motorer men jag vill veta hur jag kan räkna ut vilken motor jag behöver och vad jag ska tänka på i motorväg. Dvs vad ska jag ha för att kunna reglera en motors hastighet/styrka.

Mekaniken kan jag ta hand om själv tror jag.det är med det elektriska som jag funderar på.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av SeniorLemuren »

Om du skall bygga en trumlare så behöver du först göra som TomasL föreslår. Bestämma storleken på trumman samt bestämma hur mycket vikt du tänker ladda den med. Det avgör ju hur mycket kraft det behövs för att snurra den, men det kan vara lite svårt att räkna ut exakt.

Ett bra och enkelt sätt är att kolla på andra trumlare från leverantörer på nätet. Där kan du ju få bra information på motoreffekt/storlek/last/varvtal osv. Då slipper du räkna själv.

Google är ett bra verktyg till att hitta leverantörer, men det kan man knappt nämna utan att bli utskälld nu för tiden. :D

Vill du bygga en trumlare med egenskaper som inte går att hitta på nätet så kan du ju bygga trumman och testa rent praktiskt vilket vridmoment som behövs för att snurra den.

Vilken styrning du skall ha till motorn beror först på vilken typ av motor du bestämmer dig för.
ElAlbin
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 oktober 2018, 06:41:02

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av ElAlbin »

Tack för svar!

Trumlaren jag vill ha är lite speciell.

Googla kan jag göra ;) Jag förstår dock inte mycket av det som står på motorerna och vet inte vad jag ska leta efter för att få det jag vill ha.

Säg att jag har 8kg som ska snurra? Hur räknar jag ut vilken motor jag ska ha och hur ska jag göra för att kunna reglera hastigheten på den?

Vill gärna ha konkreta formler på hur man räknar ut det hela :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av mrfrenzy »

"Lite speciell" beskriver tyvärr inte så mycket.

Om du inte är hemlig och otydlig så får du bättre svar.
Vad är det som väger 8kg? Varorna som ska trumlas, trumman eller trumma+varor?
Hur stora är varorna och hur många ska vara i? Vilken form har dom?

När man vet det kan man leta upp en kommersiell trumlare som klarar liknande uppgift, länka den här så kan vi förklara vad den har för typ av motor.

Eller - så kan man göra matematik och räkna ut det från grunden men det är betydligt svårare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu börjar du liksom ”bottom up”. Om du inte vet hur det ska se ut hjälper ingen formel i världen. Set handlar i första hand om val av motor, effekt, spänning osv osv.

Ska du ha en DC-motor ska du ha en sorts styrning men har du en AC-motor har du en annan sorts styrning. Varvtalsstyrningarna ser sedan olika ut och det är inga formler som avgör de ser ut.
Spontant är en DC-motor enklast att jobba med och den styrs av en justerbar DC-spänning ELLER en pulsed likspänning, vilka i sig konstrueras helt olika.

Gör en enkel sökning på motorstyrning, trumlare (och på engelskaj på nätet. Sedan vill nog Lilla Huset nog att du istället för Google använder duckduckgo.com som sökmotor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av TomasL »

Du måste räkna ut vilket vridmoment som erfordras för att vrida trumman, det är ren fysik och inget annat.
Motorstorlek i kW är i princip vridmoment multiplicerat med varvtal.
Så när du vet vilket vridmoment du maximalt behöver ha, och vilket varvtal du maximalt behöver ha, så kan du välja lämplig motor.
En växellåda förändrar vridmomentet iom att varvtalet ändras, nedväxling ger ett högre vridmoment och uppväxling ett lägre vridmoment, detta vid konstant motoreffekt.

Så behöver du 1000 Nm vid 10 varv/minut, så behöver du en elmotor på minst 1 kW, eftersom du har en del förluster i växellåda mm, så gissar jag att en motor på säg 1,2 kW skulle funka bra, en 4-polig normal asynkronmotor snurrar med runt 1450 rpm, så du skulle då behöva en växellåda med en nedväxling på runt 10/1450
ElAlbin
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 oktober 2018, 06:41:02

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av ElAlbin »

Tack för hjälpen TomasL

Det är lite det här jag letat efter. Jag är ganska kass på fysik och el och behöver hjälp med hur jag räknar..

Hur räknar/mäter man ut vridmoment?

Till HUGGBÄVERN och mrFrenzy; Jag har letat runt på nätet en hel del efter en trummlare jag vill ha men inte hittat. Vill ha en som kan trummla träbitar. Trumma + innehåll 8kg, många små träbitar på ca 1-2 cm3.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av TomasL »

https://en.wikipedia.org/wiki/Circular_motion
https://www.physicsclassroom.com/class/ ... lar-Motion
http://www.physnet.org/modules/pdf_modules/m34.pdf
Rätt komplicerat, tyvärr.


Vridmomentet kan du mäta med en gammaldags momentnyckel, en sådan med visare och lite muskelkraft.
Så, bygg din trumlare, vrid den manuellt med hjälp av en momentnyckel, notera det maximala momentet som behövs för att vrida det hela 1 varv.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av lillahuset »

Bävern: Det är ju en fråga om läggning. Vill man leka S&M med Google och vara i den mottagande änden ska man naturligtvis köra Google. :D

Nu är jag kanske ute och cyklar men jag tror det var en trumlare en kund jag hade för många år sedan hade byggt av en tvättmaskin.
De la i sina metalldelar de ville bearbeta och någon form av metallskrot som nötte på delarna, om jag fattade det rätt.
Det var ett företag som typiskt tog fram svetsen innan de tog fram lödpennan. Trumlaren, som jag har för mig att de kallade den, lät för jävligt men verkade hålla.
ElAlbin
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 oktober 2018, 06:41:02

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av ElAlbin »

Tack för hjälpen igen Tomas.

Har jag lite att läsa på! :tumupp:

Återkommer om det är något mer jag behöver fråga om.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av Icecap »

Att rotera en tom tumlare kräver inte mycket energi och innehållet kan man räkna med i 90° från mitten då det är worst case.

Sedan är det bara att räkna lite och multiplicera med RPM.

Min stentumlare är byggt med en skrivare som basis utan någon uträkningar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vart börja lära sig

Inlägg av mrfrenzy »

Ok nu har vi lite mer data. Jag har inte kunskapen att räkna ut det men det är ju smidigare att göra en uppskattning.

En stor trumma som snurrar långsamt runt med varor som väger ca 8kg. Det låter ju misstänkt likt en torktumlare.
En torktumlare rymmer ca 4kg torr tvätt vilket borde bli runt 6kg blöt tvätt.

En motor till en electrolux ligger på 240W så det är nog ett bra riktmärke att utgå ifrån.

Första prototypen kanske till och med kan vara en komplett torktumlare från skroten? Mycket lättare att komma igång än så kan det inte bli. Bara att koppla bort värmeslingan och sen försöka ordna någon varvtalsstyrning.
Skriv svar