LED-klocka med antik processor - Påbörjat montering

Berätta om dina pågående projekt.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

LED-klocka med antik processor - Påbörjat montering

Inlägg av kodar-holger »

Första projekttråden. Är ju inte mycket till elektroniker utan mest programmerare så det är allt mer sällan jag bygger något. Det här projektet är väl inte heller något av de mer avancerade här på EF.

När jag kom tillbaka till jobbet efter semestern visade det sig att man stängt vårt gamla telefonsystem. Istället förväntas vi ringa via lync eller mobiltelefon. Är ingen större vän av något av dessa alternativ men det vara bara att böja sig. En oväntad sak visade sig dock väldigt snart. Jag hade inte längre någon klocka på skrivbordet. Suck, måste skaffa en klocka att ha bredvid skärmen...

Några dagar senare städar jag lite hemmavid och hittar en samling gamla enchipsprocessorer jag fick av en tidigare kollega för kanske 20 år sen. Dom här kommer man ju aldrig att göra något med tänkte jag. Eller vänta nu: Och plötsligt slog det mig att jag skulle ju ha en klocka på skrivbordet på jobbet. Har jag inte några gamla LED-displayer liggande? Jo, tvåsiffriga och i stort sett lika utgångna som processorerna. Borde väl bara vara att koppla ihop med nån kristall och så är det klart.

Efter lite surfande på hårddisken efter gamla assemblers, simulatorer och datablad gick det att sno ihop en första version av koden. Bra att börja den väg man känner sig trygg med istället för saker som har hög risk. Inte. Hårdvaran visade sig mer utmanande eftersom den generationens kretsar har riktigt usel drivförmåga. Så fler och fler komponenter kom till för drivningen och kopplingsdäck och lösa kristaller är inte alltid en perfekt kombo.

Nu har jag i alla fall lyckats slöjda ihop något som fungerar i labbuppkoppling och har till och med caddat upp ett mönsterkort. Mitt andra någonsin efter ett litet breakout-kort tidigare i höstas. Många timmar i KiCad har det blivit.
render1.png
Koden har förfinats en smula och är nu uppe i fantastiska 246 byte. Det finns ju en hel kilobyte att jobba med, och det är EPROM så radera får man göra i en UV-låda. Fyra gånger har jag programmerat kretsar vilket var en mer än nödvändigt för jag hade missat förutsättningen för "DA A" på ett ställe. Inte kört simulatorn. Senaste programvaran ännu ej bränd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av kodar-holger 16 januari 2019, 07:10:27, redigerad totalt 5 gånger.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: LED-klocka med antik processor - kontroll av PCB-layout

Inlägg av kodar-holger »

Eftersom jag är en total rookie vad gäller mönsterkortsdesign vore det nog bra om nån kan kolla vilka typiska nybörjarmisstag jag gjort. Känns onödigt att beställa kort för några hundra och så funkar som inte i real reality så att säga.
komponentsida.png
lödsida.png
Jag har tänkte använda komponenter jag redan har. Och det är 100% hålmonterat. Efter äventyret med mitt breakout-kort för RFM69 är jag inte säker på att jag någonsin kommer ägna mig åt ytmonterat. Jag ser helt enkelt för dåligt och måste i så fall investera i ett ordentligt mikroskop eller kanske en stereolupp.

Kondensatorerna med 3 ben vid kristallen har naturligtvis bara två ben men jag vet idag inte om det blir en med RM2.5 eller RM5 millimeter i slutänden. Därför tre hål i mönsterkortet.

Jag har gjort koppar-plan med GND på lödsidan och VCC på komponentsidan. Under LED-displayerna gjorde jag en keepout på VCC-planet för det blev så många lösa ändar som inte gjorde nån nytta utan mest skulle kunna agera antenner.

Det är 3.2mm hål i hörnen för M3-skruvar. Även där har jag keepout för VCC-planet även om det säkert blir plastbrickor under skruvarna.

Det jag direkt själv vet om är att jag måste göra större paddar för displayerna. Default-lödöarna för den komponent jag hittade i KiCads bibliotek är för små för praktisk handlödning. Jag har gjort egna footprints för motstånden, kondensatorerna och knapparna.

Tack på förhand
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: LED-klocka med antik processor - kontroll av PCB-layout

Inlägg av kabelhaerva »

Är ju ingen expert men saker jag ser och som jag skulle funderat på är Q1 - Q4. Där ser paddarna ut att kortslutas med varann. Och där de inte kortsluts så kommer det vara risk för kortslutning vid montering då avståndet mellan dem är mycket smått. Inte säkert att din PCB tillverkare klarar toleranserna för avstånden.
Sen är de oanslutna öarna på VCC sidan onödiga. Skitsak men blir prydligare utan dem.
Och sist så kan det vara bra att försöka flytta ut silkscreen på din processor då det underlättar vid felsökning(något blir alltid fel i första versionen :D) att direkt se pin-namn istället för att leta i databladet och räkna pinnar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: LED-klocka med antik processor - kontroll av PCB-layout

Inlägg av Oskar »

Håller med om att det ser lite farligt tajt ut kring vissa hål. Transistorerna "Q1" till "Q4" och även "U5", 7805 regulatorn ser ut att ha för litet avstånd mellan padarna. Förkopplingsmotstånden till LED segmenten tycker jag också ser lite problematiskt ut. Samma sak där med padarna alltså. Det är givetvis svårt att säga utifrån en skärmdump, kolla avståndet i CAD programmet.

Några av viorna ser ut att vara mycket mindre än de övriga, exempelvis de som ligger mellan de två LED displayerna på nedre raden hål, kolla så att de ligger inom kraven på diameter för tillverkaren du tänkt använda.

Det bästa är att sätta upp och köra en DRC utifrån de krav din tänkta tillverkare har, man kan inte förlita sig på att med ögat fånga alla detaljer. Har inte provat KiCAD än, men DRC bör vara en rättfram och väl beskriven process i alla el-CAD.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED-klocka med antik processor - kontroll av PCB-layout

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en del "riktiga" klockkretsar (usch vad svåra de är att få tag i idag) och en massa LED-displejer med både 1 och 2 siffor jämte en LED.displej med 4 siffror och är definitivt inne på tanken att bygga en RIKTIG digitalklocka. Följer din tråd även om jag idag saknar åsikter om ditt kort.

Om du lagt ut paddarna från ett bibliotek i KiCad borde det ju fungera.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: LED-klocka med antik processor - kontroll av PCB-layout

Inlägg av kodar-holger »

Efter att ha mätt och glott igen så håller inser jag att jag måste byta footprints för transistorerna och regulatorn. Där finns iofs isolationsavstånd som är tillräckliga enligt vad jlcpcb anger i sina design rules, men öarna är små och avstånden ännu mindre. 0.22mm mellan paddarna på regulatorn och 0.23mm från hörnet på fyrkantiga ön till närmsta runda på transistorerna. Måste dessutom kolla att transistorerna bottnar ordentligt med valda värden. Hade tänkt använda BC337 som jag har ett gäng av men har lekt med 2n2222 på labbplattan hela tiden och dessutom för lite ström genom siffrorna.

Att det ser illa ut på skärmdumparna beror nog på samma sak som gjort att jag inte reagerat. Utöver att själva lödön visas i gult så ritas även hålet i lödmasken i samma färg. Har försökt hitta ett sätt att slå av visningen av den men inte lyckats.

Och helst vill jag inte öka storleken på kortet ytterligare men det ser mörkt ut med större footprints. Får fundera och fixa några dagar till nästa test. Det är inte enkelt att göra mönsterkort. :(
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: LED-klocka med antik processor - uppdatering av layout p

Inlägg av Oskar »

Släng in två lager till så ska du se att det blir enkelt att routa. Då kan du också flytta VCC planet till ett av innerlagren, vilket enligt mig känns mer "normalt".
robertk
Inlägg: 257
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: LED-klocka med antik processor - uppdatering av layout p

Inlägg av robertk »

De fyra ledarna med mindre VIA hål mellan processorn och displayen, är helt onödiga.

Det går att leda de på en och samma sida utan problem.

//Robert
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: LED-klocka med antik processor - uppdatering av layout p

Inlägg av kodar-holger »

Ja nu ja :lol: Troligen fick jag inte fram vcc till pinne 26 i nån tidigare utgåva och sen har det blivit kvar. Får se hur jag gör med dom.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: LED-klocka med antik processor - uppdatering av layout p

Inlägg av kodar-holger »

Ok. Nu är layouten lite uppdaterad. Försöker på annat sätt denna gång. Bakat ihop plottar i en PDF så man ser lagren var för sig. Med allt menar jag:
-Schema
-Skärmdump på 3D-förhandsvisning av fram och baksida
-Silkscreen fram och bak
-Lödmask fram och bak
-Kopparlager fram och bak
clock.pdf
Naturligtvis har jag kört DRC på layouten utan att få några nedslag. Jämfört inställningarna i KiCad med design rules från JLCPCB och dom skall vara bättre än vad jag har inställt.

Dom små viorna är 0.4 och dom större, där det går mer ström, är 0.6. I övrigt är hålen i huvudsak 0.8mm. Monteringshålen är 3.2mm och det skall vara plats för skallen. Tror jag.

Tack på förhand för synpunkter på grodor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: LED-klocka med antik processor - layout uppdaterad

Inlägg av Zhorts »

Det jag eventuellt saknar är en stor bulk-kondensator (10µF+), men behovet av den beror också på hur du skapar din 9V, och hur "långt bort".

Sista sidan i PDFen så ser det ut som att hålen inte matchar upp med paddarna. Beror det på exporten, eller är det något knas med formaten, för dålig upplösning på borrpositionerna?

Ett externt pull-motstånd på resetingången kan vara bra att ha, det inbyggda (jag antar att det finns ett!) är ibland för klent. Men detta är främst ett problem när man har stora laster på kortet som man switchar.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: LED-klocka med antik processor - layout uppdaterad

Inlägg av kodar-holger »

Jag hade tänkt mig försörja den direkt från USB från början. Men sen insåg jag att spänningsfallet över NPN-transistorerna + siffrorna + PNP-drivern blev så stort att motstånden fick nära nog löjliga värden. Därför har jag ritat in 9V-matningen, eller vad jag nu hittar för adapter i gömmorna. Vet att jag har en del gamla reglerade liggande. Att jag skrev 9V var väl mest för att ha marginal till regulatorn som vill ha några volt att reglera med. However, jag har lagt till en 10uF konding nu.

Resetkretsen är enligt databladet men jag har lagt till ett motstånd till nu. Jag vill ha en så kort reset som möjligt. Medan processorn resetas komer alla utgångar att vara höga vilket gör att alla lysdioder lyser max. Enligt databladet för siffrorna får man inte ha dessa strömmar några längre stunder, typ 1ms, och det är mindre än vad som funkar vid spänningstillslag. Jag får leva på att alla siffrorna kommer att lysa samtidigt och förhoppningsvis är framspänningsfallet så lika att strömmen fördelas något.

Skall man lägga in en diod mot + också så att inte reset-kondingen håller laddning som ställer till det när matningsspänningen försvinner?

Jag har mätt strömförbrukningen för 8747 + pullups till ca 70mA så oroar mig inte riktigt för att regulatorn skall vara för klen längre. Å andra sidan får ju en 7805 plats nu även om den får "vaja i vinden" i så fall.

Att hålen ser fel ut förstår jag inte. Jag tycker det ser rätt ut. Möjligen om du menar på färgbilderna. Det är ju skärmdumpar från 3D och benet som sticker igenom kortet skymmer delar av öarna.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: LED-klocka med antik processor - layout uppdaterad

Inlägg av lillahuset »

Något särskilt skäl att du har pull-up på både segment- och siffer-signalerna? Om du har pull-down på ena eller andra eller båda kommer inte alla segment att lysa vid reset.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: LED-klocka med antik processor - layout uppdaterad

Inlägg av kodar-holger »

Ja. 8747 är begåvad med vad jag vill minnas dom kallar kvasidubbelriktade portar. (quasi-bidirectional). Det innebär att man kan skriva en etta till porten och då blir den en ingång! Skriver man en nolla blir den en utgång med nolla.

Utimpedansen med skriven 1a (ingång) är 50kOhm. Det räcker inte riktigt för att driva endera drivern. Med ett pull-down skulle det helt enkelt inte fungera alls. Det skulle alltid se ut som nolla ut. (För att inte få alldeles för dålig slew-rate på 0-1 övergång finns en pull-up med lägre impedans som kopplas in under 3 klockcycler vid skrivning till porten.)

Skriver man en 0a är utimpedansen typiskt ca 100Ohm vilket inte räcker för att sänka drivströmmarna direkt om jag valt common-anode siffror.

Gamla CPUer är rent elektriskt inget att hurra för även om programmeringen ofta är enkel.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: LED-klocka med antik processor - layout uppdaterad

Inlägg av lillahuset »

Haha, nu när du skriver det så undrar jag om det inte var så på 8035 också som vi labbade lite med på universitetet. :lol:
Skriv svar