ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Jag tackar för erat engagemang och jag tror jag kommer att fatta faktiskt även om det är en bit kvar.
Bosen: En liten brasklapp, jag har filat bort alla tänder utom en på kamaxeln så dess givare detekterar bara 4:ans tand en gång vart annat motorvarv. Denna lösning kommer jag nog behålla både hård och mjukvarumässigt då den fungerar klanderfritt.
Men nu när denna motor hamnar i traktorn kanske det är läge att leta upp en till som programmeringsobjekt och på den behålla kamaxeltänderna som dom är. Jag har en annan idé, denna motor finns i helaluminium och då är den 5 cykindrig, i det fallet kommer mitt sätt att programmera ECU:n på inte att fungera. Då blir det ett delvis nytt projekt där man skulle prova ut en annan typ av tandräkning och använda interrupt på rätt sätt. Nu är jag på HV-övning och har ingen tid över för fördjupning i programmering men återkommer när jag landat igen.
mrfenzy: Jag skall senare när jag är hemkommen prova din kod i min artificiella motor och se vad som kommer ut...
Bosen: En liten brasklapp, jag har filat bort alla tänder utom en på kamaxeln så dess givare detekterar bara 4:ans tand en gång vart annat motorvarv. Denna lösning kommer jag nog behålla både hård och mjukvarumässigt då den fungerar klanderfritt.
Men nu när denna motor hamnar i traktorn kanske det är läge att leta upp en till som programmeringsobjekt och på den behålla kamaxeltänderna som dom är. Jag har en annan idé, denna motor finns i helaluminium och då är den 5 cykindrig, i det fallet kommer mitt sätt att programmera ECU:n på inte att fungera. Då blir det ett delvis nytt projekt där man skulle prova ut en annan typ av tandräkning och använda interrupt på rätt sätt. Nu är jag på HV-övning och har ingen tid över för fördjupning i programmering men återkommer när jag landat igen.
mrfenzy: Jag skall senare när jag är hemkommen prova din kod i min artificiella motor och se vad som kommer ut...
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
En kanske dum fråga, kan man ha två interrupt? Om man nu har två, vilket är först, går det att ange? Eller är lägsta eller högsta ingångssiffra först? Mao, vad gäller?
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Man kan ha många interrupt med olika prioritet.
När väl ett triggas så körs det färdigt, sedan när det är klart så tas nästa interrupt med högst prioritet om det är en eller flera andra som triggats. Annars återgår det till mainloopen.
En ISR ska inte ta mer än 10 µs att köra färdigt och på den tiden hinner inte någon tand passera givaren så det är inget problem i detta fall.
Här finns en väldigt bra men också väldigt lång FAQ http://www.gammon.com.au/interrupts
När väl ett triggas så körs det färdigt, sedan när det är klart så tas nästa interrupt med högst prioritet om det är en eller flera andra som triggats. Annars återgår det till mainloopen.
En ISR ska inte ta mer än 10 µs att köra färdigt och på den tiden hinner inte någon tand passera givaren så det är inget problem i detta fall.
Här finns en väldigt bra men också väldigt lång FAQ http://www.gammon.com.au/interrupts
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Skitbra FAQ!!!
Jag blev påmind av att i mina två exempel så har jag glömt volatile på mina variabler....
Jag blev påmind av att i mina två exempel så har jag glömt volatile på mina variabler....
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Nåt större programmeringsjobb är inte gjort, bara lösa tankegångar då och då. I dag kom det ett litet oscilloskop med betoning på litet. Det är bara 1 MHz bandbredd men det har två kanaler, ett måste för mig när jag mäter på ECU:n ute i garaget. Det är fullspäckat med finesser och funktioner men faktiskt ganska lättanvänt ändå tack vare två roterande switchar med tryckfunktion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Ska bli roligt att höra va du tycker om det... har nämligen funderat på att köpa ett likadant
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Nu kommer det bli lite mer jordnära grejer ett tag framåt... Motorn skall dockas fast i traktorn via en adapterplatta, För att kopplingen skall hamna lika så behövs det 14 mm tjocklek på själva adapterplattan, det får bli en 10 mm och en 4 mm som jag nu börjar med att passa in, när den passar är det bara att ritsa av den på den tjocka och sen med hjälp av borrmaskin och plasmaskäraren få till den tjocka plattan också. Nån bild lär väl komma på detta också.
Här är en bild från i går då bromseriet fick nytt liv.
Här är en bild från i går då bromseriet fick nytt liv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
I dag kom motor och växellåda ihop och det mesta verkar funka så långt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Nu är motorn på plats men framvagnsstagen och styrstagen tar i oljekylet på vänster sida och turbon på höger sida. Nåt behöver fixas där...
Nu har jag haft möjlighet att testa det lilla minsta oscilloscopet och det fungerar bra, om man kör på "djup " 1 kilo istället för 4 kilo så uppdaterar det mycket fortare och det blir mer rörligt/levande och till det jag skall mäta så passar det mig bra. Det följer med en x1 prob och en förenklad prob med bara två små klämmor för plus/minus. Jag saknar nog lite en x10 prob, själva oscilloskopet har meny för x1/x10 dämpfaktor och tar hänsyn till visningsresultatet. Den har även en signalgeneratorutgång där man kan ställa frekvens, vågform och pulsbredd, kan väl vara användbart nån gång... Trots att den är mindre än en mobiltelefon så syns det bra i displayen, både vågformer och text. Får försöka att skaffa en lämplig väska för den med allt som behövs i tillbehör. Visningsmässigt så ersätter den nästen ett stort scope men användarvänligt är det en bit kvar, den har bara två vred som man rattar mellan menyerna och sen trycker kort eller långt beroende på vad man vill, att hitta rätt är svårare än med ett stationärt dito där varje grundfunktion har en egen knapp/ratt. För en dryg tusenlapp så är jag helnöjd så här långt. Max insignal är +-40 volt, men x10 prob så blir +- 400 volt, så för 230 volt skulle det funka om man nu vill ha det i scopet?Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Fasen vad häftigt det här är
Hejja hejja Janson1!
Hejja hejja Janson1!
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Jag är på jakt efter en båge, helst en hytt som passar grålle, ja egentligen finns det nog inga hytter byggda som passar just urGrållen?
Men hör av dig om du har eller vet om en båge/hytt.
Men hör av dig om du har eller vet om en båge/hytt.
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
- Ort: Burträsk
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Har du kollat med Brånstorps traktordemontering utanför Eksjö?
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Kanske, kanske hittat en båge i grannbyn... Men tack i alla fall.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Båge hittad och monterad (delvis, främre vänster sida saknas än så länge) Tanken är modifierad (med en slägga) så den passar numera bra. Huven är monterad provisoriskt och det är kollat så bågen inte tar emot när man skall öppna huven för tex tankning.
Bilder ja, varför kommer dom 90 grader fel? Finns de ingen funktion för detta?
Bilder ja, varför kommer dom 90 grader fel? Finns de ingen funktion för detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.