Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Börjar funka så smått nu.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja det var ett ta sedan jag byggde denna skrivare. Den har fungerat relativt bra och mycket prylar har blivit utskrivna. Nu har jag emellertid tröttnat på att justera in avståndet till munstycket stup i ett. I bland skriver jag ut direkt på glasskivan och ibland tejpar jag den för att få bättre vidhäftning beroende på filament. Jag köpte därför för en tid sedan en 3d touch sensor som jag nu tänkte installera.

Mitt problem nu är att källkoden till skrivaren på den medföljande skivan var korrupt och mina försök att få säljaren att skicka en ny var tröstlösa. Jag vet ju att det är Marlin men det finns ju massor av val av programrader man skall göra för att få det rätt till denna skrivare och det verkar lite rörigt att veta vad som skall gälla.

Min undring är om någon annan har källkoden till denna typ skrivare som jag kan ta del av?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33766
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av Glenn »

jag har också köpt en 3dtouch-sensor till min, och insåg först efteråt hur meckigt det var att få in den i maskinen.

Jag har ju dock en geeetech, tror inte du hade det ?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej, det är någon kopia antar jag. Se bild. Att få dit den rent mekaniskt är ju inget problem men det är ju som du säger meckigt att ändra i programmet.

För att inte ställa till mer jobb med detta så behöver jag ha källkoden till just denna typ av skrivare för att slippa alla de andra konfigurationerna som måste göras ifall jag utgår från en Marlin vilket som helst.
3D-touch.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av SeniorLemuren »

Vill minnas att säterköpte en likadan. Så säter hur går det med din skrivare har du möjligen källkoden på din cd?
jockysoft
Inlägg: 136
Blev medlem: 6 augusti 2003, 23:10:58
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av jockysoft »

Jag köpte en liknande också för ett bra tag sedan, slutade med att jag skrotade den efterssom jag tröttnade på hur flimsy den var...
Mitt styrkort hade en atmega1280 isf en atmega2560 som det borde vara på det styrkortet, för att spara pengar.

Kontrollera vad det sitter för processor, sitter det en atmega1280 så kan det bli bekymmer för då är det bara gamla versioner som gäller, de nya får inte plats.
är det det atmega2560 så ska nyaste marlin fungera, det jobbigaste är att få alla inställningar rätt.

Nevermind, jag googlade precis och det verkar som denna fungerar för båda...
https://www.thingiverse.com/thing:2691240
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av taimanov »

Vad heter din klon?
jockysoft
Inlägg: 136
Blev medlem: 6 augusti 2003, 23:10:58
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av jockysoft »

"CTC Prusa I3 Pro" stod där i auktionen iaf
samma träkonstruktion som denna, största skillnaden var att plastdelarna var formsprutade isf utskrivna.

sådan här typ:
https://www.ebay.com/itm/Free-tax-CTC-A ... SwvUJbCBF8
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av taimanov »

Hmm, såg ut som samma kretskort som min anet a8. Kolla runt lite senare om jag kan hitta min Marlin.
Jag kör med en induktiv sensor men borde gå ganska enkelt att modifiera. Får återkomma.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av säter »

SeniorLemuren skrev:Vill minnas att säterköpte en likadan. Så säter hur går det med din skrivare har du möjligen källkoden på din cd?
Det har inte hänt ett dugg med denna.
Någon CD fick jag aldrig med, bara ett SD-kort.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja just. Jag menade SD-kort men skrev fel. På SD kortet hade man lagt med källkoden. Har du det kvar och kan kolla?

Edit. På första sidan av denna tråd finns lite bilder på bl.a. styrkortet.
Senast redigerad av SeniorLemuren 13 september 2018, 09:58:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33766
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av Glenn »

Hmm, jag fick varken CD eller SD med min, fast tillverkaren har en FTP som kanske kan ha..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av säter »

SeniorLemuren skrev:På SD kortet hade man lagt med källkoden. Har du det kvar och kan kolla?
Jag kan kolla i kartongen.
Jag har ett otäckt minne av att jag lämnade det till någon som kunde läsa ur det. :humm:
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av SeniorLemuren »

jockysoft skrev:"CTC Prusa I3 Pro" stod där i auktionen iaf
samma träkonstruktion som denna, största skillnaden var att plastdelarna var formsprutade isf utskrivna.

sådan här typ:
https://www.ebay.com/itm/Free-tax-CTC-A ... SwvUJbCBF8
Min ser i huvudsak ut som på länken men mainboard på min heter 2560 rev A och den har en vridomkopplare för menyval i st.f knappar.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av taimanov »

Okej, då blir det nog lite besvärligare att utgå från mina filer pga olika adresser för pins osv. Ska kika senare. :-)
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Nu börjar min 3D resa. Källkod efterlyses.

Inlägg av taimanov »

När jag tittar i min marlinmapp så finns det en exempel-mapp med olika configurationer från olika modeller. bla så verkar ditt finnas med under geeetech så det är möjligt att det finns en redan gjord configuration men jag vågar inte svära någonting. När jag letade runt lite på nätet så snubblade jag över den här tråden som kanske kan ge något matnyttigt.
https://www.geeetech.com/forum/viewtopic.php?t=60548
Tyvärr är jag lite för snurrig för att kunna ge någon hjälp nu. :oops:
:)
Skriv svar