Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av Glattnos »

Man kan ju ha en klass3 kätting och lås att låsa fast båten med. Sen kan man ha ett motorlås för att låsa fast motorn i båten. Då blir oftast försäkringsbolagen nöjda och man får nya prylar.
Sen kan man även ha en gps-tracker på motorn så man kan hitta den om den eller hela båten blir stulen.

Men skulle man kunna bygga nått mer som förhindrar stöld? Det är ju svårt att göra ett larm med en tippsensor som man kan på tex en motorcykel, eftersom båten rör sig även när den ligger förtöjd.

Om nån börjar plocka loss motorn så skulle larmet ha startat ganska direkt. Jag tänkte att man skulle kunna borra hål i alla skruvar och muttrar som håller motorn på plats och dra en ”larmkabel” som går igenom alla hål. Men det blir lätt för en smart tjuv att bygla innan han klipper av den.
Annars tänkte jag att man skulle kunna ha nån typ av dold sensor som känner om motorn vrids i förhållande till båten, en tjuv måste kanske vrida på motorn för att skruva upp/kapa skruvar och liknande men förväntar sig inte att ett larm ska starta av det.

Nån som har nån klurig lösning?
Senast redigerad av Glattnos 14 augusti 2018, 19:39:56, redigerad totalt 1 gång.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Sensor för båt/båtmotor-larm?

Inlägg av svanted »

det går att göra mycket svårt,
sätt ett motstånd med okänt värde i serie med kablen och mät resistansen...
ändras resistansen = larm.
man kan inte mäta resistansen med kabeln inkopplad, då ändras den p.g.a. multimeterns spänning...
och mäter man spänningen och försöker räkna fram värdet går det itne att koppla från utan att bryta kretsen...
och skrapar man motståndets färgmärkning blir det i princip omöjligt...
men det svåra är att montera själva larmsignalen oåtkomligt så att de inte bara klipper tutan eller batteriet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Sensor för båt/båtmotor-larm?

Inlägg av grym »

en sak jag funderat på vore en 1mm opto med skal som går igenom varannan länk på kedjan
den kan man inte skarva lätt eller koppla förbi

en sådan skulle man kunna köra igenom bultar och delar med, bryts den så larmas det
en slinga i motorkablaget med

man kan på en mindre på ha en nivågivare, hur djupt den ligger i vattnet, med ganska lång medelvärde på nivån, men stiger en person i båten så larmar det

man kan ha ljusstrålar inne i en kapellbåt, bryts det är det något fel

ultraljudsmoduler som ger avstånd funkar istället för pir på kortare avstånd
samma med larmradarmoduler
båda går att ha bakåt om man vill ha koll på tjuvar vid motorn, men med begränsad räckvidd


truppminor är avskräckande..

tiltsensor för båten i sidoled, medelvärde där med
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Sensor för båt/båtmotor-larm?

Inlägg av Glattnos »

Bra förslag :)

Jag tänker mig att nått som är larmat på ett bra sätt inte blir stulet lika lätt som nått som enbart är låst. Om larmet dessutom utlöses i ett tidigt skede så bör det avskräcka tjuven.
Jag gillar iden med motstånd då det med en larmkabel går att larma så väldigt många delar som specifika skruvar och muttrar såväl som motorkåpa och liknande. Är det en riktigt smart tjuv så kanske han ser resistorn eller kan räkna ut vart den är gömd och sen bygla fram till den på båda sidorna, jag tror ju dock inte att någon skulle göra sig det besväret och ta den risken hellre än att leta upp nått som är lättare att sno. Man kan ju ha flera resistorer i serie på olika ställen på kabeln och gömma dom på olika ställen.

Det med avstånds-sensor är ju rätt smart. Skulle ju vara perfekt om det larmar när någon är nära på "fel" ställe. I synnerhet om det sitter dolt på nått vis så att man inte riktigt förstår hur den mäter, eventuellt med lite fördröjning så att det blir ännu svårare att förstå vad som är larmat. Om någon kommer nära motorn och sensorn ser det så väntar det kanske 5-10 sek innan den larmar, då kan personen redan börjat pilla på prylar och kan tro att det är beröringen som utlöser larmet.

Att mäta medelvärde på hur djupt båten ligger eller hur mycket den rör rullar i sidled och larma vid en hastig förändring är ju smart. Dock kanske det kommer inverka hur man förtöjer båten, den kan ju stöta emot bryggan eller rulla till när det kommer svallvågor från andra båtar. Dock visar det ju folk omkring att den är larmad, men kanske är lite irriterande :D

Finns det någon typ av kabel som har hög resistans som t.ex. 500Ω/meter eller liknande? Det skulle ju vara en perfekt kabel till larm eftersom den inte går att bygla förbi, inte ens med en exakt likadan kabel eftersom man antingen kommer bryta kretsen eller halvera resistansen den biten just i bytes-ögonblicket.

Edit: Motståndstråd fanns det visst :) https://www.conrad.se/Motst%e5ndstr%e5d ... 41_0241370
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Sensor för båt/båtmotor-larm?

Inlägg av l2t »

Nej nej! Om det inte stals några båtmotorer skulle vi knappt ha något att göra på mitt jobb :shock:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Sensor för båt/båtmotor-larm?

Inlägg av Glattnos »

Jobbar du på försäkringsbolag eller på en firma som låser upp MCU:er? :humm:
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Sensor för båt/båtmotor-larm?

Inlägg av l2t »

Nä, jobbar som båtmekare. Men självfallet måste man göra allt som det går för att minska antalet stölder, inte helt lätt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av Glattnos »

Bytte namn på tråden eftersom jag har fler båt och båtmotor-funderingar så jag ska försöka hålla mig i denna tråd med det :)

Funderar på att bygga ett flerfunktions-instrument till båten. Ingång för motståndstråd till larm ska finnas. Hastighet, djup, positionsdata tar jag via NMEA från plottern.

Men varvräknare skulle jag vilja ha, men hur kan man ta signalen från motorn?
Det finns en statorspole bakom svänghjulet och en tändspole som går till två tändstift, ingen laddspole i nuläget. Det är en Tohatsu 9.8 4-takt.

Kan man koppla in en op-amp på statorspolen och på så vis få en fyrkantsvåg? Eller hur brukar varvräknare kopplas in på båtmotorer?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av Glattnos »

Jag hittade denna video: där han visar detta schema.

Är det så enkelt? Fast jag ska ta in signalen i en uC som går på 5V så jag ämnar mata kretsen med 5V istället. Men då har vi ju det här med störningar också, jag antar att en kabel ifrån motorns statorlindning till kortet med uC:n inte kommer vara problemfritt.
Sen säger han i filmen att man bara behöver en kabel ifrån motorn, men det innebär väl att man även behöver en jord-ledning så det blir två kablar ifrån motorn? Hans är ju förmodligen jordad till batteriet men det är inte min eftersom jag inte har el-start eller laddning. Jag har med mig ett Li-Po-batteri när jag går till båten och pluggar in för att driva plotter och ekolod under resan och tar sen med det hem igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av TomasL »

En eller flera avskärmade NFC-taggar kanske, du bör kunna detektera om någon av dem förflyttar sig.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av mrfrenzy »

Enligt manualen finns det en NMEA-kontakt på motorn där du kan få ut data om varvtal, bränsleförbrukning, oljetryck osv.
Närmsta återförsäljare ska ha adapterkabeln.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av Glattnos »

Det vore ju optimalt, men var hittar du det? Jag hittar inget om det i manualen. :humm:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av Glattnos »

Hittade ett kopplings-schema här som jag tror stämmer med min motor: http://www.tohatsu.dk/forhandler/Servic ... 1056-1.pdf

Där ser det ut som att det ska finnas en vit kabel från CDI-boxen som går direkt till varvräknaren. Är det lungt att koppla in mitt oscilloskop (Rigol DS1054Z - "All inputs 1MΩ//13pF 300V RMS CATI") på den vita kabeln eller finns det risk att nått tar skada(oscilloskop eller komponenter)? Kan jag mäta på vilken kabel som helst utan risk? Jag är ju lite nojjig med min fina motor och mitt fina oscilloskop :roll:

Edit: Bifogade även det större schemat för modellen som har i princip all extra elektronik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av mrfrenzy »

Det var tydligen inte samma årsmodell, manualen jag läste gäller BFT75 och BFT90.
Nu verkar du ju iaf hittat en varvtalssignal.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Båt och båtmotor - projekt samt frågor

Inlägg av Glattnos »

Okej, min är en 9.8hk årsmodell 2018. Men törs jag mäta direkt på den vita kabeln med oscilloskop utan vidare?
Skriv svar