Hur täta dörr mot vatten ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Lång historia kort:
Har en drygt halvåret gammal hundvalp som opererats i bogleden på grund av ett tillväxtproblem.
Nu är det dags för rehabilitering och den rekommenderade metoden är vattenlöpband. exempel
Bild

Det kostar en del per session och räknar man in resor till och från så blir det en ansenlig summa.
Jag myntade väl uttrycket lite löst för min sambo att "sådant band kan man väl kasta ihop själv lite snabbt".

Det vart tyvärr "syn" på påståendet :doh:

I vilket fall har jag nu köpt ett begagnat löpband i syfte att återvinna motor och band primärt. Men även rullarna till bandet verkar kunna återanvändas.

Jag har börjat skissa på själva vatten lådan och tanken är att de enda genomföringarna som skall finna är till de två axlarna till själva rullarna.

Det första problemet jag nu springer på är hur jag skall få till en dörr som håller tätt ?
Det vore givetvis praktiskt att öppna den inåt och nyttja vattnets tryck, men det blir ju svårt att öppna/stänga med en hund i utrymmet.

Alla ideér mottages tacksamt.
jockysoft
Inlägg: 136
Blev medlem: 6 augusti 2003, 23:10:58
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av jockysoft »

Behöver du en dörr?
Går väl bra att lyfta ner hunden.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Ja..
En kommersiell lösning jag såg där hade dom en saxlyft till att lyfta hunden och istället höjde dom och sänkte löpbandet.
Hunden klev alltså på bandet i upphissat läge och sedan sänkte man ner bandet med hjälp av kulskruvar.

Grejen är att jag tänkte att lösningen skulle vara "återanvändbar" till andra hundar (större) efter att vår är fixad.
Men om det blir för bökigt så är det helt klart ett alternativ att lyfta i hunden.

Jag glömde ange de tänkta måtten (är ju avgörande för trycket).
Planen är bredd 60cm, längd 150cm, höjd 80cm.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Först tänkte jag på kraftöverföringen till rullarna inne i badet ! Att med starka magneter skapa en skiva inne och en ute, båda med lagring mot glaset. Men så tänkte jag att man kan ju ha en vinkelmatning uppifrån. Det rimmar bra med höj och sänkbart rullband. Borde vara lösningen. Ingen dörr bara ett kar. Då skulle det hela fungera även i ett badkar!
Några aluminiumlister och kanske någon enkel hissfunktion!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av tecno »

Lyfta i och ur jyckarna med lyftsele bör väl ändå vara enklast? De kan väl göra sin exercis med selen på?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av Klas-Kenny »

Inte nog med att konstruktionen borde bli enklast med att lyfta i hunden, även användningen kan nog bli det.

Lär nog vara många hundar som inte är så sugna på att frivilligt gå in i ett trångt utrymme på det viset. Vet själv hur svårt det kan vara att få in en golden retriever i duschen vissa gånger...

Att lyfta i torde vara klart lugnare.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av RDX* »

Ett sätt skulle kunna vara att ha dörren som en vindbrygga med vattentätt "tyg" längs med sidorna som är fast monterad (4e dels cirkel).
Man skulle kunna ha 12V motorer dom är dränkbara till bandet, eller kedjedrift.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av Glattnos »

Tänker mig iofs att det tar flera minuter att fylla respektive tömma vattnet, så en dörr är kanske inte helt optimalt eftersom hunden inte borde behöva vara där inne mer än nödvändigt, beror ju iofs på ifall hunden ska träna i 40 min så spelar 5 minuters fyllning/tömning mindre roll men om hunden ska gå 5min 3 gånger om dagen blir det kanske lite tidskrävande. Men annars är det nog fullt möjligt att göra en dörr, det kan ju vara bra att ha en dörr för stora hundar så kan man ändå lyfta i och ur små hundar så jag hade nog gjort en dörr ändå.

Sen tycker jag det som Lasp skriver med en vinkelväxel och vertikal drivning verkar mycket smart. Jag tänkte att man eventuellt kunde ha båda rullarna på en ram så att man kan vinkla bandet så det blir en ramp som hunden kan gå på. Men 150cm på 80cm höjd är 28 graders lutning och jag antar att hunden är i tanken för att den inte ska belasta benen för mycket så att gå upp på en ramp när man är blöt och busig är nog inte optimalt.

Helt klart är ju att om det går att tömma och fylla vatten hyfsat fort så skulle en dörr göra det enkelt för både ägaren och hunden. Jag tvivlar på att en lyft-anordning är enklare än att tillverka en tät dörr när det gäller tyngre hundar, små hundar slänger man väl bara i :mrgreen:.
Man kan ha hakar nertill och ett excenterlås upptill, en ram som glaset sitter på och pressar glaset emot packningen. Luckan kan sitta på insidan så att vattentrycket ökar trycket på glaset så det blir tätare.

(Snabbskiss, inte geometriskt optimalt)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Först av allt...Tack för alla synpunkter !!!

Det ger mycket bra insikter.

LASP's ide med matning uppifrån och höj/sänkbart bord är inte alls dum.
Jag hade låst lite på remdriften på befintligt löpband. Är inte hundra på hur en vinkelmatning till ett höj/sänkbart bord skulle konstrueras. Om bordet vore fast vore det ju enkelt.

Det där med att tömma vatten och dörr hade jag inte heller reflekterat över. Det lär ju ta ett tag att tömma så man kan öppna.

Det glattnos skriver om båda rullarna på en ram är intressant för det är lite så dom sitter orginal.

Skall ta några bilder på löpbandet som skall "modifieras" så kanske fler bra tipsa kommer.

Skall ta en fisketur nu först :-)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

På blocket finns ju denna https://www.blocket.se/stockholm/Motion ... ?ca=11&w=3
Borde vara rätt grund för en lösning.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av Nerre »

Du kan ju ha en dörr som hålls stängd av trycket, men istället för gångjärn så är det en skjutdörr som lyfts uppåt för att öppna?

Men då hamnar dörren å andra sidan ovanför öppningen, vilket ju gör att det blir bökigare att försöka hantera hunden...

Min erfarenhet är ju att de flesta former av vattentäta dörrar är oerhört svårt att hålla täta om de även ska vara enkla att öppna/stänga.

Att helt enkelt hänga hela gåbandet i en lyftanordning är antagligen enklaste lösningen. Ställ hunden på bandet, sänk ner i vattnet, låt hunden gå, hissa upp bandet (med hunden) ur vattnet.

Remdrivning eller vinkelväxel är väl hugget som stucket.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av Glattnos »

Man kan ju även göra en motordriven "linbana" som man spänner över lagom djupt vatten på en strand eller helt enkelt ta på sig badbyxorna och gå med hunden där det är lagom djupt :mrgreen:

Om det var otydligt så fungerar dörren på mina bilder ungefär som Nerre skrev. Man öppnar dörren litegrann upptill för att släppa trycket emot packningen och sen lyfter man den rakt upp.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av grym »

vill man ha en stor vattenläcka på fel ställe. inte jag

jag hadde gjort akvariumet helt som en lådda och tät och sedan löpbanan så man höjer upp banan ur låddan
hunden får gå på löpbanan och sedan sänker man ner den
rätt gjort så behöver ju inte banan vara uppe ur lådan utan hunden kan stiga ner i lådan en decimeter eller två
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har sett reklam på amerikansk TV för badkar med dörr. Dörren öppnade inåt, men eftersom det inte var speciellt intressant för mig har jag ingen aning om hur man tätar dörren.

Titta om detta ger några idéer: https://www.homedepot.com/b/Bath-Bathtu ... 5yc1vZbz9m
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur täta dörr mot vatten ?

Inlägg av Glattnos »

Vanliga vattenledningar har i princip 30-40 gånger högre tryck än ett "hundbad" som genererar max 0.08 bar i detta fallet. Men jag håller med om att en annan mekanism för att t.ex. höja rullbandet är bättre än att behöva tömma karet, av tidsskäl.
Skriv svar