Någon som har använt BASCOM för AVR uP?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
limpan4all
Inlägg: 8216
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Någon som har använt BASCOM för AVR uP?

Inlägg av limpan4all »

Jag sysslar enbart med HW utveckling men skulle då och då vilja testa portar mm. innan jag lämnar över HW till SW folket. Har någon testat att använda BASCOM? Funkar den bra?
http://www.mcselec.com/index.php?option ... &Itemid=41
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Jag köpte Bascom till AVR för många år sedan, och var då mycket nöjd med programmet. Det klarade av det jag behövde, men jag tänjde aldrig på gränserna. Gjorde mest enkla program, men till det fungerade det mycket bra!

Demoversionen är ganska generös, man kan skriva upp till 4KB med kod och det är enda skillnaden mot fullversionen. Så det är bara att tanka hem och testa. Funkar det inte så är det bara att leta efter något annat.

Bascom har en bra manual och det finns många bra appnotes att titta på. Vilka processeorer det stödjer av dagens nya AVR-processore har jag dålig koll på.

Jag ser att det fortfarande släpps nya versioner, och det är ju alltid bra. Då fixas förhoppningsvis buggar löpande. Jag fick intrycket av att utvecklaren av BASCOM var mycket aktiv och följde upp vad användarna gjorde och hade för problem, under den tiden jag använde BASCOM.

Atmel själva är ju hopplösa med detta, AVR Studio var ju fram till för ett år sedan fullt med buggar och det gick lång tid mellan releaserna (som drog fram nya buggar!). Jag har inte programmerat AVR sista året, och vet inte hur läget är nu.
Skriv svar