Färgsprutor - el/tryckluft

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska börja ett smärre målningsarbete där färg ska appliceras på ett par mindre högtalarlådor - 1144x 334x294.
Jag har att välja mellan att rolla eller spruta. Rollern kräver inte så mycket mer än en sådan där mjuk plyschroller och ett färgtråg men sprutningen kräver ju mer.

Om jag delar upp hela diskussionen i två delar kan jag ta mitt projekt först:

Om detta är ett engångsjobb och jag inte har lust att köpa utrustning för tusenlappar, vad ska jag köra med, vad kan anses lagom prisvärt och lagom fungerande? Jag tittar på elektriska sprutor och tryckluftssprutor i Julas och Biltemas budgetsortiment.
Några klipp från verkliga världen:
1. Färgspruta system el/tryckluft??
2. Färgspruta tryckluft
3. Elektrisk spruta
4. Färgspruta tryckluft

De elektriska sprutorna kräver att färgen är ordentligt utspädd, vilket i sig ökar risken för att det rinner. Vid grundmålning lär ju materialet, i mitt fall MDF, suga enormt mycket (och troligen resa sig enormt mycket med) men vid topplackeringen är ju riskerna överhängande.
Jag har tillgång till kompressor men är osäker på om jag ska behöva tryckregulator (med klocka) eller om jag kan ställa in rätt tryck i sprutan.

Alltså spontant, för mitt engångsjobb - vad ska jag välja? Och glöm det där med superduperultraextrema resultat som kräver en spruta för 10 lakan. Nu är det budget som gäller.


DEN STORA DISKUSSIONEN:
Generellt, om man ska syssla ganska mycket med sprutmålning, vad går man på då? Råd och dåd. Färgsprutor? Kompressorer?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av tecno »

har tillgång till kompressor
Första frågan blir, kan du få helt oljefri tryckluft? Och ja du behöver troligen ha en regulator för jag antar att det är kompressorn på jobbet ditt som ju är maxad till era spik och skruv verktyg.

Så jag skulle välja en enklare el-spruta och joxandet med den. Du lär ju få träna ett tag för att hitta *rätt*.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ärligt: du tror att jag kan få ett "skapligt" resultat med den elektriska? Tanken är egentligen inte att få pianofinish, utan en skapligt jämn yta. Dock kommer lådorna som ska målas troligen utsättas för visst slitage. Det spelar ingen roll men visar på att det inte behöver vara superduper.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av tecno »

Ja det tror jag nog, har en gammal sådan och med den fick jag och brorsan bra resultat på möbler och även vår rallybil vi lekte med en gång i tiden.
Men som sagt öva öva öva för att få allt rätt till färgen ifråga gäller = inget som blir 100:a rakt out-of-the-box.

Haft en säljes tråd vill jag minnas, ska se om jag kan hitta den igen.

edit//

http://elektronikforumet.com/forum/view ... ta#p731964
Senast redigerad av tecno 14 juli 2018, 11:25:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av TomasL »

Sprayburk
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av hawkan »

Har du oljefri luft så gå på tryckluft. Annars eldriven.
MDF reser sej inte. "Ändträt" eller sågade ytor å andra sidan suger
omättligt mycket och måste tätas med t ex spackel innan målning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bra tecno. Jag överväger detta alternativ. Kan ju vara så mycket snabbare/roligare än roller.

Tomas: 3,5 m2 och .... 4-5 sprutningar. Inget alternativ, även om Netto sålde billig sprejfärg.

hawkan: Det var det där med oljefri luft. Kompressorn, vilken servas med ojämna intervall (=aldrig) går nog på fullt för att klara alla verktyg vi kopplar på den.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av kodar-holger »

Jag har aldrig använt vare sig tryckluftdriven eller elektrisk, men förklaringen jag fick för några år sen var typ:

Vill du flytta luft från sprutan till det du vill måla eller färg? Personen som sa det var alltså övertygad om den elektriska sprutans överlägsenhet...
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av RadarEnt »

De elektriska sprutor som finns nu för tiden räcker säkerligen till för det här arbetet.
När du slipat och spacklat och slipat tills du är nöjd med underlaget lägger du en grundfärg. Så slipar du, när det gäller plana ytor, med kloss och mycket fint slippapper. Sedan lägger du första lagret ganska tunt. Jag hade nog kört korsvis i diagonala riktningar.
När det lagret torkat till lite mer än klibbfritt lägger du nästa lager. Då kan du köra med horisontella rörelser. Detta lager kan du lägga aningen tjockare. När detta lager torkat till samma grad kan du bedöma ytfinishen. Det kan finnas små porer eller sliprepor i färgen. Då blir det att slipa igen och spackla lite och slipa igen. Men vänta i så fall till dagen efter med detta.

Träna på en bit om ca 100x50 cm så lär du dig hur det ser ut när färgen täcker och där du inte överlappat tillräckligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av TomasL »

HUGGBÄVERN skrev: Tomas: 3,5 m2 och .... 4-5 sprutningar. Inget alternativ, även om Netto sålde billig sprejfärg.
Blir väl 2 eller tre sprayburkar på sin höjd.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av RadarEnt »

Bävern länkade till en spruta på Biltema för 349:-
Tre billiga sprayburkar blir väl kanske 210:-. 140:- till så har han en färgspruta som duger till grundfärg, ytfärg, klarlack och ett flertal andra användningsområden. Visserligen tillkommer färg om han köper sprutan, men med tanke på hans kreativitet kommer nog sprutan att användas till andra projekt när han väl fått kläm på det.
Dessutom har man fördelen att kunna blanda till vilka färgnyanser som helst. Det går få egna nyanser även på sprayburk, men då är man uppe i 200:- burken.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska man ha verktyg till enstaka projekt kan man inte köpa värstinggrejer för dyra pengar. Funkar billigt "skräp" från Klas-i-Sjön eller Jultema kan man gott köra med slikt.
OM prylen håller längre än väntat är det ju bara en bonus.

Fortfarande är sprejburkar ingen option. Dels får jag inte rätt nyans och dels har jag en erfarenhet att för gott resultat går det åt MYCKET färg och jag tror nog att 6-7 burkar är mer rimligt för mig.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av tecno »

Min ½ värsting kan du få köpa för 400 + lämplig frakt (Schenker?)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av 4kTRB »

Nu ska du ju måla lite större prylar men jag testade
att måla några mindre genom att efter grundlack
med zapon helt enkelt doppa prylarna direkt i burken
låta det rinna av en stund över burken och sedan
hänga upp på tork.

Kanonfinish!

förutom den lite elakt
tjocka droppen som halvstelnade nedtill, men det spelade
i slutändan ingen roll för just de prylarna.

Roller kan ju annars bli extremt bra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Färgsprutor - el/tryckluft

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Att doppa kan nog vara en god idé om man nu inte har 80-liters högtalarlådor, men som sagt till mindre prylar. Har uppriktigt aldrig funderat på det.
Skriv svar