Liten ljuduppgradering i Volvo S40

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Liten ljuduppgradering i Volvo S40

Inlägg av Fagge »

Efter att ha konverterat från en 740 med 3st 12 basar, 2st 8 koaxialer & en hel hög med diskanter & mellanregister & 3st slutsteg med en totaleffekt på 450W RMS i 4ohm, till en S40 med orginaljud, så stod jag inte ut längre med klockradio ljudet.

Men eftersom jag inte vill börja å såga sönder hatthyllan & klippa plåt, & lika så inte ta upp hela bagageutrymmet med baslådor så fick det bli en mer diskret anläggning.

Det första jag gjorde var att byta ut 5,25arna i hatthyllan mot 2st 8 koaxialer. Detta löstes genom att fräsa distans ringar som skruvades upp i hatthyllan inifrån skuffen & montera 8arna inifrån & upp. Detta resulterade i att jag kunde behålla original gallerna i hatthyllan så man slipper få oväntat besök i bilen av klåfingriga nötter.

Sedan var det baslådans tur. Eftersom vikten var mer lagd på utseendet & praktisk funktion än en väl beräknad låda så var det bara till att börja såga & fräsa bitarna efter bilens mått, i stället för högtalarens mått. Baslådan spänns fast med skuffens säkerhetsbälte & på baksidan så satte jag dit XLR-kontakter för att kunna kasta väck lådan på några sekunder om man skulle behöva mer utrymme.
Ett skyddsgaller för basen är ju nästan ett måste om man ska köra lösa prylar i skuffen, men eftersom köpegallerna är så fula, så fick jag lite inspiration från diverse fälg affärer.
Så det blev ett galler i 8mm plexi.

Så det som återstår nu är att göra en hylla för slutsteget & klä in den i samma tyg som lådan & fästa upp detta lite snyggt någonstans

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var det snyggaste högtalargaller jag sett! 8)

Ska bli kul att se fortsättningen.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Najs, så ska jag nog med göra i min bil =)

Keep up the good work! I wanna see more =)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jävligt fint!
Jag hjälpte en kompis med att bygga in en låda i bagaget på liknande sätt. Mycket finare än en jävla fyrkantig låda som står mitt och tar en jävla massa plats.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Sådär ja, steget fastskruvad i en klädd spånskiva som är skruvad direkt i inredningen. Och I & med placeringen så kunde man lugnt gömma alla kablar där bakom. :)

Bild
ondskehem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 december 2005, 22:05:36

Inlägg av ondskehem »

Gött fan! vilken kunnig snubbe! :D
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Fiffigt! Och snyggt!

Duger ljudet då? :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det där högtalargallret var riktigt tjusigt.
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Riktigt läckert!

Blir lika imponerad varje gång det fräser till här på forumet! :lol:
Skriv svar