Laga en motordriven effektpedal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Laga en motordriven effektpedal

Inlägg av okhan »

Hej!

Har en effektpedal (T-rex Spindoctor) med motordrivna kontroller som strular. Finns inget schema tillgängligt.

Problembeskrivning:
1. När man startar pedalen med labbaggregat är det kortslutning och man hör hur de tre motorerna surrar/brummar.

2. När man drar loss kontakterna för motorerna så startar den fint utan bekymmer.

3. Om man bara har en motor inkopplad funkar det fint att starta den.

4. När jag startar pedalen och sedan kopplar in motorernas kontakter en efter en är det inga problem (ingen kortis).

Så man kan sammanfatta det hela: Den visar på kortslutning när samtliga motorer är inkopplade vid start men inte om man sätter in kontakterna en efter en (efter tillkopplad spänning).

Det hela för mig är underligt och jag har väldigt lite erfarenhet med ytmonterat.

Någon som kan gissa vart felet kan ligga?

Tack för förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Laga en motordriven effektpedal

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur högt är strömbegränsningen ställd på aggregatet?

Kan ju vara så enkelt som att den vill köra alla motorer till ändläge just vid uppstart, men att nätaggregat begränsar så att den inte lyckas köra motorerna...
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Laga en motordriven effektpedal

Inlägg av okhan »

Har ställt på 2.5A. Mer än så ska väl inte behövas?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Laga en motordriven effektpedal

Inlägg av Icecap »

Beroende på motorstorlekar kan startströmman vara en hel del mer än driftströmmen. Så 2,5A är inte alltid så mycket, speciellt om inte det finns en stöddig kondensator till att jämna ut saker och ting.
Skriv svar