RF-Choke/HF Balun

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av E Kafeman »

Ofta är det impedansmatchningen som brister när mottagningen fungerar bättre än sändningen.
Typiskt vid dålig matchning så reflekteras mesta utsända effekten effekten tillbaka in i sändaren, vilken i värsta fall kan överhettas och skadas.

Är kanske på sin plats att även varna för detta med udda antenn-lösningar där man kanske inte har helt koll på vart ledningsbundna antenn-strömmarna tar vägen:
5W är måttlig effekt men kan räcka för att fullständigt störa ut grannens TV.
Med kiloWatt-sändare kan det bli dödligt spännande för grannarna att röra vid balkongräcket och ju bättre du lyckas avstämma räcket, ju kraftfullare blir det.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av haben12 »

Nu när mina elektronikbyggen börjar sitta utomhus så funderade jag på om man kan skydda dom med smältlim, skulle det vara en bra idee att smälta ner ett antal stift med smältlim för att hälla ner i en balun?
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av vaxfan »

Nja, bättre med spraylack och montering i en låda som skyddar.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av E Kafeman »

instämmer.
Är höljet tätt med bottendränering så tillför smältlim inte något nämnvärt och kan ge krypvägar för fukt. Tunt lager vaselin eller paraffin-olja kan ge korrosions-skydd på de mest utsatta delarna utan att det försvårar inspektion.
Inte helt ovanligt att man efter en tid vill ändra något och då är massivt fyllmaterial i vägen.
Borra ett par dräneringshål i botten på burken. Jag brukar borra hål på 3 mm och trä igenom lödfläta dubbelviken 4-5 ggr med några mm utstick. Det förhindrar att hålet helt sätts igen samtidigt som små-spindlar inte kryper igenom då de ogillar de koppar-salter som bildas med tiden.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av vaxfan »

Tack för tipset om kopparfläta. :tumupp:
Det har jag inte tänkt på.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av haben12 »

Jag har böjt antennsladden runt huset, och lagt ut en del radialer längs med marken på bottenvåningen. Tyvärr har jag inte någon antenn analysator, men jag körde antennen i 4NEC2 och simulerade den, de flesta band går nu att tuna, även 80m. 40m funkar dock inte perfekt, går kanske att fixa om man kapar/förlänger antennen. Longwire lösningen verkar än så länge lovande.

Bild

I simuleringen såg man tydligt betydelsen av radialer, ju färre radialer desto högre SWR i dipparna.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av haben12 »

Nu har jag kört med en 4:1 UNUN, och det fungerar betydligt bättre. Både 40 och 80m går nu att tuna till SWR 1:1 Enligt mätningar som designern gjort ska förlusterna vara små på 3,5MHz och uppåt!

Vad tror ni om designen, inga byggmissar?
Bild
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av mankan »

Funkar det så funkar det men att mäta är att veta. Koppla in ett 200 Ohms motstånd och mät SVR.

Jag skulle försöka hitta en mindre låda (Biltemas lådor är dock billiga och bra för ändamålet) för att korta ned ledarna och sedan föredrar jag personligen N kontakter före SO-239. Om du byter plats på svart och röd banankontakt så bör du kunna korta ännu mera.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av 4kTRB »

Den här enkla antennen med tillhörande unun verkar passa dig.

http://www.korpi.biz/Terminated%20Wire.pdf
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av haben12 »

4kTRB skrev:Den här enkla antennen med tillhörande unun verkar passa dig.

http://www.korpi.biz/Terminated%20Wire.pdf
Den ser smidig ut, intressant läsning!
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av vaxfan »

Nja, som nödantenn kanske den duger, men att bränna mesta delen i ett motstånd är inte nått jag föredrar.
Den påminner lite om en T2FD.

Har man någorlunda yta att montera på så skulle jag i så fall rekommendera en horisontell loop.
Jag har en trapetsoidformad loop på ca 80m omkrets monterad ca 5 meter ovan mark som jag matar direkt med 50Ω koax och inbyggd ATU i radion och jag kör allt utom 160m utan problem.

Naturligtvis är den ingen fenomenal DX-antenn, men har kört Marocco på 20m. Den fungerar väldigt bra för 80m lokalt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: RF-Choke/HF Balun

Inlägg av xxargs »

haben12 skrev:Nu när mina elektronikbyggen börjar sitta utomhus så funderade jag på om man kan skydda dom med smältlim, skulle det vara en bra idee att smälta ner ett antal stift med smältlim för att hälla ner i en balun?

Regnskyddad, mycket välventilerad och väldränerad lösning (typ öppen botten med kanske insektsnät som skydd för bostadssökande insekter) är att föredra i alla lägen framför en ingjutningslösning - en tunn skyddslack över allt kan förvisso skydda mot krypströmmar när kondens/imma kanske bildas i korta perioder.

Bildas det minsta lilla värme (räcker med enstaka 100 mW) så att innehållet är 0.5 grader C varmare än omgivningen) så kommer aldrig fukt att bildas på dess yta oavsett hur mulet och fuktigt det är ute.

Tänk på hur antennförstärkare som sitter/satt på TV-antenner förr - de klarade sig i princip hur länge som helst trots i princip nakna kretskort med obehandlad och ibland tunt lackad kopparytor bara för att det är regnskyddat så att vattendroppar inte stänker upp på kretskorten och sin egenuppvärmning...

Skall man göra garanterad fuktskyddad kapsling så är det att tänka byggsätt som i högvakum - dvs. metall/glas med keramik/glas-genomföringar, kniveggstätningar, hårdlödning och gastätt ihop-falsning/svetsning och skall kunna hålla under 1 mBar absoluttryck i obestämd tid. - typ som en kylskåpskompressor är byggd...

det räcker med bara 4 mBar vattenånga i absoluttryck i utrymmet för att det skall bildas kondens vid 0 grader C !!

så det är inget skämt när det gäller att bygga vakumtätt!!

Alla syntetmaterial och plaster transporterar vattenånga genom materialet vilket innebär att utrymmet inne i inkapslingen (eller ingjutningen) kommer att förr eller senare ha samma Rh-halt som genomsnittet utomhus - och har man temperaturväxlingar ovan på det så får man förr eller senare flytande kondens - och allt för ofta får man läget att (för) täta, oventilerade behållaren (och glipor och släppning mot komponenternas ytor i ingjutningsmaterialet) fylls på med vatten över tiden då det drar in något mer vatten än det avger av temperaturväxlingarna.
Skriv svar