Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av hawkan »

Teglet heter isolertegel och jag har stött på att det finns olika temperaturklasser på det. Jag har det enklaste som klassas för 1260 grader, det var det enda jag hittade när jag byggde, jag skickade efter glömt var. Nu googlade jag på isolertegel och det finns i en del värmebutiker. Här är en länk bara för att visa vilken sorts tegel det är. https://www.kamintillbehor.se/eldfast-i ... pe-23.html Men temperaturklassningen, tja.. Alldeles invid slingan är det bra mycket varmare än så och det går bra.

Teglet är som fast skum och mjukt att jobba i. Kapar gör man med en vanlig handsåg. Spåren för slingorna ristar man enkelt ut med t ex en skruvmejsel. Hål gör man genom att sticka igenom skruvmejseln. Lättjobbat.

Jag har bara spänt ihop min ugn, det är inte fogat med cement nånstans. Band med slangklämmor har jag använt för att spänna och på hörnena några lätta vinkeljärn annars äter det sej in där rätt snabbt.

Elementen är såna här https://www.ebay.com/itm/10PCS-420x4-9m ... SwzRlaStTW 1kW. Då får man räta ut ändarna så man kan ansluta utanför. Och man får dra isär de så att slingorna inte ligger på varann, det passar rätt bra för elementen är för korta och man behöver naturligt dra ut de så det blir kanske en millimeter glapp mellan varven. Det är lite pilligt att få till längder och hörnen och att få elementet att ligga i spåret. Spåret kan inte vara rakt in utan vinklat nedåt så att elementet ligger kvar där. De håller rätt bra, men blir det kortslutning nånstans mellan varven i slingan genom aluminiumstänk eller kol från uppkolningen kan de gå av. Det går att skarva genom att linda ihop, kanske några gånger men sedan blir det byte.

Jag har använt en vanlig PID kontroller med en K sensor med lång spets som räcker igenom teglet gott och väl. I början körde jag på 1-fas med två slingor men då tar det kanske två timmar att komma upp till 900 grader. Det går men det blev helt klart bättre med tre slingor, som nämnts tidigare 800 grader på en timme. Ett vanligt SSR använde jag utan problem.

Nu när jag uppgraderade skaffade jag en så kallad ramp&soak PID kontroller där man kan ställa utdragna avsvalningsförlopp. Förra gången jag mjukglödgade stål och fick springa ner till ugnen varje halvtimme för att ställa ner temperaturen 5 grader, ja då ökade köpsuget på en sån kontroller. För vanlig uppvärmning till fast temperatur funkar det med en vanlig PID-kontroller. Jag skaffade en trefas SSR och jag kan inte känna att det blir någon värme alls från den. Oproportioneligt mycket tid har lagts på att bygga lådan för PID-kontroller och SSR.

Om man sen vill gå vidare och koppla upp kontrollern på nätet så får PID-kontrollern ha någon form av kommunikation, jag skaffade en med RS-485 https://www.aliexpress.com/item/XMTA-8P ... 17063.html plus en Wemos D1 mini https://www.ebay.com/itm/D1-mini-Mini-N ... Sw-KFXd9Qt och en RS485-modul https://www.lawicel-shop.se/rs-485-conv ... ule-max485
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av stenD »

tack för den infon!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av X-IL »

tecno skrev::humm:

En gammal keramik ugn = kommer den verkligen upp i tillräckligt hög temp?

Här en till som smider planer på en liten ugn :D
För aluminium så klarar nog de flesta gamla ugnar det, bara hittat ett fåtal som går upp till max 800, de flesta går åtminstone till 1000 grader.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

OK, ska du bara ha det till lite jumjum jobb så kanske det fungerar, men ofta är ju dessa lite stora i sin volym om jag kommer ihåg rätt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av X-IL »

Stengodsugnar går ju upp till drygt 1300 grader eller så, över det får man nog tänka till oavsett vad man använder sig av. Ja en nackdel är ju att keramikugnarna ofta är lite större, men fördelar som ett färdigt paket och ofta en hyfsad styrning gör att det ändå kan vara intressant, inte i mitt garage dock :)
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av swapper »

hawkan: Du har inte möjligen bilder på locket ?
Använder du tätning på något sätt mellan segmenten? typ eldfast garn eller så.
Mycket fin ugn, letat som en galning efter "isolertegel" (rätt namn hjälper...)

Någon som har ett tips på anslutningsdon som klarar hög temperatur?
Vet jag sett ugnar med samma princip där de använt den gamla typen av anslutning som fanns på strykjärn och våffeljärn.
Men finns det någon "modern" variant kanske?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

Jag har bara spänt ihop min ugn, det är inte fogat med cement nånstans
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av hawkan »

Locket är samma som botten. Ihopspänt med lång slangklämma. Det händer att jag lägger en stenullskiva ovanpå om jag vill att det ska lukta lite mysigt i huset.
I övrigt inga tätningar så ett visst läckage är det rimligtvis men inte så det stör. Stenarna ligger dikt an mot varann.
Hittar du något bra anslutningsdon får du säga till. De jag har nu är bara en "sockerbitskoppling" fast i nåt keramikhus.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av hawkan »

tecno, du skulle ha ugnen för aluminimum? Fungerar alldeles utmärkt. Det var så jag började, att smälta aluminimum på ett enkelt sätt. Två slingor på 2x1kW och enfas fungerar bra. Det tar en dryg timme ca att komma upp i temp kring 650 grader eller över. En vanlig PID kontroller räcker bra. En bra degel får man ha, ju större dess bättre oftast. Har du en i stål så oxiderar de med tiden och går sönder till slut. Jag tog botten på en argon-flask när jag behövde flera liter. Annars har jag en liten en i grafit som fungerar till de mesta.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

Njae.... vill nog ha en som jag kan härda och anlöpa i också så inte bara smälta aluminium. Har man ont om plats så bör apparaterna kunna göra flera saker.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av hawkan »

Ok, både 2kW och 3kW funkar men lite snabbare med 3kW. Jag har tittat på att isolera den med
keramiska fiber, eller nåt liknande som man tål att hantera. Men det får nog vara.
Stenull luktar som sagt.

När jag sätthärdar t ex ett vanligt plattjärn så uppkolar jag prylen med krossad träkol i en matlåda
Bild
Det är dock inte helt optimalt med den lådan för den deformerar sej så att kolet läcker ut i ugnen
och med lite otur skapar kortslutning i elementen. Har sett nån som lindar in pryl+kol i folie av
rostfritt stål. Vet inte hur stor kolmonoxidrisken är heller men har skaffat mej en mätare.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

Har 6st U-formade 250W element som jag ev. tänkte leka lite med framöver, de är ca 180mm långa och har ett c/c på ca 45mm.
Borde kunna gå att få till en 6-kant av isolertegel för en mindre smidig ugn men kanske att dessa 1.5kW är i minsta laget?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av hawkan »

Om du gör volymen lite mindre = mindre värmeförluster så borde det går bra. Det tar bara längre tid.
Jag hade att ett element gick sönder och 1 kW räckte väl upp till 500 grader eller så
innan jag tappade tålamodet och avbröt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

ugn.PNG
Nåt i den stilen ger mig ett Yd 350 och Id på 200 så det borde räcka till, sen kanske man kan flytta ut elementen lite till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av hawkan »

Är elementen av samma typ som i varmvattenberedare? Och utan spänning?
Då kan de väl ligga innanför teglet utan spår, eller kanske med spår så de
precis kommer kant i kant med teglet.
Fräck form :)
Skriv svar