Strömfördelningslåda till observatorie

Berätta om dina pågående projekt.
micke187
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 april 2018, 13:30:10

Strömfördelningslåda till observatorie

Inlägg av micke187 »

Hallå alla!
Det här är mitt allra första inlägg här på detta forum och det kommer börjas med att ja tänkte beskriva mitt lilla projekt som jag har nyligen börjat på.
Och förhoppningsvis kan få endel hjälp eftersom man inte är så insatt i elektronik som man vill vara :)
Så denna el box ja tänkt bygga kommer bestå av två nätaggregat av märke MeanWell och är på 12volt /12.5 och 6 ampere. Sen kommer jag använda mig av mikrofonkontakter som kommer gå till min utrustning i observatoriet såsom montering, kamera, motorfokuserare, och en hel del mera . Kommer att komplettera senare med ett router och usbhubb så ja kan ha allt helt remote så man kan styra allt inomhus i värmen.

Jag hade tänkte att skaffa en skyddstransformator som ett extra säkerhet till detta eftersom jag kommer ha boxen utomhus och så kommer den ju bli extra utsatt mot fukt när jag öppnar taket på mitt observatorie. Men är väldigt osäker på hur kraftig en sån behöver vara för att funka optimalt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Strömfördelningslåda till observatorie

Inlägg av Retroperra »

Hej och välkommen!

Om du bygger grejer som ska klara väder och vind så kan du läsa på om något som heter IP-klassning.
Det finns flera klasser som har lite olika förmågor att klara vatten, fukt osv.

Förmodligen är du intresserad att köpa produkter som är klassade enligt IP55.
micke187
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 april 2018, 13:30:10

Re: Strömfördelningslåda till observatorie

Inlägg av micke187 »

Jo ip-klassning har ja koll på och själva boxen är ip66 klassad :-) Men det är egentligen vilken skyddstransformator som skulle passa för de nätaggregat jag ska använda som jag är ute efter. Och vet inte riktigt hur kraftigt den bör vara för det mitt ändamål.
Skyddstransformatorn hade ja tänkt ha inkopplad i källaren så behövs ju egentligen ingen hög ip-klass på den.
Senast redigerad av micke187 21 april 2018, 23:37:12, redigerad totalt 1 gång.
micke187
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 april 2018, 13:30:10

Re: Strömfördelningslåda till observatorie

Inlägg av micke187 »

Kommer som sagt va känslig utrustning utanför boxen som ska kopplas in som kommer garanterat bli väldigt fuktiga. Och har hört att en skyddstransformator kan också hjälpa mot strömspikar och endel annat. Har som sagt dålig koll på elkomponenter överlag hehe :-)
Skriv svar