AF-generator

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär hade jag först tänkt att göra.

Dvs jag switchar in manuell vanlg potentiometer när jag vill vrida manuellt på KFG, sen switchar jag in den digitala potentiometern med kringkretsarna när jag vill att allt bara automatiskt skall svepa 20Hz-20kHz om och om igen.

Detta tror jag funkar men jag tror jag kommit på en bättre ide'.

Eftersom prototypen tidigt påtalade att pulsgivare kan kopplas direkt till vissa kretsar såsom denna med i princip U/D+CLK (där dom dock kallas U/D+INC) så varför inte nyttja det fullt ut?

Jag får då också bättre koll på änd-frekvenserna för den där Beta-kretsen är känslig vad gäller resistansvärden när samtidigt pot-kretsen har förluster, jag vill nämligen ha 20,0Hz i ena ändläget och 20000,0Hz i andra läget och bästa sättet att få till det är att behålla pot-typen dvs köra digital potentiometer fullt ut.

Om man sedan lägger till dom räknare jag redan lagt till fast byter typ till HC190 så har man dekadräknare modell U/D+CLK (egentligen onödigt manuellt sett men kan nyttjas för ändlägesindikering) och därmed har man också möjligheten att via pulsgivare styra frekvensen både manuellt och automatiskt mha liknande klocka jag redan använder, samtidigt infinner sig faktiskt möjligheten att låta uC-styra.

Jag tänker såhär, när spänning påförs på pot-kretsen vet man antingen inte vad det blir för värde eller så har man via CS lagrat det senaste värdet, i vilket fall kan man inte direkt styra värdet MEN man kan styra värdet indirekt för säg att du alltid börjar med att stega upp med 100 pulser (dvs maximala antalet steg hos pot-kretsen) då vet du garanterat att poten står i botten, därifrån kan man sedan sätta värdet.

Dock är det tveksamt om man har så stor nytta av detta när det gäller uC-styrning för man vet bara frekvensen om man skapat en lista på frekvenserna för vardera räknarvärde, känns lite som om uC-styrning går bort pga det MEN en autostyrning modell klocka och räknare som bara snurrar runt DET är attraktivt för plötsligt kan man då se frekvensgången eller fasgången hos förstärkare och/eller högtalare direkt på skåpet och dessutom finns det kamera...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag tänkt lite till.

Bifogar tanke.

Pot-kretsen är nästan löjligt enkel, problemet är bara att man inte direkt kan säga vart löparen står, eller gå precis dit.

Jag har hittat på att man kan räkna pulserna externt och eftersom dom är maximalt 100 innan ändläget nås så kan man "synkronisera" kretsen genom att skicka på minst 100 pulser, när 100 pulser har skickats på vet man nämligen att potten står i ena ändläget, sen är det egentligen bara att räkna baklänges för att ställa in vilket potvärde som helst (detta faktum gör faktsikt att även uC kan användas).

Så långt allt väl, men vad händer då från det man slår på spänningen och t.ex står i "Auto Mode", jo först vet man alltså inte alls vart löparen står (det enda man skulle kunna veta är vart den stod innan strömmen bröts för positionen går att lagra), sen skickar man på 100 pulser och eftersom potten har maximalt 100 steg så hamnar man garanterat i ena ändläget (jag har valt det "översta").

Jag har dock hängt på en T-vippa utanpå de båda dekadräknarna som automatiskt byter riktning dvs U/D ändrar logiskt tillstånd när 100 pulser är skickade och då vänder bara löparen hos potten.

Så för att veta exakt när man är i ändläget tänkte jag att man kunde hålla koll på ett par lysdioder där den ena lyser på vägen upp och den andra lyser på vägen ner, iaktar man lysdiodskiftet så vet man således att man är i ena ändläget.

Tänker högt:

När KFD slås på och är inställd på Auto Mode då nollställs räknarna vid spänningspåslag och T-vippan ettställs till Up, klockan tuggar på och pot-löparen "rör sig" uppåt i max 100 steg (<100 steg krävs alltid) så att översta position garanterat nås, efter exakt 100 pulser slår externa klockan/T-vippan om till Down och just i det skedet vet man att löparen står i övre ändläget.

När Down aktiveras så skickas en blanking-signal till en trissa ombord på kortet som gör så att frekvenser bara sveps åt ett håll dvs LF->HF för det blir ju lite struligt att ha så att svepet ena gången sveper mof HF för att nästa gång svepa mot LF, visserligen kan man "skära" bort detta sidledes på skåpet men det känns lite B.

Om istället KFD slås på och är inställd på Manual Mode då nollställs fortfarande räknarna och T-vippan ettställs till Up men nu har vi ingen aning om vart löparen står så man får en frekvens som är allt mellan 20Hz och 20kHz, enda sättet att få nån koll är att återigen, men denna gången manuellt, skicka på 100 pulser och/eller observera lysdioderna för vid omslag ligger man som sagt i ena ändläget, sen kan man välja att fortsätta rotera CW eller att backa CCW, det blir samma sak även om det lär kännas udda att minska på frekvensen genom att rotera CW.

Nåt sånt här tror jag att det här fungerar, om det fungerar alls dvs :)

Vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Tricket att nytta pulsgivare direkt på U/D+CLK har prototypen lärt mig :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu funderar jag på att göra såhär.

Jag ger upp att försöka ha nån slags indirekt koll på vart löparen befinner sig och nyttjar istället ide'n att i Auto Mode så snurrar det ju bara på och det kan det få göra så länge som hela svep utförs vilket det gör, när man byter till Manual Mode har man däremot ingen koll på vart man är löparmässigt men man kan vrida CW för Up och CCW för Down samtidigt som skåpet/frekvensräknaren talar om vid vilken frekvens du är (20Hz-20kHz) så även om du är helt förvirrad kring vilken frekvens du har så kan man avläsa den och det är knappast så allvarligt som om det handlade om höga spänningar även om speciellt väldigt låga frekvenser kan ställa det.

Så detta problem är faktiskt ganska akademiskt.

Men det finns ett till problem som dock inte är så jättemärkvärdigt men det handlar om det automatiska svepet och vilken frekvens man har på skalan.

Här är det faktiskt lite lurigt, jag vet inte hur linjär frekvensen är med pot-värdet men jag misstänker ganska grov olinjäritet så det lär inte vara så enkelt som att måtta mm på skåpet för att veta potvärdet (och räkna ut frekvensen).

Teoretiskt går det men jag vete tusan hur det blir i praktiken (speciellt när jag tom parallelar ner resistansen med 10k).

MVH/Roger.
PS
Eftersom rotationsenkoder innebär att man inte har nåt stopp i ändlägena samtidigt som man bara vet vart man är genom att kika på frekvensräknaren så tycker jag det manuellt sett blir lite kasst, jag kan nog komplicera lösningen så att jag får ändlägesindikation men det blir ett jobb i sig och jag gillar enkla lösningar, jag vill egentligen ha en riktig pot manuellt sett som ger mig konkret min och max, problemet med att switcha mellan digital potentiometer och analog potentiometer är lite att frekvensområdet är mycket beroende av pottens exakta resistans (vet jag sedan gammalt) så att då få ett visst spann med digitala potten men sedan ett något annorlunda spann med den analoga potten är inte så attraktivt fast jag tror faktiskt jag ska göra så (dessutom byta analoga potten till 10k även om jag inte har nån).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär tror jag dock det kommer att bli.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har häromdagen fått hem två digitala pot-kretsar.

Dom är av min föredragna typ dvs DIL8.

Nu ska jag bygga mig en krets som cykliskt stegar upp pot-kretsen från noll till 10k.

Detta kommer initialt sett inte att gå men jag tror min krets kommer stabilisera sig så att man ut får hela spannet rampmässigt dvs 0-10k-0 Ohm.

Jag kommer skippa allt vad POR innebär för jag tror helt enkelt inte att det behövs, bara köra på liksom :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag knäckt mitt 10-pack PCB från Kina med funktionsgeneratorer (KFG)

Jag har tagit ut ett kort som kommer sitta i:
1) KAP, Knoppson Analog Processor

KFG kommer ingå i KAP-projektet som nåt som genererar SQR, TRI, SIN, SIN-THD och Auto.

SIN-THD är en trevlig funktion där man steglöst kan ställa sinussignalens utseende, Auto ingår inte riktigt i projektet utan får byggas separat, det är ingen komplex krets och involverar några få kretsar inklusive en digital potentiometer som sedan ger ett automatiskt svep.

Jag har medvetet begränsat frekvensområdet för KFG till 20,0Hz-20,0kHz, med hjälp av takfallskalkyleringar och stigtidskalkyleringar kan man faktiskt få koll på ett mycket större frekvensområde.

Till exempel gäller ofta formeln:

\(f_h=\frac{0,35}{t_r}\)

där tr alltså är stigtiden hos signalen.

Neråt gäller sedan

\(f_l=\frac{f}{\pi}\frac{\Delta U}{U}\)

där delta u är takfallet dvs skillnaden i nivå i början respektive slutet av fyrkantspulsen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 10 april 2018, 22:03:45, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu påbörjat bygget av min funktionsgenerator (KFG).

Tyvärr fick det dock ett abrupt slut när min fantastiska 30-åriga trotjänare till lödstation (Weller WTCP-S) surrade till och la av :)

Säkringen hade gått men jag hade bara en enda 315mAT enligt nyligen gjord sortering men den låg blandad med typ 20 olika värden så jag tog en 250mAT från en ask med 10st sådana istället (intressant info, eller hur :D ).

Jag pluggade alltså i säkringen MEN drog ur lödpennan för jag ville sniffa på felet.

Stationen blev då att lysa igen så jag blev att tro att felet satt i lödpennan.

Först mätte jag jordningen av spetsen (har ett banan-hål i fronten av stationen) och om det fanns nån förbindelse mellan spets och jorduttag.

Det fanns det INTE.

Då blev jag konfunderad och skruvade isär hela lödpennan.

Efter lite studier kunde man se att jordkabeln hade spruckit lite här och var (speciellt PRECIS där den gick igenom en strömförande passage till andra sidan av pennan), tyckde det var konstigt speciellt med avbrottet men jag hade ju främst problem med kortslutning av faserna.

Då lirkade jag lite i silikonkabelns inre tre ledningar och isoleringen bara föll sönder!

Tänkte då att det kanske var värmen och vickade lite på kablarna i stations-kontakten också, de nästan pulveriserades!

Då fattade jag att kabeln helt enkelt måste bytas (trots att "höljet" är följsamt och fint, det verkar alltså inte ha åldrats på samma sätt).

Jag klippte då sönder kabeln i bitar och speciellt en liten bit stoppade jag i fickan men innan jag gjorde det så provade jag att avisolera den och inte tusan gick det, den bara pulveriserades!

I morgon planerar jag således att åka till Tema Elektronik för att se om han eventuellt har en silikonkabel jag kan byta till.

Med andra ord ligger lödning nere just nu men till KFG hör en pot-krets som jag vill testmäta på så jag får väl roa mig med det istället :)

MVH/Roger
PS
Jag ser att jag bytt den här kabel en gång förut (lite misslyckat klenare än original vilket fixades med an liten bit buntband under dragavlasten) men det måste nog vara 20 år sedan, för minnet stämmer men är mycket svagt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Lödstationen är nu lagad, köpte dock på mig den enda 3-ledande silikonkabel jag hittade på ELFA vilket visade sig vara lite för fet så att dragavlasten inte gick på, klippte då av dragavlasten ty de är smått koniska men det blev inte så mycket bättre av det, snarare förstörde jag den delen av lödstationen men å andra sidan tycker nog jag att dragavlast mest är av estetisk betydelse, eller? :D

Min lödsatation fungerar i alla fall igen och jag har nu lött dit alla komponenter på min KFG.

Tog dock lite tvärstopp när jag skulle montera TP-stiften, visade sig att min kära Kines faktiskt har en cc-onnogrannhet vad beträffar 2,54mm så att vissa TP-stift giick i kortslutning trots att TP-stiftens krage är på 2,4mm, onnogrannheten är alltså större än +/-0,14mm vilket samtidigt inte är speciellt mycket.

Jag letade då rätt på några av dom få gamla TP-stiften jag hade sen förut och dom funkar ty deras krag-diameter är bara 2,2mm.

Stiften skiljer sig alltså men det är nästan löjligt lite vilket dock får konsekvensen att mina funkar men de jag har flest av och är nyligen inköpta (Tema) funkar inte.

Så jag måste antingen försöka få fatt i mina nånstans eller nyttja vanliga stiftlister MEN då kan jag inte nyttja de käcka hylsorna jag också köpt även om man visserligen skulle kunna nyttja hylslist för stiftlisterna (vilket jag har).

Problemet med stiftlist/hylslist är mest att jag måste tejpa varenda stiftlist när jag skall löda dit dom, TP-stift passar så bra i hålen att det inte behövs.

Ett trick med stiftlist man kan ta till är dock att, så länge det är flera "hål" i rad (eller har multiplar av 2,54 som cc ty då klipper man bara bort dom stiften emellan), är att man klipper en sekvens av stiftlist typ om man behöver 4 anslutningar så klipper man 4, på det sättet behöver man faktiskt inte tejpa så mycket TROTS att dom glappar i hålen.

Fast det blir snyggare (och enklare), om vi nu skall snacka snyggt, om man nyttjar riktiga TP-stift/hylsor.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag nyttjat fil och filat ner ena "sidan" av TP-stiften.

Jag filade bort kragen ända ner till stommen/stiftet sen alignade jag filningarna åt ett och samma håll på kortet och på det sättet fick jag plats med alla stift utan kortslutning!

Tråkigt merjobb men det blev bra.

Nu är tanken att jag skall "bygla" så många reglage det går så att jag slipper nyttja faktiska reglage och bara får testat de olika funktionerna.

Ett par trissor måste som sagt matchas och jag har numera en plan för hur det skall gå till, KFG kommer jobba med mellan 6 och 18V så det är svårt att matcha vid en viss spänning men jag tänker mig medelvärdet dvs 12V får duga.

Sen kommer jag lite onödigt nyttja exakt den koppling dom jobbar i för att matcha, i princip blir det bara en diffkoppling och att man mäter skillnadsspänningen mellan kollektorerna.

Se alltså schemat ovan där, när det gäller "triangel till sinus-omvandlingen" så fattar jag ingenting (jo, att I(Vbe) är olinjär men det är typ allt), jag fattar inte ens vad OP gör dvs vad det blir för förstärkning, nån får gärna förklara detta för okunniga mig.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 16 april 2018, 22:29:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu testkört min KFG.

Funkade egentligen direkt om det inte var för att jag hade missat att löda den sista buffer-OP'n (LM318) vilket tyvärr fick till följd att denna min näst sista LM318 gick sönder.

Byte gav dock okej signal på alla ställen dvs utgångarna SQR, TRI, SINE och buffer, TTL funkar också men når inte riktigt upp till Zener-spänningen (4,7V) av nån anledning.

Jag hade ju tidigare påtalat att jag hade caddat galet i detta projekt, jag hade nästan gömt bort det när jag nu byggde det men jag kom på det dvs att ena motståndet (R22) till IC1 inte skall gå till backe utan från integratorns (triangelfabrikatörens) utgång.

När jag nu kör har jag ganska fin fyrkant (lite "sinus" på takena, dock men så är frekvensen över 20kHz), mycket fin trekant men ganska medioker sinus.

Nivåerna är som följer: SQR=15Vpp, TRI=13Vpp och SINE=11Vpp.

Sinus ser rätt bra ut neråt men uppåt ser den mera ut lik en triangel, jag TROR att man kan justera detta med R12 men jag vet inte fast eftersom jag har schysst neråt så tror jag att detta problem inte har att göra med nivå in, i alla fall.

Trissorna som gör om triangel till sinus är matchade map hfe, blev liksom enkelt att nyttja min APPA 76 för det.

Frekvensspannet blev 8Hz till 23kHz, jag kommer krympa detta till 20Hz-20kHz bara för att jag är en mupp :D

MVH/Roger
PS
Formeln för periodtiden/frekvensen är

\(T=\frac{2E_{tri}(R4(C5//C6))}{\beta V_z}\)

där

\(\beta=\frac{R3}{R3+R_{pot}}\)

och Vz är trissornas (Q1 & Q2) emitter-bas zenerdiod, vanligtvis runt 8V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: AF-generator

Inlägg av opampen »

Snygg triangelvåg!

Du har inte funderat på att använda en dubbeltrissa som är internt matchad? Typ MAT01 MAT02.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

Bra förslag men det hade jag i princip redan tänkt på då min förra KFG byggdes med en 2N2914 MEN till denna fina Eagle-variant glömde jag bort det :doh:

Jag har en 2N2914 kvar och jag tror konfigurationen är samma som BC546B samtidigt som jag pga matchningsproblemet ju lödde dit transistorsocklar av hylslist dvs det går ganska enkelt att byta till 2N2914.

Fast jag tycker det är lite roligare (och billigare) att matcha själv dock tror jag inte riktigt på min metod modell trycka in i APPA 76 och jämföra den dynamiska parametern hfe MEN när jag statiskt mäter på diffkopplingen så ser jag ett offset på kollektorerna som jag inte ens kan mäta, så nåt rätt har jag gjort i alla fall.

Samtidigt är jag förbryllad över den asymmetriska distorsionen som jag inte riktigt fattar annat än det kanske finns DC-offset i triangelvågen men som sagt, jag fattar inte denna delen av kopplingen, jag har försökt förstås men förstår den inte annat än att spänningen in på basen skall var mindre än en Vbe för där förstärks signalen olinjärt men hur det kan "bli" en sinus av det förstår jag inte.

Det borde liksom vara lite som så att strömmen i ena benet är olinjärt åt ena "hållet" när strömmen i det andra benet är olinjärt åt andra hållet MEN Vbe-olinjäriteten fås BARA för positiva inspänningar så hur kan dom skarvas ihop så fint mha en difförstärkare att det blir sinus av det hela?

Kopplingen implikerar att om första trissan styrs ut av triangelvågen med +300mV (Walter G. Jung rekommenderar Ub=300-400mV) så får andra trissan -300mV, första trissan leder då (nästan) medan andra trissan spärrar sen blir det likadant fast tvärtom när triangel går negativt.

I endera benet händer det alltså likadana saker fast omväxlande, strömmen är olinjär och därmed spänningen, en difförstärkning av dom båda kollektorerna kanske struntar i att man borde få nån slags helvågslikriktning av signalen och eftersom dom kommer vid olika tider när dom summeras differentiellt så får man kanske Klass B push-pull :)

Fast det mest förbryllande är hur det blir sinus av fyrkanten men samtidigt kan man eventuellt se det som så att utan insignal är ena kollektorn på Umax(DC), lite signal och man kanske är på Umax(DC)/1,2 och rätt mycket mer signal och man kanske bara är på Umax(DC)/1,5 dvs det händer inget när triangel driver nära 0V som Ub, vid 300mV händer sen inte så mycket men dock ganska mycket mer.

Jag tror det blir såhär, rätta mig gärna om jag har fel.

MVH/Roger
PS
Nu ska jag försöka få ordning på asymmetrin hos sinus, lurar på offset-fel ut från triangel men jag är låååångt ifrån säker :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick ordning på det :)

Vet dock inte riktigt vad jag gjorde men jag började med att mäta DC-nivå på SQR, den var 15% högre positivt än negativt, d-c timingen var sen också lite off men inte med mycket (5%) sen mätte jag DC-nivån hos TRI och den var också dålig men eftersom TRI är en integration av SQR så betyder avvikelserna hos SQR mest (även om jag kan ha haft offset-fel vilket dock verifierades obetydligt genom att byta OP till både samma typ och annan typ, TL071).

Eftersom avvikelserna i +/-_amplitud hos SQR var så pass stora så.beslöt jag mig för att matcha och byta de båda BC556B som sitter som Zener-begränsare, Walter G. Jung säger ingenting om denna onnogrannhet men jag beslöt mig för att matcha ändå, det räckte med tre trissor innan jag hittade Vebz=7,55V/7.56V som jag bytte dom som satt där mot.

Sen mätte jag att negativ och positiv amplitud ÄNDÅ blev lika dålig och då förstod jag ingenting MEN i ren desperation sträckte jag mig ner i papperskorgen och letade rätt på den LM318 som jag trodde jag haft sönder igår och plugga in den istället för jag ville ha bättre bekräftelse, DÅ blev allt att fungera :D

MVH/Roger
PS
Jag har tydligen 8Hz till 23kHz som frekvensspann, liter onödigt kan tyckas men jag ska trimma in det till 20Hz till 20kHz för visst vore det trevligt om man bara kunde ratta ratten till ändlägena och veta att dessa toner borde jag kunna höra samt beskåda hur förstärkare och högtalare beter sig inom det enda frekvensområde som egentligen är intressant, eller också struntar jag i att jag ligger lite utanför spannet för det är ju ändå bättre än att ligga innanför.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är enklare att vända på ovanstående formel enligt

\(f=\frac{\beta V_z}{2E_{tri}(R4(C5//C6))}\)

som kan förenklas till

\(f=\frac{\beta V_z}{2E_{tri}R_tC_t}\)

från ovan kan man sedan se att beta går från ett litet värde till 1, det lilla värde ser man styr den låga frekvensen och beta=1 den höga frekvensen.

Jag ligger alltså på 8Hz/23kHz och skulle vilja sänka den höga men höja den låga, om jag t.ex höjer min-beta från 3,3/10003,3 till 3,9/10003,9 så ökar min-frekvensen från 8 till 9,4Hz, pss skulle ett byte till 10 Ohm innebära 24Hz, 8,2 innebär sedan 19,8Hz :)

Det var nedre gränsen det, övre kan tyvärr inte ändras oberoende ty beta är ett och bara Rt*Ct finns i princip kvar att manipulera, fast om jag kör 10R så blir det tydligen en något för hög nedre frekvens (24Hz) men jag kan minska den med en faktor 20/24 mha Rt eller Ct i stället, nu kör jag Rt=22k och 24/20*22=26,4, på det här sättet minskar jag 10R-frekvensen SAMTIDIGT som jag minskar högstafrekvensen, om vi säger 26k isf 22k som Rt så blir nedre lägstafrekvens 22/26*24Hz=20,3Hz och övre högstafrevens 22/26*23kHz=19,5kHz.

Så R(beta vs 10k)=10R och Rt=27k verkar göra susen :)

Walter har naturligtvis räknat ut det här redan men jag har alltid använt andra värden, speciellt för att hans inte är standardvärden (E12).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Det blir inte jättebra med digital potentiometer i detta sammanhang för den jag hittat har en wiper-resistans på 40Ohm minimum och när jag nu räknat ut att jag behöver 10Ohm som minst samtidigt som man måste lägga till 40 Ohm för den digitala potten iom "Auto Sweep" ja då får man en lägstafrekvens som är typ 40/10=4ggr högre än standard (dvs i värsta fall 80Hz).

Inte bra.

Man kan frisera siffrorna genom att gå upp från 10k till 100k på potten och då blir differensen istället 100% bara (dvs från 20Hz till 40Hz) men detta är bara bra om man sätter 10Hz-15Hz som lägstafrekvens dvs man kan inte alltid få ett trevligt manuellt eller automatiskt svep som börjar på 20Hz fast det här låter bra, synd bara att jag redan köpt potkretsar på 10k...

MVH/Roger
Skriv svar