Plus/minus
Plus/minus
Hur tar jag reda på vilket stift som är plus in o vilket är minus in?
6 stift numrerade från v-h ( hjst, Bg 2, 3,4,5,6.
Sitter i en automatisk innerspegel. Saab.
.
Löst!
6 stift numrerade från v-h ( hjst, Bg 2, 3,4,5,6.
Sitter i en automatisk innerspegel. Saab.
.
Löst!
Senast redigerad av jorhan 1 april 2018, 20:17:47, redigerad totalt 1 gång.
Re: Plus/minus
Om det är en elektrolytkondensator längst ner till höger på bilden så kan du följa
minus polen som leder till rätt stift
minus polen som leder till rätt stift
-
- Inlägg: 14953
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Plus/minus
minus eller jord torde vara ansluten till minuspolen till de stora elyterna.
antagligen matas den med +12V, som då går till ngn form av spänningsregulator. förmodligen den stora uppstickande kretsen med en kylplåt på...
du får helt enkelt titta i databladet på kretsen vad som är ingång, då har du din +12V matning om du går baklänges till rätt stift.
antagligen matas den med +12V, som då går till ngn form av spänningsregulator. förmodligen den stora uppstickande kretsen med en kylplåt på...
du får helt enkelt titta i databladet på kretsen vad som är ingång, då har du din +12V matning om du går baklänges till rätt stift.
Re: Plus/minus
ok. tack för svaret. ska nog funka.rikkitikkitavi skrev:minus eller jord torde vara ansluten till minuspolen till de stora elyterna.
antagligen matas den med +12V, som då går till ngn form av spänningsregulator. förmodligen den stora uppstickande kretsen med en kylplåt på...
du får helt enkelt titta i databladet på kretsen vad som är ingång, då har du din +12V matning om du går baklänges till rätt stift.
.
Re: Plus/minus
ok. tack.breflabb skrev:Om det är en elektrolytkondensator längst ner till höger på bilden så kan du följa
minus polen som leder till rätt stift
.
Re: Plus/minus
Om du har kvar kablage som går ifrån kortet till anslutningen mot bilens elnät så är det enkelt att kolla upp pinningen.
Re: Plus/minus
har tyvärr inte kablaget. tänkte göra ett nytt.Hedis skrev:Om du har kvar kablage som går ifrån kortet till anslutningen mot bilens elnät så är det enkelt att kolla upp pinningen.
.
Re: Plus/minus
Ett sätt som funkar är att googla på kretsarna, få fram databladen och alltså pin-outen där, hitta + och- på kretsarna och följa dom baklänges (borde hamna i en spänningsregulator med 3 ben), googla på den och få fram vilken som är + in och ut samt -, ansluta spänningskälla direkt till den om man vill provköra kortet annars följa banan och hitta + in och - in på kortet.
Re: Plus/minus
sant. tackTeknikern skrev:Ett sätt som funkar är att googla på kretsarna, få fram databladen och alltså pin-outen där, hitta + och- på kretsarna och följa dom baklänges (borde hamna i en spänningsregulator med 3 ben), googla på den och få fram vilken som är + in och ut samt -, ansluta spänningskälla direkt till den om man vill provköra kortet annars följa banan och hitta + in och - in på kortet.
.
Re: Plus/minus
möjligt att pinga?jorhan skrev:sant. tackTeknikern skrev:Ett sätt som funkar är att googla på kretsarna, få fram databladen och alltså pin-outen där, hitta + och- på kretsarna och följa dom baklänges (borde hamna i en spänningsregulator med 3 ben), googla på den och få fram vilken som är + in och ut samt -, ansluta spänningskälla direkt till den om man vill provköra kortet annars följa banan och hitta + in och - in på kortet.
.
.
Re: Plus/minus
Har löst problemet!jorhan skrev:Hur tar jag reda på vilket stift som är plus in o vilket är minus in?
6 stift numrerade från v-h ( hjst, Bg 2, 3,4,5,6.
Sitter i en automatisk innerspegel. Saab.
.
.
Re: Plus/minus
För att eventuellt hjälpa andra i fortsättningen så får du gärna dela med dig av hur du gjorde.