Mätförstärkare, en halv Watt

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Justerat KTA i enlighet med min DIN-mani men också vad beträffa de båda effekttransistorernas kylning som kommer ske på höger kortsida.

I detta fall behöver jag inte dra några kablar för trissorna är redan placerade där på kortet.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tagit bort DIN 3P och bytt 3,5mm-hylsan.

Istället har jag infört en 1P vipp-brytare med låsbar arm som sätter om signalen ut ska vara AC eller AC med DC-offset ty eftersom KTA kan komma att driva högtalare såväl som spolar/transformatorer så vill jag i högtalarfallet att det ska vara svårt att skicka in typ 17VDC genom basen...

Kände sen inte att DIN 3P med både AC och AC med DC-offset i samma kabel var så lämpligt pga förväxlingsrisk på andra sidan kablaget.

Så jag har nu bytt DIN 3P till Stereo RCA som faktiskt går att montera inifrån mha en skruv.

Jag är nöjd med detta ombygge om det inte vore för en sak som oroar lite, jag vill minst kunna skicka 2A kontinuerligt genom RCA :D

En par grejer man kan göra är att nyttja vanlig elkabel som kablage (med två banan och en RCA), med RK05 på insidan av lådan, sen har man bara det resistiva problemet hos RCA men om kontaktresistansen understiger 100m Ohm är jag nöjd.

Ser inte riktigt varför detta inte ska gå för vad kan hända?

Fast det är klart, RCA för 2A är väl inte det första man tänker på :D

MVH/Roger
PS
Hittade Imax=0,3A i detta databladet: https://www.elfa.se/Web/Downloads/he/et ... tion%2Fpdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom KTA skall ingå i in KAP så har jag rensat lite bland plintarna och passat på att mäta upp den som jag har byggt sen förut (som dock skall klonas för just denna konstruktions layout blev inte så bra, jag behöver alltså kunna kika på undersidan kortet med avseende på hur jag måste patcha, vill inte behöva skruva loss och vända inför nästkommande bygge så jag klonar).

Ställde sedan in Av=10ggr och visste att KTA inte var stabil vid så låg gain (självsvängde på runt 300kHz) så jag kompenserade med hela 1nF (C1=Cc) sen testade jag BW och fick 47kHz, helt okej om än inte imponerande samtidigt som jag hade kunnat optimera Cc men jag tror inte jag hade vunnit så mycket, bättre att ha en stabil något lägre BW än en instabil något högre BW.

MVH/Roger
PS
Sammanfattning:
BW: 47kHz@Av=10ggr (Cc=1nF).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag håller nu på och bygger en andra KTA (mätförstärkare)

Jag hade egentligen en mall färdig och hade kunnat köra med den men problemet är att matningen behöver förstärkas med rätt fet "ståltråd" och det är bra om man förstärker på samma sätt varje gång när nu mallen fungerar så bra och för att kunna göra det behöver man se mallen underifrån.

Nästan inget av mina Kina-kort har fungerat klanderfritt vid första försöket men dels har alla felen varit mina dels har jag alltid kunna göra ändringarna från ovansidan DVS man behöver då bara lyfta på locket till ett av mina låd-projekt för att kunna se vad för slags fix som måste göras.

Visst, jag dokumenterar också men det är onekligen lättare med en "mall".

Bifogar bild på halvfärdig KTA

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Min mätförstärkare (KTA) är nu färdigbyggd och ska bara testas.

Jag är hoppfull för mallen fungerade.

Dock har jag förstärkt högströmsledningarna med extra tjock tråd (0,8mm) denna gången, hoppas på ännu bättre högströmsprestanda således.

Bifogar bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite uppmätta data:
Belastad med 15 Ohm och matad med +/-18V (skåpbilden visar 5V/DIV):
Umax(1kHz)=30Vpp=>7,5W[sin]/1Ap
BW=31kHz (Av=10)

Mycket nöjd :)

MVH/Roger
PS
Det är tydligen nästan 3V till i sving. Kom ihåg att detta faktiskt är ett Klass B-steg, ändå är inte övergångsdistorsionen ens synlig!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar