Vad betyder privat uppladdning till tuben?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Vad betyder privat uppladdning till tuben?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar över skillnaden mellan offentlig och privat uppladdning till youtube.

Om jag får fatt i en video som upphovsmannen inte vill att vem som helst skall kunna se utan i princip bara jag och dom jag väljer skall kunna få ta del av videon, hur gör jag då?

Om jag laddar upp "offentligt" ja då borde alla kunna se videon, eller hur?

Men om jag laddar upp "privat" då borde bara jag kunna se videon OCH dom som jag ger länken till videon till, eller?

Skillnaden borde vara att videon inte är sökbar för kreti och pleti om jag laddar upp den som "privat" medans den är sökbar av kreti och pleti om jag laddar upp den som "offentlig", eller?

Om det är så så förstår jag inte ens vitsen med skillnaden för hur sannolikt är det att nån söker på just min video?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vad betyder privat uppladdning till tuben?

Inlägg av Klas-Kenny »

Nja. Privat, så kan *ingen* se klippet, förutom du (med din inloggning).

"Olistat" där emot, är precis som du beskriver.

Vitsen är ju åtminstone för de som lägger upp något där det inte är helt osannolikt att någon söker efter just din video.. :) Sen kan den ju dyka upp på olika sätt. Någon som söker på rätt ord av någon anledning, eller att Youtube bestämmer sig (på automatisk väg) att din video kan vara intressant för någon som kollar på annat i samma genre. Då kan den dyka upp bland relaterade klipp och liknande.

Så en och annan du inte avsett, kan säkert ramla in på din offentliga video även om du inte tror det.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad betyder privat uppladdning till tuben?

Inlägg av Henry »

Det är som sagt en massa grejer involverade i bakgrunden på hur en video man laddat upp visas på Youtubes kanaler, det är lite av en hel vetenskap bakom det, folk behöver inte söka efter en video för att youtube ändå skall visa den någonstans.

Privat så är det bara du och de som du bjudit in till ditt konto att kunna ta del av någon av dina privata videor, men bara om du sedan även skickar länken till dom. Dessa personer måste sedan ha ett vanligt google konto för att det skall fungera och har dom inte det kan dom inte heller se videon även om du ger ifrån dig länken.

Hur sedan detta med inbjudning/invites och grejs fungerar har jag inte den blekaste om för jag har aldrig gjort det och kommer inte heller att göra men det finns det garanterat info om på nätet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad betyder privat uppladdning till tuben?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för era svar!

Ni får mig att känna att det är just lite av en vetenskap det här samtidigt som "olistat" verkar bäst.

Jag går egentligen händelserna i förväg för jag vet inte vad personen tycker om att hans video eventuellt kommer laddas upp till tuben, personligen kör jag "offentligt" rakt av men han kanske inte vill det.

Som allmän info kan jag meddela att videon är en liten tackvideo för en grej som jag och E Kafeman konstruerat och byggt.

MVH/Roger
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Vad betyder privat uppladdning till tuben?

Inlägg av RadarEnt »

Om du lägger upp den så skicka mig gärna en länk, som jag kan fyra av från.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad betyder privat uppladdning till tuben?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad menar du?

Vadå "fyra av från"?

Jag tror inte det kommer vara några problem så videon kommer nog laddas upp offentligt och då kan alla se den.

Min tanke är som sagt mest utifall att...

Alltid redo, som man sa i scouterna :)

MVH/Roger
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Vad betyder privat uppladdning till tuben?

Inlägg av RadarEnt »

Jag antog att det var Vinga fyr det handlade om och försökte mig på en liten ordvits
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad betyder privat uppladdning till tuben?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är så dum ibland :)

Jag tror inte detta kommer vara nåt problem och då kommer länken läggas i min Vinga Fyr-tråd, mycket riktigt ;)

Frågan är ställd och jag avvaktar svar från min vän.

MVH/Roger
Skriv svar