Budgetförslag, fräskomponenter

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av nr1madman »

X-IL skrev:Se där ja, snyggt!
Tack!
Nått som blev mindre snyggt var motorfästet för y axeln..
Massvis med vrede, dåliga filar och felaktiga skruvar :D
Bild

Måste fixa en smidig nålfil och bearbeta slitsarna lite samt byta ut några skruvar så borde det funka!
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av nr1madman »

En mätklocka var en bra idé!
Lyckades räta ut skruvarna ganska bra och nu går det betydligt bättre. Måste ha lite mer skimsmaterial till nästa gång jag får tid till fräsen. 3 av 4 bearbetade lagerbockar känner jag mig nöjd med :)

Reflektion över Biltemas mätur. Klockan känns okej för priset.
Stativet var uruselt. Basen hade fungerande magnetisk kraft men inte jättebra sug.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av nr1madman »

Okej! En fråga!

Håller på med mitt styrskåp och har läst på många ställen (och rekommenderat andra ) att man ska koppla ihop all skyddsjord, alla skärmar och signaljord till en stjärnpunkt.

Hur fungerar det med jordfelsbrytare?

Eller känner jordfelsbrytaren bara av differens mellan utgående faser / inkommande nolla ?
Mao skiter den i vad som dyker upp i skyddsjorden?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av H.O »

Den mäter inte direkt vad som "dyker upp" i skyddsjorden, det är ju inte säkert att en eventuell felström går tillbaka genom centralen där jordfelsbrytaren sitter.

Men all ström som "går ut" från centralen (och därmed jordfelsbrytaren) SKALL också komma tillbaka dit, antingen genom fördelning mellan faserna eller genom nollan. När summan mellan "utgående" och "retur" är mer än gränsvärdet (30mA för personsskydd) löser jordfelsbrytaren.

Att göra en central jordpunkt som du beskriver skall inte påverka jordfelsbrytaren. Sen att blint koppla alla "signaljordstrådar" dit istället för tillbaka till sina respektive källor är kanske inte optimalt.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av nr1madman »

H.O skrev:Den mäter inte direkt vad som "dyker upp" i skyddsjorden, det är ju inte säkert att en eventuell felström går tillbaka genom centralen där jordfelsbrytaren sitter.

Men all ström som "går ut" från centralen (och därmed jordfelsbrytaren) SKALL också komma tillbaka dit, antingen genom fördelning mellan faserna eller genom nollan. När summan mellan "utgående" och "retur" är mer än gränsvärdet (30mA för personsskydd) löser jordfelsbrytaren.

Att göra en central jordpunkt som du beskriver skall inte påverka jordfelsbrytaren. Sen att blint koppla alla "signaljordstrådar" dit istället för tillbaka till sina respektive källor är kanske inte optimalt.
Det var lite så jag trodde det fungerade!

Hade tänkt koppla signaljord mellan laster samt nätagg men även en anslutning till stjärnjord. Rätt?

.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av H.O »

"Allt" kan med fördel vara refererat till en gemensam punkt, korrekt. Men du skall tänka på vilken väg strömmen till/från de olika komponenterna går, man brukar säga att man vill minimera loop-arean så man vill att "returen" följer "signalen" så långt som möjligt för att till slut "landa" i den gemensamma punkten. Närmsta vägen till den gemensamma punkten är inte per automatik det bästa.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av nr1madman »

H.O skrev:"Allt" kan med fördel vara refererat till en gemensam punkt, korrekt. Men du skall tänka på vilken väg strömmen till/från de olika komponenterna går, man brukar säga att man vill minimera loop-arean så man vill att "returen" följer "signalen" så långt som möjligt för att till slut "landa" i den gemensamma punkten. Närmsta vägen till den gemensamma punkten är inte per automatik det bästa.
Jag tror jag fattar! Ska ha det i åtanke

Tack

.
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av nr1madman »

En till fråga som säkert ställts 200ggr.
Vart i Sverige hittar man vettigt utbud på fräspinnar?
Vet inte vad det heter på svenska men tex downcut endmill, compression endmill?
Vanlig ballnose verkar gå att hitta relativt lätt men tex bullnose? Kallas väll även toroid ibland?

Har på känn att jag kanske får se lite rörelse på min hembyggda fräs snart.
Lägger in en bild på elskåpet.. känner mig inte stolt än, men snart!
Alla trädelar är temporära och kommer att användas som mallar.. så ni vet :)

Bild

.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av H.O »

Signcom har exempelvis pinnfräsar i mindre dimensioner med nedåtgående spiral ämnade för plast och aluminium (dock vet jag inte om man kan handla som privatperson.)

Hos t.ex OTDTools hittar du annars det vanligaste, bland annat korta och långa fullradiefräsar i både hårdmetall och HSS.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av Morgons »

Jag handlar nästan alla mina fräsar från OTDtools. Jätte bra kvalitet för priset. Kan inte ens köpa kina fräsar för samma pris och dom är inte ens vassa när man får dom
Kör mycket stub lenght drills. Helt otroligt bra
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av nr1madman »

Tack för tipsen!

Är jag blind eller har odt endast fräspinnar med " up-cut" ?

.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av Glattnos »

www.jbcnc.se har down-cut
www.verktygonline.se har diverse fräsar och borrar
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av nr1madman »

[video=youtube;9W3XrzJN_Wg][/media]

Första rörelsen!

Tack för alla som hjälpt till!
Speciellt tack till viktorsigg och coastcarpenter

Får lägga upp nått avslutande när allt är klart och inte så temporärt :)
Coastcarpenter
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 juni 2010, 14:59:36
Ort: Åland

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av Coastcarpenter »

Du har verkligen fått till en "clean" design. Som verkar vara rejält stadig.
Läste igenom dina tråd på mycncuk också.
Bra inspiration! :tumupp:
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Budgetförslag, fräskomponenter

Inlägg av nr1madman »

Tack tack :D

Har fått hemgivarna att fungera oxå samt ställt in pulser / mm så den rör sig rätt. Känns toppen!

Nu måste jag bara komma på hur jag ställer in spindelstyrningen i uccnc så ska jag försöka mig på att fräsa något :D

.
Skriv svar