Simpel timräknare för mina fordon...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

... och så slår den om till en annan färg när det gått 10 timmar.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av ecenier »

limpan4all skrev:Borde gå att klara enkelt med en 8 pinnars CPU som har inbyggt EE2PROM den räknar tid när den har spänning var tredje minut så uppdaterar den EE2PROMET i tre register när tidsackumulatorn har passerat 200 så sätts en utgång som tänder lysdioden och ytterligare ackumulering görs inte. Nollställs enbart när lysdioden är tänd och ett register i taget. Du kommer att som mest tappa 2 min 29 s om spänningen stängs av vid fel tillfälle men det är vanligen ett marginellt problem. Varför tre register? För att majoritetsbeslut krävs om vad som är rätt värde. Ansätt helt enkelt att de två som är lika är korrekta och justera det som inte är det så att det blir samma som de andra, då löser man problemet med att dom kan komma i osynk vid spänningsfrånslag.
Hårdvaran är enkel att göra, och mjukvaran torde vara rätt simpel men någon måste ändå göra jobbet...

Här kommer en kodsnutt som implementerar det som limpan4all beskrivit.
Koden är otestad testad, men den kompilerar.
Koden har testats på lab-bänken (49c93c3), och det verkar fungera som det ska. Koden har kommentarer som jag hoppas går att förstå.
Koden är skriven i C för PIC12F1840 och kompilerad med xc8. Den kan ju skrivas om för en bättre lämpad microprocessor som t.ex. PIC10F2XX.
Man borde ju dessutom kanske implementera stöd för att detektera om tändningen slås av och bara då skriva till EEPROM och inte annars.
Det går att åstakomma med att nyttja ytterligare en datapinne på mikroprocessorn.

https://bitbucket.org/foogadgets/servic ... lindicator


EDIT: Bättre med en länk till repot.
EDIT2: Nu med kod som faktiskt fungerar Bild
kena
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 september 2010, 14:11:33

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av kena »

Multifunktionsrelä kan ju vara ett alternativ, dock kanske inte det billigaste. Här är ett förslag https://www.elfa.se/sv/tidrelae-syr-lin ... ggest=true
Dock behöver den konstant spänningsmatning för att inte nollställa sej (vilket du sätter en brytare till för att nollställa timern/reläet).
Finns säkert billigare relän men det får du söka efter själv :wink:
Skriv svar