Köpa billigare CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jocket
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 december 2017, 10:07:42

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av jocket »

Hehe begreppet "kasta in" går såklart att definiera bättre men det är ju trevligt om man inte behöver rodda runt i allt för många steg :)

Aaaaaaalm är det typ en sån här du köpt?
https://www.banggood.com/2417-3-Axis-Mi ... rehouse=CN

Har läst runt lite mer kring 3020 och modellen verkar ju vara beprövad i alla fall. Priset runt 4k känns rimligt också.
Känner att en 6040 blir lite för stor då planen är att ha den i lägenheten utan att sambon stör sig för mycket :D

Men ni som har köpt 6040-modellen från England, vilken sida var det ifrån? Jag kan inte hitta 3020 från England, bara olika från Honkong eller staterna på ebay.

Lasp och danielr112 var hittar jag drivare som ni anser är bra (kompatibla med 3020)? Ni har inte möjligen en länk eller så? :)
Är vattenkyld spindel lite overkill eller värt att se närmare på?
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av drh »

Här handlade jag, men dom verkar inte ha någon 3020 men en 3040 har dom:

https://www.ebay.com/itm/USB-CNC-ROUTER ... Swz71ZTGsJ

Och här hittar du mer om min 6040

http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... 6040_(drh)
jocket
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 december 2017, 10:07:42

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av jocket »

Tack!

Det var en riktigt bra dokumentering av din maskin, trevlig läsning! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av Hedis »

Baserat på vad som skrivs så låter det som att en vattenkyld är mer "lägenhetsvänlig", men dom klenare icke vattenkylda kanske låter mindre än kress o dylika?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av danielr112 »

De vattenkylda låter helt enkelt mindre. Hade en luftkyld innan men ja... Oavsett så hörs dom!

Jag köpte från Ebay. Jag antar att de drivarna jag hade problem med är utbytta vid detta laget. Jag har ägt min i säkert 3-4-5 år nu :)

/D
Aaaaaaalm
Inlägg: 151
Blev medlem: 5 maj 2010, 19:25:44
Ort: Karlstad

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av Aaaaaaalm »

jocket skrev:Hehe begreppet "kasta in" går såklart att definiera bättre men det är ju trevligt om man inte behöver rodda runt i allt för många steg :)

Aaaaaaalm är det typ en sån här du köpt?
https://www.banggood.com/2417-3-Axis-Mi ... rehouse=CN

Har läst runt lite mer kring 3020 och modellen verkar ju vara beprövad i alla fall. Priset runt 4k känns rimligt också.
Känner att en 6040 blir lite för stor då planen är att ha den i lägenheten utan att sambon stör sig för mycket :D

Men ni som har köpt 6040-modellen från England, vilken sida var det ifrån? Jag kan inte hitta 3020 från England, bara olika från Honkong eller staterna på ebay.

Lasp och danielr112 var hittar jag drivare som ni anser är bra (kompatibla med 3020)? Ni har inte möjligen en länk eller så? :)
Är vattenkyld spindel lite overkill eller värt att se närmare på?
Hej!
Ursäkta mitt jättesena svar, hade helt missat att prenumerera på tråden.

Ja precis, den köpte jag. Köpte den i höstas när det var kalaspris, så betalade ca 1400kr med frakt.
Har ännu inte byggt klart den, men det jag har byggt så känns den "vettig". Har inte jättemycket att jämföra med, men har byggt en K8200 3D-printer, och det känns rätt motsvarande. Man får ju såklart vad man betalar för, men jämfört med andra kit under 3000kr så ser den i varje fall lite rejälare ut. Har tänkt att byta spindeln mot en dremel.

Återkommer när jag fått tid för frun att skruva ihop den :)

Mvh. Magnus
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av Kulla »

Den är inte mer jobbig att sätta ihop än k8200 :)

Jag fick ingen instruktion för min, så det var lite roligare att sätta ihop den.
alqz
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 februari 2018, 14:43:39

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av alqz »

Hej,
Undrar hur det gick? Köpte du nån fräs, är också lite sugen på att skaffa en 3020...

Har kikat runt lite och den som är hörapparatsbeige med blå låda verkar ju vanligare, men den som är helt i aluminium men svart låda ser ju nästan mera välbyggd ut.
Har även sett att motorn till spindeln(?) på den som är beige är på 300W och den i aluminium är på 200W, spelar det nån större roll?

Vilken av dom modellerna tror ni är det vettigaste köpet?

//Richard
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av Perkla »

Tycker du skulle satsa på minst en 3040, en sån hade jag tidigare och jag tänkte köpa en ännu mindre faktiskt men är otroligt glad att jag inte gjorde det, nu bygger jag en som är 1000x1000 då jag vill ge mig på lite större projekt..

Du bör välja vattenkylt spindel, en sån hade jag på min 3040 och den låter mindre än fläkt kylda tycker jag, men dom för ändå ganska mycket oväsen, min 3040 köpte jag från kina och notan slutade nog på 12-13 tusen ungefär inkl moms och tull osv, leveranstiden 10 dagar ungefär.
jocket
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 december 2017, 10:07:42

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av jocket »

Hej,

Det blev en 3040T (alu) med en 300W spindel och 4 axlar.
Ännu inte levererad ännu men det ska bli riktigt spännande :D Lovar att återkomma med mer info när den kommer :)
jocket
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 december 2017, 10:07:42

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av jocket »

Nu är den hemma och jag håller på att bygga en möbel dedikerad för fräsen :)

Har kört runt axlarna manuellt och allt lirar men jag har svårigheter att få koppling med mach3 som följde med. Någon som har tips där?

drh var det bara att följa instruktionsvideon som du fick med?

Mvh
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av G4jm0r »

Härligt, ska bli kul att se lite framtida fräsarbeten! :)

Till min 3040 var jag tvungen att köra Mach3 i en virtual machine med windows xp där jag gjort parallelporten tillgänglig. Det var lite meckigt så tillslut köpte jag en arduino uno och kopplade in till parallelporten. Arduinon i sin tur kör GRBL mjukvaran och gkoden skickar jag med Chilipeppr. Fungerar ganska bra.
jocket
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 december 2017, 10:07:42

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av jocket »

Verkligen! Är riktigt taggad på att börja fräsa :D

Arduino med Chilipeppr vill jag minnas att jag såg på någon youtube-video tidigare, kanske är värt att kolla upp.

Jag köpte en ny dator som faktiskt har XP i hopp om att det skulle gå smärtfritt :? men det kanske bara är så enkelt att jag behöver göra parallelporten tillgänglig? :humm:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är många inställning under huven på Mach3 som rör parallellporten och dess pinnar!
Jag har funderat på att byta till LinuxCNC! Men trots allt måste man ha klart för sig hur signalerna går.
Så nästa steg för min del är att byta maskin till en Win7. Bara jag visste hur jag konverterar alla data ;-(
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa billigare CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Det är minst lika mycket inställningar i LinuxCNC iofs.

Fast enklare att hålla på med än MACH3 tycker jag personligen.

Har man en dator till kan man ju installera allt på den och sen provköra genom att flytta paralellkabeln
Skriv svar