Varför använder man spalter i dokumentation

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av sodjan »

> Här är två versioner av samma dokument.

Tack! Now we are talking.... :-)

Men låt oss då utgå från de presenterade dokumenten...

Bl.a. med tanke på de talrika punktlistorna (i flera nivåer) så håller jag med
om att det *i detta specifika fall* inte ser helt bra ut i 2-spalts varianten.

Sen så är inte punktlistor konsekvent använt. 4.2 är en punktlista men inte
5.1.1 eller 5.2.1.

Varför är inte inledningen av Kap 4 spaltad? Misstag kanske...

Bortsett från spaltfrågan, så är det bra att de tog bort den stora
ENRAD loggan på toppen och gjorde om formatet för sidnumreringen.
Och foten med kontaktinfo kan finnas på sista sidan och inte ta upp
plats på varje sida. Men det är ju sådant som en teknisk redaktör
fixar...

Men, och det är ju det som blev så korkat i hela diskussionen, frågan om
*just detta* dokument har ju ingenting med den generella frågan kring varför
man i vissa fall använder spalter vid "sättning" av dokument och ibland inte.

Borre> För övrigt ser 2-spaltversionen betydligt bättre ut.

Ja, det "ser" kanske bättre ut rent layoutmässigt, men vissa delar är inte bra, t.ex.
de punktlistor som har flera nivåer eller som bryts på ett mindre bra inom listorna.

Jag får nog tycka att det är lite 50/50 mellan dessa två varianter för just detta material.
Båda "fungerar". Att loggan och foten är är bättre i ena fallet har ju inget direkt med
att det råkar vara två spalter i den,det kan fixas även i 1-spalts varianten.

Sen så tycker jag att vi kan lägga ner den generella diskussionen, den leder ingenstans.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

Snyggare ja, men de flesta som läst den får myror i huvet, typ.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av ToPNoTCH »

Tänkte precis skriva det samma.

Jag var själv lite konfunderad om vad jag tyckte i frågan, tills exemplen lades upp. 2-Spalt var både mer lättläst och såg proffsigare ut. Nu har ju som alla vet TomasL aldrig fel (även när han med all önskvärd tydlighet har det) men vän av ordningen kan ju undra varför han betalar för en tjänst som sabbar hans emininta layout. Han är ju som bekant inte bara världens snabbaste läsare med en överfförmåga som innebär att han ej längre behöver läsa ord. Han är även bättre på layout och informatik än de firmor som pysslar med det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

Suck.

Jag gör texterna, andra får fixa layouten, dock skall det slutliga resultatet vara begripligt, och inte vara tvetydigt.
I detta fall när man gjort layouten 2-spaltig, så blev det uppenbarligen rätt rörigt, och till viss del obegripligt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av arvidb »

TomasL skrev:Suck.
Precis.

Nerres inlägg var ju vänligt och betydligt mer konstruktivt än mitt och en del andras. Varför inte läsa det igen och försöka ta till dig innehållet?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av arvidb »

Detta alltså:
Nerre skrev:Men sen tycker jag att den text du skrivit, men punktlistor och flernivåers rubriker, inte är "läsaranpassad". Jag har gått en högskolekurs i att skriva manualer (dock är det 25 år sen) och där fick vi lära oss att olika läsare läser på olika sätt. De flesta letar efter hur de ska göra en specifik sak, de läser absolut inte från pärm till pärm (hur läser du själv manualen till en nyinköpt maskin? läser du verkligen alla finstilta varningarna som kommer innan "Så här startar du maskinen"? :) ).

Du har skrivit ur ingenjörens synvinkel (vilket var just anledningen till den där kursen på högskolan, man ville lära oss ingenjörer att skriva på ett bättre sätt).


Jag skulle nog vilja rekommendera att du köper en bok om hur man skriver (låna funkar inte, för ofta behöver man slå upp när man har funderingar). Det räcker inte med vad som står, layouten är extremt viktig för att faktiskt få folk att läsa texten och inte bara skumma förbi den (den kunskapen har vi reklamfolket att tacka för, men den kan ju självklart användas för att få folk att läsa andra saker än reklam).
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av sodjan »

Jag har faktiskt helt andra synpunkter på dokumentet än om det ska vara
en eller två spalter. Ej konsekvent användning av punktlistor. Upp till *5*
rubriknivåer (kan tyda på fel struktur). För att nämna något.

Sen så har både en och två spaltaren sina för och nackdelar. Enspaltaren
blir onödigt "gles" med stycken om en enda mening som ibland inte fyller
en hel rad. Tvåspaltaren har bl.a. problem med punktlistorna.

Jag tror dock att, men lite redigering av materialet så är nog tvåspalteren
i alla fall att föredra. Ser mer ut som en installationsmanual från "de stora"
brukar se ut.

Jag skulle nog även lägga varje nivå 1 rubrik på en ny sida...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av TomasL »

Och troligen får man det mer läsbart om man har en ny spalt för varje stycke.
Kan kanske också vara vettigt att blanda mellan en och två spalter, beroende på de olika styckenas innehåll.

Jo, sodjan du har rätt det finns en viss inkonsekvens i det här med styckesnumrering och punktlistor mm.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av Nerre »

Ja nu ser jag att i den tvåspaltiga versionen så har varje avsnitt egna spalter. Normalt så följer man ju en spalt ned till slutet av sidan och går sen över till nästa. Så man läser en hel spalt i taget. När man då skummar texten och letar efter en specifik rubrik så skummar man en spalt i taget.

Här ska man då först skumma första spalten en kvarts sida, och sen över till andra spalten, det blir mycket hoppande fram och tillbaka med blicken.


Det känns som om det som gör layouten inte riktigt har koll på hur man gör layout. Jag är iofs bara glad amatör, men så tar jag heller inte betalt för att göra layout:)


Det finns faktiskt en hel del layoutfirmor som bjuder på mycket av sitt arbete. Jag har en jätteintressant PDF hemma som heter Vår Form, och är publicerad av den layoutfirma som tog fram ny design för Vår Bostad för en massa år sen. Där finns det exempel på alla olika layoutvarianter, de förklarar varför olika element finns med och hur tanken är bakom alla detaljer i designen (från val av typsnitt, spaltbredder, spaltstickor eller inte via bilduppslag, tema-sidor till modifieringen av typsnittet i logon och huruvida logon på förstasidan ska ha "platta" bakom sig eller ligga direkt ovanpå bilden).
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Inlägg av sodjan »

> Här ska man då först skumma första spalten en kvarts sida, och sen över till andra spalten,

Det är bl.a. därför som jag funderade på om inte varje stycke (med ny spaltindelning)
inte också bör börja på en ny sida.
Skriv svar