Känna av Zero för Z!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av Nerre »

Vi körde ju med maskin där man handjoggade med en ratt, så om det var dålig elektrisk kontakt så såg man ju att plattan fjädrade ner. Och eftersom den fjädrade gjorde det inget att man körde lite för långt.

Med en stark lampa bakom ser man ju rätt bra optiskt också (eftersom kontaktytan var i det närmaste spegelblank).

Men om man ska förlita sig på att maskinen kör själv och stannar när problem indikerar kontakt är det kanske inte optimalt med en prob som kräver ledande verktyg.

Men man kan ju tänka sig att proben kombinerar kombinerar elektrisk kontakt med mikrogapsbrytare. Då kommer maskinen i alla fall inte köra sönder nåt eftersom den vänder när brytaren sluter.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av Glattnos »

Jag kör med brytande krets på min probe, dvs kretsen är normalt sluten och när jag prob:ar så bryts den. Då går inte Z ner ifall det är brott i kretsen orsakat av kabelbrott, trasig lödning, brytare, kontaktstycke o.s.v.
Det är svårt att åstadkomma det med ett system som leder igenom verktyget.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av lillahuset »

Märkligt att vi på gymnasiets fyra (tre) åriga utbildning i kursen "verkstadsteknik" eller vad det kan ha hetat fick lära oss att både när vi svarvade och när vi fräste skulle nolla skalan när vi försiktigt hade fått verktyget att nudda arbetsytan. Det gick utmärkt att både svarva och fräsa efter ritning på det sättet. Men idag, ujujuj så märkvärdigt det ska vara. Jag tror att 99,9% av de som svarvar och fräser här på forumet inte har behov av högre precision. ADIH? VDIH? Eller bara något jag inte vill skriva här?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av Glattnos »

För mig handlar det om tid, inte precision. Precision kan man få manuellt också men inte lika snabbt.
När man har CNC som hobby så vill i alla fall jag utvecklas och inte hålla på som vi gjorde i skolan, herregud va dåligt jag mådde ibland :P
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av lillahuset »

Känslig typ?
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av mr_ping »

Haimer eller liknande + mätning av verktyget i bilden som visades på sida 1. Där har ni branschstandard för de som inte har probe.
Kosta en slant dock.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av SeniorLemuren »

Nerre skrev: Likaså funkar väl rådet med ett papper, men ett bladmått ger lite bättre precision.
Fast är man så dum så att man kör ner ett frässtål i ett härdad bladmått så blir det inte mycket fräst. Papperet skadar däremot inte inte frässtålet
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av Nerre »

Om man joggar med en hundradel i taget så tar väl inte fräsen så mycket skada?

Man kör ju inte mot stopp utan man rör på bladmåttet tills man känner att friktionen blir högre.
d_da
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 augusti 2011, 12:00:21

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av d_da »

Jag kör med en sådan här, och en Haimer 3d taster? Har sedan konfigurerat mach3 auto tool length makro. Funkar klockrent! Bild

.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av JOLO725M »

När jag gick i skolan så hade vi fräst en hållare för en indikatorklocka.
Man mäter sedan höjden vid nollad klocka i t.ex ett höjdritsmått och vet att när man joggat ner verktyget så klockan är nollad så har man värde xxx.xx mm.
Enkelt och går att bygga själv. :)
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av JOLO725M »

Den där från Schuchardt gillar jag inte alls, använde den för att mäta in Z i en svarv och den var inte konsekvent.
Skriv svar