Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Andax »

Loctite-gänglåsning gör vissa plaster väldigt sköra. Kanske pluggen utsatts för liknande ämnen som finns i loctite.
rogerk8 skrev:Vill bara berätta om nåt märkligt som hände.

Jag fick fatt i en gammal Japan-plugg (3,5mm) med nån slags plasthölje, jag behövde nämligen testa en dito hona så jag behövde mäta på detta.

Jag tog då och skulle vrida av plasthöljet och det PULVERISERADES!

Det blev ingenting kvar!

Jag har dålig koll på hur gammal denna Japan-plugg kan ha varit men max 30år (<10år mer troligt).

Jag hade en till plugg och den knakade det bara i, höll mao.

Lite intressant ändå, väl? :)

MVH/Roger
PS
Bifogar en bild på typen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu packat upp min rundsåg från Biltema.

Ser fin ut och jag fick även hela fem blad.

Jag ville dock lite hålla isär bladen till min rundsåg jämfört med de andra bladen jag har till bl.a min mini-bågfil och framförallt ville jag hålla isär sågbladen från de nålfilar jag annars har i samma fina försilvrade plåtask som jag ärvt av morfar.

Så jag inventerade sågbladen och kom fram till att jag hade två för mini-bågfil (ett rundfilblad faktiskt och ett vanligt blad med ganska små tänder som indikerar att det tål lite hårdare material), tre extrablad som passar min nya rundsåg, ett klent lite kort blad som kan passa min gamla lövsåg och slutligen fyra nya blad.

Rundsågen passade sedan utmärkt in på verktygstavlan och då framför den gamla lövsågen (som har fördelen att bågen är gigantisk, dock måste man nästan klippa bladen för fästanordningen är primitiv men bra).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Min borrmaskin har gått sönder :(

Försökte borra 60mm i 21mm plyfa med hjälp av ställbart borr från nånstans, det tar väldigt dåligt men om man pressar på nyper det och nu nöp det så hårt att chucken ramlade loss :D

Så där stod man med en borrmaskin med rundstav av stål och en chuck med ett hål i.

Känner till lite grand att man kopplar saker mekaniskt mha av stålrundstänger som är lite koniska så vad jag gjorde var att jag tog hammaren och bankade "försiktigt" på chucken på borrmaskinen, tyckte det gick bra men så lossnade den igen och då bankade jag lite mer men den lossnade ännu en gång och då bankade jag ännu mer.

Nu har jag slutat borra (chucken klarade det sista i alla fall), jag kom igenom och har hängt borrmaskinen på verktygstavlan men jag är nu skeptisk till dess funktion.

Det ställbara borret funderar jag på att göra mig av med för det tar så dåligt, maskinen hänger sig alltid när jag nyttjar det och nu har jag tydligen en sämre borrmaskin så det blir svårt att nyttja det ställbara borret igen.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 20 januari 2018, 22:37:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av mrfrenzy »

Det är inget fel på din borrmaskin, du överbelastade den och chucken lossnade.

Ställbara hålsågar är till för gips, inte trämaterial.

Köp en 60mm hålsåg av bra kvalitet så kommer det gå utmärkt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad skönt att höra, tack!

Blev lite ledsen där ett tag för en vettig borrmaskin kostar ju en liten slant samtidigt som jag alltid gillat min enkla SKIL som jag fick av morsan för typ 20 år sedan.

Jag har dock upplevt flera gånger att det varit väldigt svårt att borra med det där ställbara borret.

Nu tänkte jag mest göra ett hål till min Hackspett-fågelholk, ska vara 50mm men det blev 60mm för jag orkade inte ändra det, får hoppas hackspettarna, som jag har utanför (och faktiskt även på) min balkong, inte bryr sig :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

En intressant men lite tråkig sak hände idag, min 12VAC/1A-adapter brann upp.

Först började det lukta bränt gummi och jag fattade ingenting, rusade då ut i vardagsrummet och luktade på mina rörförstärkare men de luktade inte bränt.

Sen tyckte jag det luktade så bränt att det måste vara nära mig där jag satt i labbet/sängkammarn, lutade mig ner och kände på min stegtrafo men dels lös den okej grönt dels var den inte varm sen fick jag tag på AC/AC-adaptern som jag alltid har på och den var mycket varm samtidigt som dess LED hade slocknat, då letade jag rätt på kontakten som på nåt sätt hade letat sig ner i en Makrill-burk och kortslutit sig.

Fattar Ni hur osannolikt?

Eliminatorkontakten är ju liksom inte helt lätt att kortsluta.

Det riktigt roliga i den här kråksången är emellertid att detta faktiskt hänt mig förut för typ bara 5 år sedan, den gången råkade eliminatorkontakten spänningssätta två helt sladdriga krokodilklämmor som kom ut från min tongenerator och eftersom tongeneratorn var DC-koplad så skickades det en massa ström in i den och brände en OP (man skulle haft en konding på utgången för den innehåller inte nån DC-Offset ändå).

Men kontentan blir att sådana här extremt osannolika saker faktiskt händer, så frågan är egentligen om det ens är lönt att försöka skydda sig?

Bättre kanske att kallt räkna med Murphy :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

En annan mycket osannolik historia från idag, jag köpte ny nål till mitt skivspelarbygge och det visade sig att nålen var alldeles platt :D

Den kunde alltså inte spåra i skivan och varken olika nåltryck eller "toe-in" kunde riktigt få ordning på saken.

Inspektion med lupp och jämförelse med min gamla nål (som hade andra problem som jag orsakat) gav tydligt besked om att det i praktiken inte satt nån nål på nålen :D

Hur fasen är det möjligt?

Det är ju knappt ens möjligt i teorin!

MVH/Roger
PS
Nej nu tycker jag Murphy får backa lite här ett tag :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag köpte jag en gummiklubba av märket ETC hos ByggMax.

Hade skrivit upp att jag ville ha en men jag kan ta mig tusan inte förstå vad jag ska ha den till :)

En användning är om man vill justera plattläggning men jag bor i lägenhet...

Jag var på väg att köpa en popnitare också (kostade bara 100 spänn) men avstår till en annan gång.

Mer seriöst var jag ute efter ett skjutmått av hyfsad kvalitet, har fått lära mig att M-tabellen skall finnas bakpå för att skjutmåttet skall vara av kvalitet, i det här fallet (KWB, tror jag märket hette) så fanns det mycket riktigt en tabell men den var av plast ditklistrad på skjutmåttet, en aning B med andra ord, priset var dock inte så pjåkigt 129:- fast jag gillade heller inte att "huset" var ditskruvat.

Nej, jag skall kolla på Clas nästa gång, vet att dom har skjutmått av märket CoCraft (som eventuellt är släkting med CoTech) som jag har rätt goda erfarenheter av (rejäl kombinationstång).

MVH/Roger
PS
I grund och botten ville jag mest ha tre stycken T20 torx-bits för jag har märkt att ett hål på 3mm i nåt man vill snurra mha skruvdragare passar perfekt om man knackar i T20, så jag köpte tre stycken sådana också för 5:-/st.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag köpt vad jag trodde hette flussmedel men visade sig heta lödvatten (Kjell kallade det för flussmedel).

Det skall funka på järn, stål, koppar, mässing och "Weissblech" som inte Google klarade av att översätta ordentligt (Weller-produkt) men jag gissar att det betyder lättmetall.

Har aldrig använt lödvatten förut, kan det kanske funka på min lättmetallsväska?

Annars en trevlig liten 25ml-förpackning, skruvade man av det barnsäkra locket dök det upp en liten pensel som hos damernas nagellack, mycket smidigt!

MVH/Roger
PS
Fet 100W-kolv har jag och fett typ 3mm-tenn har jag också.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av ffredrik »

Weißblech betyder nog förtennt stålplåt. (ingen garanti)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar för denna information!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Glenn »

Med lödvatten brukar man mena sådant flussmedel som är till för grövre saker, typ kopparrör, kopparplåt osv.

Så använd inte det för elektronik om det inte specifikt står så, men för grövre saker funkar det bättre än fluss avsett för elektronik.

Det är nog inte lämpligt för alu dock.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av SeniorLemuren »

ffredrik skrev:Weißblech betyder nog förtennt stålplåt. (ingen garanti)
Det svenska ordet är bleckplåt eller ibland vitplåt och det är mycket riktigt förtennad järnplåt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:Med lödvatten brukar man mena sådant flussmedel som är till för grövre saker, typ kopparrör, kopparplåt osv.

Så använd inte det för elektronik om det inte specifikt står så, men för grövre saker funkar det bättre än fluss avsett för elektronik.

Det är nog inte lämpligt för alu dock.
Det var intressant att veta, jag tackar för detta!

Min plan är å andra sidan inte riktigt alu utan lättmetall (som är magnetisk), kan det möjligtvis funka?

Tacksam för svar!

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 8 november 2018, 16:25:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:
ffredrik skrev:Weißblech betyder nog förtennt stålplåt. (ingen garanti)
Det svenska ordet är bleckplåt eller ibland vitplåt och det är mycket riktigt förtennad järnplåt.
Detta var intressant att veta, tack SeniorLemuren!

MVH/Roger
Skriv svar