Säkring 10mA, återställningsbar.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Icecap »

Det finns lite olika sätt.

Ett är att begränsa strömmen i slutstegets transistorer - men då ditt design ju är okänd är det inte vägen fram.

Ett annat är att ha en magnetkänslig sensor (t.ex. Hall-element) och ha ledningen ut till att gå förbi. Då kan man mäta strömstyrkan i form av ett magnetfält. Tyvärr är det mycket små strömmar så jordens magnetfält ger ett viss fel och magneter får inte finnas i närheten.

Man kan testa en strömtransformator, den kan ju bli ganska exakt - men den har begränsat frekvensomfång där den fungerar tillförlitligt.

Ytterligare ett sätt är en shunt med en high-side sensor monterat (faktisk två). Kräver en hel del rörande DC-offset o skit men har potential att bli riktig bra och känslig. Kan nog vara nödvändigt med en flytande matning för detta.
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Tessmus »

Jag läste lite om att använda transistor som konstant strömkälla.

http://www.radio-electronics.com/info/c ... source.php

Tror ni att något i linje med det skulle fungera? Tänker på den kretsen med en Zener diod i. Antar att det krävs mer grejer, men skulle detta fungera som grund att utgå ifrån?

Skulle man i så fall lägga på denna krets på utsignalen från förstärkaren? (För närvarande använder jag en audioförstärkare (LM386N) för att förstärka signalen.)

Ursäkta min okunnighet, men tänker att det är lättare för mig att lära mig det här om jag har en krets att utgå ifrån iaf, annars blir resonemanget så abstrakt.
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Tessmus »

Eller någon form av strömbegränsande diod som t.ex

http://www.futureelectronics.com/en/tec ... .aspx?IM=0

Skulle en sådan fungera?
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Nerre »

Alla lösningar som bygger på att man känner av eller mäter strömmen är i princip uteslutna. Ett enda litet avbrott nånstans gör ju troligen att den mäter noll oavsett hur hög strömmen är.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av arvidb »

Tessmus skrev:Tror ni att något i linje med det skulle fungera?
Jag tror att du börjar i fel ände. Du behöver förstå kretsen du använder i detalj, och likaså hur människokroppen fungerar elektriskt, för att kunna rada upp så många tänkbara felfall som möjligt, och designa bort dem.

Lura inte dig själv att tro att du med nuvarande kunskapsnivå kan bygga en "strömbegränsning" som gör din apparat säkrare. Vill du absolut bygga detta själv, håll det så enkelt som möjligt, använd ett 9 V-batteri som strömkälla och se till att kretsen inte har någon som helst annan elektriskt ledande anslutning (d.v.s. driv både förstärkare och funktionsgenerator från samma batteri). Och sätt dit det där 900 Ω-motståndet (eller lämpligare standardvärdet 1 kΩ) på utgången, mellan förstärkare och elektrod.

Beskriv gärna den färdiga lösningen här sedan så att vi kan kolla att det inte är något uppenbart olämpligt. Och hoppas på det bästa...

För att ge både lite perspektiv och lite "comic relief" :kortis: så finns ju ElectroBOOM. Tro nu inte att detta är ofarligt - han vet exakt vad han gör ("the devil is in the details", som det heter) men utsätter sig ändå för rätt stora faror för vårt höga nöjes skull. Jag gissar att om du gör som beskrivet ovan - alltså en krets som endast är ansluten till ett 9 V-batteri och med serieresistor på 1 kΩ) så kommer du i alla fall inte att riskera lika mycket som denna kille gör. Your call...
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av jesse »

PTC-motstånd har ju redan föreslagits innan, men jag tar upp det igen. Hur konstruktionen än ser ut så kan du alltid hänga på ett PTC-motstånd på batteriet som extra skydd. Skulle det bli kortslutning eller liknande så sänkerr PTC-motståndet strömmen på en bråkdel av en sekund. Det bästa jag kunde hitta var ett som tillåter 11mA vid drift men löser ut vid 17mA PTCCL

Det är ju inte det bästa skyddet, men ett bra komplement. Bättre med en kort strömstöt än en kontinuerlig ström om den riktiga strömbegränsningen skulle fela.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av jesse »

En annan viktig sak är kondensatorer. Det skulle väl vara växlelström ut?
Du kommer antagligen att ha två elektroder från din krets till kroppen.
Båda dessa bör förses med en bra kondensator som tål hög ström och hög spänning utan att gå sönder.
Värdet på kondensatorn beror på vilka frekvenser du ska skicka ut.

En resistor i serie utöver detta så har du ett visst grundskydd.
Men vitsen med att ha en strömgenerator istället för bara en spänning ut är ju att spänningsnivån då automatiskt justeras beroende på impedansen i kretsen mellan kontakt - hud - kropp - hud - kontakt och således skapar en likvärdig ström varje gång som inte beror på hur bra kontakt du råkar få mot huden varje gång.

Strömgeneratorn tror jag du kan göra med en op-förstärkare. Jag vet hur det funkar när du ska ha positiv DC-ström ut... lite knepigare kanske att göra denna kretsen för att driva en växelström ut. Men det går nog.
Skriv svar