Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
LinusM
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 oktober 2013, 20:38:05

Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av LinusM »

Jag ska försöka mig på att bygga en kamerarobot.
Tanken är att kamerafästet ska kunna rotera genom att följa en sändare som man har på sig.
Denna produkt finns men kostar 8k.
Jag tror att det går att göra en själv mycket billigare!
Saken är den att jag inte har någon kunskap om komponenter man kan använda sig av till detta projekt.
*Vad ska man använda för signalsystem?
*styrsystem? (arduino)?
*motorer? Tänkte använda mig av servomotor från rc-bil kanske? Känns stabil och kanske lätt att styra.
Tacksam för tips:)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av Icecap »

Det enklaste system för att visa personens position tror jag är IR. Tyvärr syns det ofta på kamera då de är känsliga för just IR. Såklart kan man hitta en våglängd som är mindre synbar för kameran och kanske kombinera med något IR-filter.

Det kan såklart gå med RF också men då skenar priset nog iväg ganska duktigt.

En RC-servo kan bara vridas 180° som mest så det ger ju lite begränsningar. Jag hade vald en stegmotor med lämplig utväxling - men det kostar mer pengar.

Då en Arduino ju bara är en föråldrat 8-bit µC ska man inte förvänta sig mycket - men till detta kan den nog fungera.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag vet inte hurstor(tung) kamera du tänker använda men kolla t.ex denna video där man använder en 3Axis Brushless Gimbal Camera Stabilizer w/ Motors. för en dryg femhundring på ebay. Det finns massor av exempel på nätet.

Sedan hur du löser biten med att den skall följa dig finns sdet även massor av exempel på youtube om hur man kan göra t.ex denna video.

Många tror att Arduino är en 8 bitars "gammal" pryl, men känner kanske inte till Arduino Due som är en Atmel SAM3X8E ARM Cortex-M3 CPU 32 bitars dator som mer än väl klarar vad du vill göra och som kostar mindre än hundra spänn fraktfritt direkt i brevlådan.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av wiklis »

Såg nåt liknande där en kamera automatiskt följde en ryttare på en ridbana.
Hittade dit genom att utrustningen såldes beg på en rid site, det här var 3-4 månader sedan.
Kommer inte ihåg priset men den var nog inte alltför dyr eftersom jag lekte med tanken på att köpa den bara för att den verkade kul.
Det händer ibland...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av Icecap »

En möjlighet är ju att köra med bildbehandling och köra via kamerabilden. Det blir dock inte enkelt om man ska börja från noll.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av Nerre »

LinusM skrev: Jag tror att det går att göra en själv mycket billigare!
Saken är den att jag inte har någon kunskap om komponenter man kan använda sig av till detta projekt.
Dessa två meningar säger emot varandra.

Hur kan du tro att det går att göra billigare om du inte förstår hur det ska konstrueras?

Ok, om du värderar din egen tid till noll går det kanske att komma undan billigare, men om du tittar på "follow me"-filmen som SeniorLemuren länkar till så ser du hur mycket jobb som krävs.
LinusM
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 oktober 2013, 20:38:05

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av LinusM »

Tack icecap,wiklis, seniorLemuren för era snälla svar! Det hjälpte en hel del!
Nerre ditt svar var bara spydigt och onödigt!
Man är ju på detta forum för att man är intresserad av att skapa något, lära sig mer. Kunskap är värt mycket, den kan man inte köpa.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av Nerre »

Då ska man inte skriva att man tror att det går att göra billigare utan att man är intresserad av att lära sig hur man gör.

Det är väldigt sällan som det lönar sig ekonomiskt att bygga komplicerade saker själv.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av ToPNoTCH »

Så därför lägger vi ner hela forumet och värdet av att lära sig saker = 0 och skall ej blandas in i ekvationen.

Jag VET att du inte hade skrivit denna kommentar till någon som inte var ny på forumet.
Så jävla tröttsam inställning.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av Nerre »

Jag reflekterar i princip aldrig över vem jag skriver till, utan kommenterar bara det som skrivs.

Fler borde kanske göra det och inte blir irriterade på nåt enbart beroende på vem som skriver det?

Det enda jag påpekade här var att det var motsägelsefullt, "Jag är säker på att det går att göra billigare fast jag inte har en aning om hur det ska göras".
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av ToPNoTCH »

Du tror händelsevis inte den meningen betyder att TS menar att han med hjälp av medlemmar på forumet tror sig kunna komma under 8000:-

Det är ju liksom poängen med tråden.

Det räcker inte med att läsa, ibland måste man även tänka.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av ToPNoTCH »

För att återgå till frågan.

Jag tycker du skall kika lite på "antenna tracker" som bygger på samma princip.

Styrning kan ske med Ardupilot se LÄNK
Det framgår vad som behövs där och det finns även länkar till färdiga stativ om man inte vill bygga själv.

Att jag föreslår detta är för att trots att det kostar lite (långt ifrån 8000:- dock) så är det ett "färdigt koncept" så du behöver inte utveckla kod och allt det där.

I grunden fungerar det som så att:
objektet har en sändare som skickar sina GPS koordinater över en datalänk, varpå mottagaren justerar stativet med utgång i skillnaden på sina egna koordinater och objektets.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av GastonDeVille »

Sen finns alltid den bonniga varianten - sätt ett snöre mellan dig och kamerastativet eller lyxa till med en sån utrullningsbar hundkoppel. :wink:
Garanterat pekar kameran alltid i snörets riktning
Hmm osynligt snöre, fiskelina?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: Jag tycker du skall kika lite på "antenna tracker" som bygger på samma princip.
Det bygger ju formellt sett inte alls på samma princip. Möjligen försöker den uppnå en liknande funktion, men den är ju helt beroende av GPS-täckning. Inomhus kommer den inte att fungera särskilt bra.

Det svåra är som sagt var inte att rikta kameran mot en viss punkt, det svåra är att lokalisera den punkten.

Det handlar ju också om precision. Hur många grader fel får riktningen vara? Det påverkar ju även precisionen på servona som ska sköta rörelsen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kamerarobot,Jag behöver hjälp!

Inlägg av TomasL »

Man kan använda PIR om det är en människa/djur som skall följas.
Man kan använda RFID och NFC för att följa ett mål.
Läste i någon av de där gratistidningarna man får om ett svenskt gäng som skapat en följande robot med RFID/NFC-teknik och den höll mm-precision tydligen.
Man kan använda OpenCV för ansiktsigenkänning.

Det finns många alternativ.

Beträffande precisionen så beror det ju på kameraobjektivets brännvidd, har man ett FishEye så räcker det ju med +/- 180 grader typ.
Skriv svar