Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Borrade du inte upp trisshålet för hand förut med det handslipade borret? Det är nästan en omöjlighet att borra upp ett hål för hand och få det längs exakt samma centrumlinje som det befintliga hålet. Det är inte omöjligt att hålet är lite lite snett i så fall.
Ja det är riktigt, jag borrade upp hålet för hand förut och då med min Dremel.

Denna gången mätte jag först typ arbetsbänkens lutning med min libell (tvådimensionellt vattenpass för nytillkomna tittare), sen stoppade jag in mitt libell-arrangemang i chucken och rattade in "samma" lutning på borrmaskinen.

Som alla förstår så blir min metod inte exakt, den precisionen finns liksom inte men jag tror man kan komma nära ty libellen visar nu typ kl.1 både map arbetsbänk och chuck.

I denna situation borrade jag alltså upp trissan (hade även ett borrstopp för 6mm djup monterat).

Jag har en aning mer wobblande än förut men oscillationerna är borta.

Eftersom jag hade mindre wobblande förut så funderar jag på att borra ännu djupare så att trissan definitivt vilar mot motorkragen men vilket lager sen :D

Dock märkte jag som sagt att wobblandet blev mycket mindre när trissan kom ner mot motorkragen så plastkragen styr åtminstone upp skivtallriken (kanske likt min "knappnål"), om den riktigt vilar på den är svårt att säga men om jag borrar lite till så kommer trissan definitivt vila på plastkragen och då har jag liksom inget lager kvar.

MVH/Roger
PS
Fast kanske plastkragen tål mer slitage än man tror. Bifogar en bild där jag försöker visa plastkragen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tröttnade på svajet och bestämde mig för att borra lite djupare.

Skivtallriken blev då att nästan wobbla ännu mera.

Men då såg jag att krympslangen var för lång och kunde inte ens återanvändas för den hade blivit skrynklig, förmodligen pga att den varit så pass för lång att den blivit "dragspelad" när trissan tryckts ner mot axeln.

Jag fick kassera krympslangsbiten och klippte upp en lite kortare bit, nu wobblare det precis lika lite (faktiskt) som förut samtidigt som svajet är borta.

Härligt, speciellt för att oscillationerna också är borta.

Tre av fem punkter åtgärdade på en enda kväll :D

MVH/Roger
PS
Nu hör jag lite svaj ändå :(
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av LaRdA »

Mitt erbjudande att försöka fixa till lagringen står fast, bara att säga till! :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket trevligt att höra LaRdA, stort tack!

Annars leker jag mest här samtidigt som jag är en envis jävel och vill få det att funka Good Enough för jag tycker på nåt sätt att jag har alla förutsättningar framför mig.

Men ärligt talat får det nog bli en seriös Rev B på denna skivspelare :)

Fast jag tänker slipa ner min motortrissa först så att jag träffar rätt hastighet, sen kan jag inte riktigt ha den där krympslangen där för det känns inte så bra och då är min plan att be dig svarva till ny skivtallrikstrissa (som dock eventuellt kan återanvändas) samt även en ny motortrissa för då mina damer och herrar har vi järnkoll på nedväxlingen (7,5:1).

MVH/Roger
PS
Kan man krympa krympslang med hårtork? Jag brukar krympa dom med sidan på lödkolven (alltså själva elementet, inte spetsen) men nu kommer jag inte riktigt åt att göra det och jag vill inte gärna krympa med sidan på lödkolvsspetsen för jag tror inte krympslangen tål den värmen. Sedan är jag lite orolig för att det kanske krymps för mycket så att det börjar wobbla igen fast ärligt talat tror jag inte det, jag får nog bara en krympslang som sitter bättre fast på motoraxeln så att jag kan fippla med tallrikstrissan lite som jag vill (utan att krympslangen ramlar loss).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av AndersG »

Såg du artikeln i elektor med tjejen som lindat sin egen mc pickup?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, men det lät intressant!

Bifoga gärna artikeln!

Jag har lite sådana planer själv faktiskt men då tänker jag eventuellt linda både motorn och MM-pickup:en själv :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av AndersG »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu får jag 2:42 för 100 varv med pickupen på skivan.

2:42=162s

3:00=180s=exakt tid

180/162=+11%

dvs ungefär samma som förut (+12%) och jag kan tom ha missat räkna nåt varv pga mänskliga faktorn :)

Så ja, det är lika kasst fortfarande :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag försökt svarva motortrissan.

Satt tio minuter med rundfil men tyckte inte det hände nåt, sen satt jag tio minuter till fast nu med fyrkantfil men det hände fortfarande inget.

Uppätte precis 2:39 för 100 varv vilket tom är sämre än förut (observera toleransen) :D

Nej, svarva med nålfil fungerar inte.

Bom stopp här alltså :)

LaRdA ligger farligt nära lite jobb :)

Eller ska jag fästa motorstrissan i mitt städ och "sexkantfila" ner diametern?

Går det ens?

MVH/Roger
PS
Annars kan jag kanske Dremel-klinga ner diametern för det tror jag faktiskt jag kan, jag menar att jag ju har referenserna dvs hacket längst in är faktiskt målet (det var så jag bestämde tallrikstrissans diameter) sen behöver jag bara bredda "godset" så att 1,5mm drivrem går ner ända in till hacket. Lite käckt faktiskt att hacket finns för det blir mitt mål (och kanske därför blir inte allt för "sexkantaktigt").
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Gimbal »

Nä det brukar inte fungera med stillastående fil mot roterande objekt. Det blir lite bakvänt. Normalt jobbar många tänder på filen mot en och samma punkt i materialet, nu blir det mycket material mot en och samma tand. :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Du har uppenbarligen rätt för detta blev ett misslyckande :D

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

Sätt en tunn slipskiva i Dremeln och låt slipskivan slipa mot den roterande remskivan. Tryck inte för hårt mot remskivan så att den slutar rotera. (Stöd Dremeln mot något så att den håller ett fast läge mot remskivan). Lätt som en plätt. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Ja det gäller att fixera "skärverktyget" ordentligt så det inte rör sig det minsta under minst ett varv på arbetsstycket. Annars blir det inte särskilt runt.
Ska man svarva på frihand ska det snurra på med bra fart. Jämför med en träsvarv. Ca 2000-3000 RPM för den där storleken.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är för skakig på handen för att kunna utföra nåt sånt.

Min plan är istället att ta loss trissan och fästa den (axiellt) i mitt skruvstäd, nyttja dremel med klinga och slipa ner kanterna på spåret så att de når det innersta spåret (som alltså har korrekt diameter).

Jag har 1,5X1,5mm drivrem idag (en annan tanke är annars att försöka få fatt i tunnare rem) så jag behöver ett spår som är 1,5mm brett.

Jag tänker att jag duttar med klingan tills det ser bra ut, sen lossar jag på trissan och vrider en aning och gör samma sak.

Spåret kommer då garanterat inte bli helt runt men vi snackar ändå bråkdelar av 10% av hastigheten för det är de "sexkantiga" resterna av 0,7mm's nedslipning som blir problemet.

Eventuellt kan man tom svarva ner dom resterna på samma sätt som jag redan försökt.

MVH/Roger
PS
Jag spelade Eddie säkert 20 gånger på vardera sidan och börjar naturligtvis bli lite trött på honom MEN inte en enda gång oscillerade det!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skickat en stänkare till Svalander där jag frågar om han har en riktigt tunn rem.

Lite dumt egentligen att behöva fråga men jag fattar inte hur man gör annars för söker man på remmar så får man en lista med fabrikat att välja...

Jag ser alltså inte vilka remmar som finns, förmodligen för att jag bara är en dum användare av datorer.

MVH/Roger
Skriv svar