LÖST! Kapacitiv sensor - frågor om last

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Henke_83 »

Ok - enligt tester verkar ju nästan ingen teori stämma förutom mitt egna kopplingsschema..

Med motstånd
Jag har kopplat enligt mitt bifogade schema - med motstånd mellan GND och Signal - får ut 6.58V. Så enligt mig är det korrekt sätt att koppla på. Det är bara motståndet som ska justeras för att komma ner till 5V.

Med spänningsregulatorn
Har även testat mig att använda mig av 7805 och får då enligt mig en fungerande lösning också - jag får ut 3.3V på spänningsregulatorn och in kommer 12V. Detta när proben är öppen. När den är stängd får jag ut 0V precis som det ska vara. Och för mig skulle detta fungera eftersom jag då får in 3.3V en signal in och en icke signal till moderkortet. Sedan hur hög eller låg spänningen är där verkar ju ha mindre betydelse så länge den inte överstiger 5V. Det blir till att testa i eftermiddag med denna lösning för att se att det fungerar på riktigt också. Se nedan för min koppling då jag fick ut 3.3V från spänningsregulatorn.
IMG_20180103_112624.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av prototypen »

Skaffa fram ett riktigt datablad på denna, kan vara så att det sitter ett pull-up motstånd. Med Google så hittar jag inget bra datablad.

Den information vi fått hittills säger att detta inte fungerar.
Med 12V in till en 7805 så ska det bli mer än 3,3 V ut.

Protte
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Henke_83 »

Här är databladet på kretsen:
UA7805 TO-220
https://www.sparkfun.com/datasheets/Com ... LM7805.pdf
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av mankan »

Protte menar datablad på sensorn.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Icecap »

Henke_83: Ack ja, som du bedrar dig själv.

Du har alltså 10k till 12V som matar en 7805. Du får ut 3,3V vilket klart ger att 7805'an får runt 4V.
Detta betyder att det över 10k motståndet är 6V. Med 10k ger det 0,6mA vilket passar ganska bra.

Så du får signal ut - men du verkar inte ha fattat vad du gör.

Om det är så att du bara behöver att signal till en µC-pinne är det ju inte ens µA som ska till varför 10k + en 4,7V zener fungerar riktigt bra.

Men är det för att du ska driva en ingång från 12V och den ska dra ström SKA det andra doningar till.

En 7085 drar 5-7mA som egenström, detta betyder att OM den reglerar får motståndet inte vara över ((12V - 6,5V)/7mA =) 786Ω.

Så frågan är: ingången du ska driva drar en ström - men vilken?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Mindmapper »

Henke_83 skrev:Ok - enligt tester verkar ju nästan ingen teori stämma förutom mitt egna kopplingsschema..

Med motstånd
Jag har kopplat enligt mitt bifogade schema - med motstånd mellan GND och Signal - får ut 6.58V. Så enligt mig är det korrekt sätt att koppla på. Det är bara motståndet som ska justeras för att komma ner till 5V.

Med spänningsregulatorn
Har även testat mig att använda mig av 7805 och får då enligt mig en fungerande lösning också - jag får ut 3.3V på spänningsregulatorn och in kommer 12V. Detta när proben är öppen. När den är stängd får jag ut 0V precis som det ska vara. Och för mig skulle detta fungera eftersom jag då får in 3.3V en signal in och en icke signal till moderkortet. Sedan hur hög eller låg spänningen är där verkar ju ha mindre betydelse så länge den inte överstiger 5V. Det blir till att testa i eftermiddag med denna lösning för att se att det fungerar på riktigt också. Se nedan för min koppling då jag fick ut 3.3V från spänningsregulatorn.
IMG_20180103_112624.jpg
Har du en NPN ska du ha lasten mellan + och out. Du får då, mätt mellan out och GND
Givare ej påverkad +15V (eller den spänning du matar med)
Givare påverkad 0V

Om du har lasten mellan out och GND med en NPN givare måste du ha en pull-up resistor mellan + och out.


Har du en PNP ska du ha lasten mellan out och GND. Du får då, mätt mellan out och GND
Givare ej påverkad 0V
Givare påverkad + 15V (eller nära den spänning du matar med)

Allt annat tyder på en trasig givare.
Att mata med +15V och få en utsignal på 6V tyder definitivt på att något är fel.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

LÖST: Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Henke_83 »

Här är lösningen - det var visst bara ett enkelt 4.7kOhm motstånd som behövdes. Se kopplingsschema.
IMG_20180104_130203.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Henke_83 4 januari 2018, 18:30:50, redigerad totalt 1 gång.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Borre »

Ja det har ju sagts hela tiden. Hade du istället kopplat R1 till 5V hade inget mer behövts för att få 5V ut.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av prototypen »

Henke, har du hittat databladet?

Med givare inkopplad, ohm-mät mellan plus och signal, helst båda vägarna.


Protte
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Kapacitiv sensor - frågor om last

Inlägg av Henke_83 »

Borre skrev:Ja det har ju sagts hela tiden. Hade du istället kopplat R1 till 5V hade inget mer behövts för att få 5V ut.
Förtydligande : Den första skissen som visar R1 är den inbyggda kretsen i sensorn - alltså motståndet som mäts mellan brun och svart. Då har vi 10kOhm - alltså inget jag kan påverka utan det är ett fast värde.

Jag har inte förstått de tidigare inläggen på det sättet - men det kanske ni andra har gjort. Hursomhelst om någon annan ska koppla en NPN NO givare på detta sätt och man behöver begränsa strömmen till signalpinnen har alla möjlighet att läsa här och ser hur man kan göra det och även lösa ekvationen.
Skriv svar