NAD-förstärkare med friterat motstånd och brända säkringar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

NAD-förstärkare med friterat motstånd och brända säkringar?

Inlägg av cordialitron »

Häromdan lyckades jag få en LED att lysa genom att koppla den till ett batteri. Jag anser mig nu vara mer eller fullärd vad gäller elektronik*.

Nu är det dags för nästa projekt och den här gången siktar jag lite högre. Varför inte laga min gamla NAD 3240PE som stått och samlat damm i flera år. Jag hade den inne på reparation men den höll inte länge innan den gav upp igen. Eftersom jag är väldigt förtjust i denna pjäs, som dessutom har ett riktigt välljudande RIAA-steg, är det synd att den inte används.

Eftersom jag är elektronikproffs* skruvade jag upp chassit och såg först två säkringar (5A/250V) som var helt rökta. Snart såg jag också nåt skumt. Här fanns tecken på att nåt brunnit. Här fanns också tecken på vad jag antar är reparationen som utfördes för många år sen, för inte skulle väl NAD-fabriken löda ihop två komponenter på detta sätt (se bild)?
IMG_6984.JPG
Jag hittade ingen vettig servicemanual för 3240PE, men däremot en för 7240 som enligt uppgift är samma förstärkare, fast med inbyggd radiodel. Här är den: http://www.vintageshifi.com/repertoire- ... Manual.pdf

Om jag inte är helt blind är det R487 som gått upp i rök. Enligt manualen skall detta vara metallfilm 1/2W 5% 1kΩ. Är det någon som förstår varför två komponenter är ihoplödade på detta sätt? Den ena är helt bränd, men det syns tyvärr inte så bra på bilderna.

Jag vet inte om zenerdioden D427 också gått sönder.
IMG_6981.JPG
Vad gör jag nu? Ställer tillbaka förstärkaren i förrådet eller kavlar upp ärmarna och börjar felsöka trots att jag inte vet hur man gör? :shock:
IMG_6988.JPG
* OBS! Detta är alltså ironi.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: NAD-förstärkare med friterat motstånd och brända säkring

Inlägg av Akai »

Du behöver en multimeter, lödpenna, lite sunt förnuft och ett öppet sinne som vill lära.

Det kan vara kortslutning i dioden som orsakar att resistorerna brinner upp eller går varam. Mät om det är kortslutning i dioden.
Mät även vilket värde resistorerna har

Efter som att 5A säkringarna är brända så har du garanterat en ordentlig kortslutning någonstans, Undersök schemat!
Annars kan en god början vara likriktare och utgångstransistorerna.

Lycka till!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: NAD-förstärkare med friterat motstånd och brända säkring

Inlägg av arvidb »

Jag kan tyvärr inte svara på hur du ska gå till väga för att laga den, men du kan kolla i tråden om min NAD 3240PE för lite fler länkar till servicemanualer m.m.

Kanske lödde de ihop två resistorer för att de inte hade en av rätt värde hemma, eller för att dubbla effekttåligheten? :humm:
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: NAD-förstärkare med friterat motstånd och brända säkring

Inlägg av cordialitron »

Multimeter, lödpenna, ganska mycket sunt förnuft och ett extremt öppet sinne som vill lära sig allt finnes!

Tackar för tipsen. Jag börjar helt enkelt med att mäta lite och se vad jag får fram. Likriktare och utgångstransistorer låter som överkurs för mig, men det kanske klarnar om jag spanar in kopplingsschemat ordentligt. Jag tänker att jag får lära mig av mina misstag (så länge det inte innebär att jag får 230 volt i mig!). :)
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: NAD-förstärkare med friterat motstånd och brända säkring

Inlägg av cordialitron »

Tack för länken, arvidb. Ska kolla in din tråd!

Jag tänkte också att det kanske berodde på komponentbrist, men det verkar skumt när det gäller ett så vanligt motstånd. :humm:
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: NAD-förstärkare med friterat motstånd och brända säkring

Inlägg av ziw »

För några år sen hade jag nöjet att laga en sån här NAD. Efter ett par dagars planlöst letande fann jag att R441 (47k) var öppen.
Under tiden hann jag byta sluttransistorerna till TIP35 och TIP36. Det var inget fel på orginaltransistorerna, men jag orkade inte byta tillbaka.

R487 ingår i en sk "soft clipping" och styrs via SW402-1,-2 längst till vänster i schemat. SW402-3 styr även LED:en som visar att soft clipping
är aktiv. En hög insignal skickas till Q431 och Q433 och matningsspänningen dras ner innan förstärkaren börjar dista.
SW402 sitter på baksidan av förstärkaren och är märkt soft clipping.

Ja, det är väl vad jag kan bidra med. Troligen har några av de stora transistorerna gett upp eftersom 5A säkringen gått.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: NAD-förstärkare med friterat motstånd och brända säkring

Inlägg av prototypen »

Jag har 3 st TIP36 och nästan ett helt rör TIP 35 om det behövs.

Protte
Skriv svar