Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Se föregående inlägg som jag inte hann editera klart.

MVVH/Roger
Det var inget illa eller ont menat. Jag vet hur du tänker när du ska bygga ihop något, och din metodik är kanske alltid som många andras.

Jag skulle nog fortfarande titta på lagret. Kan du inte göra något radikalt åt det?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Du menar avsaknad av lager?
På sidan 40 ser du motoraxeln som sticker upp och agerar tallriksaxel. En passiv död motor som bara är lager.
Och på sidan 47 ser du mässingsmojen som bara är påstucken på motoraxeln. Inget mer. Och hålet är större än axeln som sagt.
Frågan är om motoraxeln snurrar alls och det i själva verket är axeln och mässingen som är lager mot varandra...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:
rogerk8 skrev:Se föregående inlägg som jag inte hann editera klart.

MVVH/Roger
Det var inget illa eller ont menat. Jag vet hur du tänker när du ska bygga ihop något, och din metodik är kanske alltid som många andras.

Jag skulle nog fortfarande titta på lagret. Kan du inte göra något radikalt åt det?
Jag tog inte det minsta illa upp, mycket för att det var så fint skrivet :)

Och ja, tom jag börjar inse att jag helt enkelt MÅSTE ta tag i "lagret" :)

MVH/Roger
PS
Jag försöker med en spik som sagt men iom att skivtallriken inte roterar 100% plant (fast jag klagar inte) så kan man tydligen inte ha spiken så nära skivtallriken som man skulle önska. MEN jag har upplevt nåt intressant ikväll, med skivtallriken nästan frigåendes (spiken skrapar i skivtalliken mycket lätt en gång per varv) så lyckades jag undvika oscillation på typ tjugo spelningar MEN jag fick problem med svaj istället och detta helt enkelt för att skivtallriken skrapar i spiken en gång per varv.

Ni får ursäkta mig men jag tycker sånt här meningslöst experimenterande och teoretiserande är jätteintressant :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ett till problem angående mitt skivspelarprojekt men detta är rent elektriskt vilket väl passar bra i ett elektronikforum ;)

Jag har störningar modell dålig jord (som Ni säkert hört).

Ett tag trodde jag detta berodde på mina hemmabyggda rör-RIAA så jag kortslöt ingångarna en dag och ut kom nästan helt ren och lågmäld 50Hz (gissar jag men det är en kvalificerad gissning för glöden går på 50Hz).

"Dålig jord"-ljudet försvann alltså helt, så det är inga problem med mina rör-RIAA.

Jag är konfunderad över hur jag får in så mycket "jord-brum", jag nyttjar skärmad 4-ledare ända från pickup till RCA, fast detta är inte riktigt sant för en kort bit om säg 2cm mellan tonarmens slut och pickupen så är kabeln naken men det brukar den faktiskt vara även hos proffsspelare så då återstår kabelns förbindning med RCA och den är inte perfekt men det är svårt att få den perfekt för skärmen skall räcka till BÅDA RCA, och hur gör man det?

Eventuellt har jag skärmat för dåligt här, men samma problem borde finnas vid pickupen så varför skulle skärmningen vid RCA vara mer betydelsefull?

Jag fattar faktiskt inte det här, jag borde inte ha så mycket jord-brum.

Eventuellt har det ändå att göra med min AC-glöd men jag tvivlar, samtidigt funkar mina gamla hederliga Makrillburks-RIAA alldeles utmärkt och enda skillnaden är Thorens plus DC-glöd.

Jag är rådvill :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan det stråla in 50Hz (skärm).
Har du balanserat glöden med en "hum-pot"?

Du kan kombinera humpoten med att lägga glöden på en potential som är ungefär samma som katoderna. Du kan få ett fenomen där glöd + katod börjar fungera som dioder.

DC-glöd kan vara en grej.

Har du filtrerat HV riktigt?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack soundbrigade för dina tips men jag tror du siktar in dig på fel saker, som jag säger har jag inga problem med 50Hz-brum, det är normalt att ha lite småproblem med det när man försöker förstärka så små signaler som MM-signaler samtidigt som man nyttjar AC-glöd.

Om man dessutom betänker att man har hela 12Vac alldeles i närheten av galler så tycker jag det är fantastiskt hur lite brum det blir ut, knappt hörbart alltså trots typ 1000ggr förstärkning!

Nej, jag är helt nöjd med AC-glöd, det är mer än Good Enough.

Problemet är jord-surret som alltså försvinner helt om jag nollar rör-RIAA't.

Vart kommer surret ifrån?

Har jag trots allt skärmat för dåligt?

Jag nyttjar naturligtvis skärmad kabel enda fram till RCA där det dock är en liten lucka för annars måste man trä på separata skärmstrumpor på respektive kanals ledarpar samtidigt som förbindningen till alla pickuper alltid tycks vara fyra små nakna ledare så varför har dom inget jord-surr?

MVH/Roger
PS
För övrigt har jag aktivt testat brum-pot och det visade sig att mittläget är bäst så jag skiter numera i den detaljen, en trevlig finess som jag använder och som jag tror du visade i nåt schema nån gång är att med 12V-glöd så ligger Pin9 på mitten varvid man kan dra den till jord och man har då mittappad AC-glöd per automatik, mycket käck finess!

Sen känner jag att högre potential på katod än glöd inte är nåt problem så långe man håller sig till databladet, det är inga problem för katoden kommer då agera anod och det finns inga fria elektroner vid den "kalla" glödtråden att attrahera, mest för att jag naturligtvis tänker indirekt upphettat rör där katoden är specialdesignad för termisk emission vilket glödtråden inte är, kanske det är därför brumundertryckningen är så bra (speciellt bra när katodmotståndet dessutom är avkopplat)?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jordslingor? Har du två skärmade kablar (Hö/Vä) får du se upp med hur du terminerar dem.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SM7CZR »

rogerk8 skrev:Problemet är jord-surret som alltså försvinner helt om jag nollar rör-RIAA't.
Vart kommer surret ifrån?
Har jag trots allt skärmat för dåligt?
Var jordar du?
Jorda precis vid pickup-en så blir det rätt.
Brummar det ändå så är det inte dålig skärmning.
Då kommer det från försteget.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

SM7CZR skrev:
rogerk8 skrev:Problemet är jord-surret som alltså försvinner helt om jag nollar rör-RIAA't.
Vart kommer surret ifrån?
Har jag trots allt skärmat för dåligt?
Var jordar du?
Jorda precis vid pickup-en så blir det rätt.
Brummar det ändå så är det inte dålig skärmning.
Då kommer det från försteget.
Intressant, tack!

Alltså, jag kör skärmad 4-ledare, skärmen når till typ 2cm innan pickup där ledarna är nakna (som brukligt).

Åt andra hållet låter jag (den gemensamma) skärmen vara kvar så långt det är praktiskt möjligt dvs det är ganska korta bitar oskärmade ledare som ju går till RCA (ombord på min KSP).

Här slår det mig dock att proffisionella skivspelare brukar inte ha RCA i chassit, dom brukar ha hela ledare ut från spelaren som man sen kopplar in på RIAA, detta ger ju naturligtvis en bättre skärmning vad gäller signal ut från spelaren.

Kanske man skulle gjort som så, nu när du säger det, att man körde dubbelparig partvinnad kabel med separat skärm men att man inte nyttjar skärmarna annat än till guardning och då på ett sådant sätt att man drar en helt vanlig flerkadelig tråd alldeles från pickup-punkten och att man sedan kör obrutet kablage precis som på min Thorens, t.ex.

Jag försökte faktiskt få tag i dubbelparig partvinnad kabel med separat skärm men hittade ingen, tänkte sen att det viktiga är väl att det är skärmat.

MVH/Roger
PS
Jord-surret kommer inte från försteget för varför försvinner det om jag terminerar RIAA't med 47k på ingången?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SM7CZR »

Jag tror att du missförstod mej. Jag menade att du skulle kortsluta signalen vid pickupen för att testa om brummet kvarstår.
Förresten...är det en magnetisk pickup kan det ju vara inducerat brum. Finns det en nättrafo i närheten av pickupen?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll körde jag på med min krympslang-approach.

Resultat: Good Enough!

Oscillationerna har försvunnit helt, wobblandet har dock ökat något och jag tycker nog att svajet har ökat något.

Pillar man lite på skivtallrikens periferi så tiltar det lite samma, en aning mindre än +/-10mm men tilten är "trögare" vilket nog kommer av att krympslangen inte riktigt orkar hålla emot :)

Jag tryckte bara på en 2mm-krympslang på axeln, jag har inte ens värmt den, sen mätte jag att jag hade nära nog exakt 2,5mm och den borrserien har jag så jag borrade upp triss-hålet med det.

Jag hör nu att det svajar en hel del, jag tror det beror på att nu snurrar tallriksmotoraxeln vars tomgångsmoment vi ju vet inte är så jämt.

En sak är dock mystiskt säker, hastigheten är inte lika mycket för snabb, den är för snabb men jag mäter "nästan" stillastående CW-pinnar med min 60Hz-pulslampa.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare men en annan sak är säker, woblandet var först väldigt stort samtidigt som jag såg ett avstånd om c.a 1mm mellan trissa och tallriksmotorns plastkrage och när jag borrade upp lite till så såg jag inget avstånd längre samtidigt som wobblandet blev mindre, tror att jag borrade så djupt att trissan nu faktiskt lagras av tallriksmotorns plastkrage och inte dess axel, eventuellt har den gjort så "hela" tiden.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SM7CZR »

Just nu skiter du i brummet, alltså?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, det är ett ständigt problem men jag har större problem med min skivspelare, i prioritetsordning skulle jag vilja säga:
1) Oscillationerna (verkar vara åtgärdade)
2) Svajet (tyvärr hör jag mer svaj nu efter min krympslangs-lösning)
3) Hastigheten (måste göras nåt åt om jag ska känna lust för att spela in vinyl)
4) Wobblandet (inget stort problem men kan vara orsaken till svaj)
5) Jord-surret (lägst prioritet för jag bryr mig egentligen inte, mest intresserad av varför och om det finns nån enkel åtgärd)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

SM7CZR skrev:Jag tror att du missförstod mej. Jag menade att du skulle kortsluta signalen vid pickupen för att testa om brummet kvarstår.
Bra förslag, jag skall pröva det när jag fått tag sladdkablage med små gripklor, jag hade sådana men jag har byggt om allihopa för mitt rörradio-projekt.
Förresten...är det en magnetisk pickup kan det ju vara inducerat brum. Finns det en nättrafo i närheten av pickupen?
Ja, det är en MM-pickup, alldeles under står mina rör-slutsteg och de innehåller feta toroider men toroider är rätt kända för små läckfält så det tror jag inte är anledningen.

Tack för att du försöker hjälpa mig men jord-surr kommer som sagt långt ner på prio-listan :)

MVH/Roger
PS
Jag glömmer inte dina fina råd!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Borrade du inte upp trisshålet för hand förut med det handslipade borret? Det är nästan en omöjlighet att borra upp ett hål för hand och få det längs exakt samma centrumlinje som det befintliga hålet. Det är inte omöjligt att hålet är lite lite snett i så fall.
Skriv svar