Simulera knapptryckning på touchkontroll

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Simulera knapptryckning på touchkontroll

Inlägg av Pen »

Jag vill sätta på min soundbar när TV'n sätts på. Egentligen skulle det fungera out-of-the-box men Samsung har gjort en miss som gör att det inte fungerar som det borde (finns långa trådar om detta).

Tanken är att när TV'ns USB uttag får 5V så ska ett knapptryck simuleras på soundbarens touchkontroll. Antingen genom något som läggs ovanpå "knappen" eller genom modifiering av elektroniken.

Touchsensorn är en I2C krets med en ingång per knapp. Jag kan inte få fram något datablad på just denna krets. Men vad jag kan få fram av andra datablad är att kretsarna kan känna av omkring 0.1 pF ändring vid en strökapacitans på omkring 10 pF. Det knepiga om man modifierar detta är att undvika att öka strökapacitansen med parasiter. En ide jag har är att sätta en backspänd diod parallellt (via en vanlig konding) och minska backspänningen för att simulera knapptryckning. Helst någon diod man har i lådan men i värsta fall får man väl beställa en kapacitansdiod.

Klurigast vore dock om man kunde hitta något att lägga ovanpå kontrollen. Något som man kunde variera dielektrikat på. Fast jag känner inte till något sådant djur. Annat än en elektromekanisk knapptryckare som lägger dit dielektrikat förstås.

Öppen för förslag...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Simulera knapptryckning på touchkontroll

Inlägg av rvl »

Nåt reläbaserat skulle fungera både utanpå och kopplat til elektroniken. Borde finnas rätt små, men jämfört med andra komponenter så är de kanske inte så små.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Simulera knapptryckning på touchkontroll

Inlägg av Xyzzy »

Har inte "soundbaren" fjärrkontroll så enheten kan slås på automatiskt den vägen?
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Simulera knapptryckning på touchkontroll

Inlägg av Pen »

Jag missade att förklara själva poängen. Hela poängen är att just bli av med fjärrkontrollen till soundbaren. Jag vill inte ha bordet fullt av kontroller och även när den ligger där så missar man att sätta på.

Enligt specen så skulle Samsungs TV och Samsungs Soundbar klara sig med endast en kontroll. TV'n och soundbaren kommunicerar via CEC i HDMI kabeln. Om man t.ex. justerar ljudet eller stänger av med TV'ns kontroll så vidarebefordras detta via CEC till soundbaren. Missen är att TV'n inte vidarebefordrar att den sätts på. Paradoxalt nog så fungerar soundbaren däremot ihop med andra fabrikat av TV apparater (t.ex. LG) men alltså inte ihop med Samsung.

Relä som sätter på nätspänningen till Soundbaren fungerar tyvärr inte eftersom den då kommer upp i standbyläge. Jag har gått igenom hela schemat på Soundbaren och inte hittat någon signal som kan sätta på den förutom touchen.

Men du kanske tänker att man slaktar fjärren och s a s automattrycker på power on? Jag måste nog ha kvar fjärren ifall soundbaren tappar konfigureringen - t.ex. parningen med subwofern. Teoretiskt kanske man kan bygga en minifjärr med en PIC och en LED, men det känns som en hel del jobb.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Simulera knapptryckning på touchkontroll

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är ju ganska enkelt att bygga en IR-sändare med en mikrokontroller och en LED, som skickar power-signal till soundbaren.
Ingen anledning att slakta fjärrkontrollen. :)

Köp en IR-mottagare så är det lätt att spela in paketet med oscilloskop eller logikanalysator. Sen är det bara till att hårdkoda den där blink-sekvensen i uC.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Simulera knapptryckning på touchkontroll

Inlägg av rvl »

Pen skrev:Relä som sätter på nätspänningen till Soundbaren fungerar tyvärr inte eftersom...
Jag menade relä som "trycker" på knappen, dvs ansluter kapacitans. Själv hade jag troligen gått på den nämnda µC-linjen med fjärrkod.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Simulera knapptryckning på touchkontroll

Inlägg av Pen »

Aha. Ja ett relä kanske är det som har lägsta parasitkapacitansen - det har du rätt i. Ett tungelementrelä kanske. Eller ett koaxialrelä som jag tror att jag har i någon låda. Kan bli lite tufft att få plats möjligen.

Egentligen skulle man kunna ta ett relä och böja kontakterna så att de aldrig nuddar varandra. Då blir själva reläet en variabel kondensator.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Simulera knapptryckning på touchkontroll

Inlägg av Xyzzy »

Ja precis, gör en ny fjärrkontroll som styrs med spänningen på USBn, inga ingrepp, ingen mekanik framför power knappen som kanske är i vägen.
En IRdiod måste du kunna gömma på lämpligt ställe.
Edit: detta gäller förståss bara om det är en IRfjärr förstås, men de är ju vanligast iaf.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Simulera knapptryckning på touchkontroll

Inlägg av Pen »

Det är IR. Kollade också om det blev tillräckligt bra trots att fjärren pekar 180 grader fel (ljuset reflekteras av rummet) och det fungerar. Jo, det här är nog den snyggaste lösningen, men mer jobb än om touchen skulle fungera.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Simulera knapptryckning på touchkontroll

Inlägg av Pen »

Då var soundbaren isärtagen. Lite experiment visade dessbättre att jag inte hade helt rätt. När man drar ur nätsladden och sedan sätter i den igen så kommer den upp i samma läge som innan - stby eller på. Det är enkelt att lägga in en egen reset parallellt med PoR kretsen. Tvingar man ner styrkretsen i reset när soundbaren är i läge på, så stängs spänningarna dessbättre ner och när reseten släpps så kommer den upp i samma läge som innan, d.v.s. på.

TV'n går att konfigurera så att den inte via CEC/HDMI signalerar till soundbaren att stänga av när TV'n stängs av (till skillnad från motsatsen alltså). Istället får alltså USB'ns spänning styra såväl från som tillslag via reset på soundbaren.

Så nu återstår mest mekaniskt arbete för att styra den från TV'ns USB.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Simulera knapptryckning på touchkontroll

Inlägg av guckrum »

rvl skrev:Nåt reläbaserat skulle fungera både utanpå och kopplat til elektroniken. Borde finnas rätt små, men jämfört med andra komponenter så är de kanske inte så små.
Jag har gjort detta en gång, till PlayStation3, och det fungerar utmärkt! Jag minns inte om det var tungan eller någon av de andra pinnarna jag kopplade till touchpaden, men det blev en helt tillförlitlig "touch". Reläet var i övrigt oanslutet. Använde små reläer från Kjell.

Edit: förtydligande.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Simulera knapptryckning på touchkontroll

Inlägg av Pen »

Nu fungerar det. Det blev helt enkelt "reset" på soundbarens huvudprocessor om TV'n inte levererar 5V på sin USB kontakt. Även om det inte behövdes många komponenter blev det att ta till skohorn för att få in dem. Som tur var så var kretskortet förberett för en debugkontakt och det var där det fanns en kubikcentimeter att stuva in något på. Mikro-USB kontakten fick plats på ett annat ställe.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar