Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4 [Löst]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4 [Löst]

Inlägg av psynoise »

Jag har en diskmaskin Cylinda DM 570 som fungerat felfritt sedan inköp år 2011. Sedan någon vecka tillbaka har dock diskmaskinen slutat köra klart ett av diskprogrammen grytdisk. Övriga diskprogram (auto, normal, snabb och sköljning) fungerar felfritt.

Grytdisk stannar någonstans mitt i programmet där diskmaskinen ger felindikatorn F4 via displayen. Enligt användarmanualen (bifogad) betecknar F4 "Fel på vattenintag". Eftersom övriga diskprogram inklusive sköljning fungerar kan det inte direkt vara vattenintaget tänker jag.

Då det är första gången diskmaskinen krånglar har jag ingen vidare erfarenhet av felsökning. Finns det några vettiga funktioner att kontrollera eller kan någon av er andra gissa vad som kan tänkas vara fel? För min del står det tyvärr stilla för tillfället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av psynoise 8 januari 2018, 07:22:19, redigerad totalt 1 gång.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4

Inlägg av H.O »

Jag har en Electrolux-maskin som då och då klagar på samma sak, dvs inget vatten in. Varje gång skruvar jag isär maskinen, tar ut intagsventilen, provkör den och konstaterar att den fungerar. Sätter ihop maskinen igen och så går den.

Min intagsventil har en membrandosa med en slang som går till en tank, min tolkning av dess syfte är att agera överfyllnadsskydd och "tvångsstänga" ventilen om maskinen av en eller annan anledning tar in för mycket vatten.

Så, vad är det egentligen som skiljer mellan dina olika diskprogram? Kan du också ha en liknande ventil och kan det vara den funktionen som krånglar (dvs, ventilen tvångsstängs (korrekt eller felaktigt) och maskinen får därmed inget vatten) ?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4

Inlägg av Danny »

Går den igenom normaldisk med högretemp (knapp 2) och normal torkning (knapp 3) aktiverat?
Går den igenom Grytdisk när högretemp (knapp 2) och normal torkning (knapp 3) INTE är aktiverat?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4

Inlägg av psynoise »

Båda dess går igenom. (Däremot går inte normaldisk utan högretemp och normaltorkning igenom.)
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4

Inlägg av Danny »

Kör "normaldisk utan högretemp och normaltorkning" flera gånger
och se om den går igenom utan problem någon gång.

Gör den det så skulle jag tro att det inte är programrelaterat utan
att möjligtvis problemet sitter i tilloppsventilen.
Det är inte helt ovanligt att det blir glapp i någon av spolarna (inte anslutningarna).
Det sitter två 115V spolar (ventiler) i serie med varandra. Det är en udda konstruktion,
och jag har bara sett det i ASKO tillverkade maskiner.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4

Inlägg av psynoise »

Tack.

"normaldisk utan högretemp och normaltorkning" gick igenom på andra försöket. Jag ska försöka ta mig en närmare titt på ventilerna. Dock är det som vanligt svårt att felsöka när felet endast dyker upp ibland.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4

Inlägg av Danny »

Är den inkopplad på varm eller kallvatten?

Ett sätt att kolla ventilen är att koppla 230V direkt på tilloppsventilen,
och aktivera överfyllnadsskyddet (lägg något under flottören). Då går
avloppspumpen hela tiden så du blir av med vattnet. Då kan du
testköra ventilen länge. Kör inte ventilen utan vatten.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4

Inlägg av psynoise »

Diskmaskinen är inkopplad till kallvatten.

Jag har nu testkört inloppsventilen två gånger manuellt. Efter ca 5 min lade ventilen av vid båda försöken. Först efter att ventilen fått stå och vila en bra stund gick det att starta igen. Helt klart något värmerelaterat problem. Kan ju vara överhettningsskydd.

Men jag satsar på att köpa en ny inloppsventil. Känner ni andra till någon bra webbutik? Via google fann jag följande:

http://www.alsens.com/sv/articles/1.48. ... al-4306520
https://www.reservex.se/artiklar.asp?id=36727

Testet gjorde via en lampkabel med kabelskor i ena ändan.
inkoppling-1.png
inkoppling-2.png
Anmärkningsvärt är att jag först mätte upp resistansen över spolarna. Båda visade runt 1 kΩ helt enligt reservdelslistan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4

Inlägg av Danny »

Gott att du hittade problemet.
Reservex är ok. Känner ej till den andra.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4

Inlägg av psynoise »

Tack för all hjälp. Nu har jag kört ett par program med den nya inloppsventilen utan några problem. Disken ser även renare ut än tidigare.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4 [Löst]

Inlägg av Danny »

Kanon :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4 [Löst]

Inlägg av psynoise »

Problemen är tyvärr inte helt slut. Efter några dagars intensivt körande började maskinen stänga av efter halva programmen och meddela "för mycket vatten". Mycket riktigt var bottenplattan såpass fylld att flottören aktiverade avloppspumpen.

Det visade sig väldigt enkelt via sköljprogrammet att spolarmsväxlaren läckte. Jag tog då och öppnade upp spolarmsväxlaren och plockade ur den axel med kugghjul som styr själva ventilen. Sedan monterade jag ihop alltsammans igen, med vaselinspary på packningen för axeln och sedan en hel del fett (rörgängspasta) i huset med kugghjul.

Sköljprogrammet fungerar nu utan läckage. Dock har motorn i spolarmsväxlaren börjat ge rejält 50 Hz-brum då den inte är aktiverad, exempelvis då sköljprogrammet inte är startat. Jag kan inte lukta något bränt eller känna att något blir varmt. Men brummet känns spontant inte bra.

Vad kan tänkas ha hänt när jag plockade isär spolarmsväxlaren?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4 [Löst]

Inlägg av Danny »

Kan det vara så att spolarmsväxlaren är konstant aktiverad,
och att den inte hittar positionerna. Kan även vara att motorn går trögt
pga för mycket fett? Det är vanligt att de läcker. Hur ser spänningen ut
till spolarmsväxlarmotorn under program?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4 [Löst]

Inlägg av psynoise »

Att den inte hittar positionerna är helt klart en risk. Jag har endast monterade ihop kugghjulen utan att tänka mig för hur positioneringen mäts. Dock lade jag märke till en brytare kopplad till ett av kugghjulen. Men vinkeln mot ventilen funderade jag inget över.

Läste någonstans igår via lite googlande ett tips om att köra båda spolarmarna samtidigt. Har jag tur finns det en adapter för enklare modeller som passar nedre spoltornet som spolarmväxlaren kopplas till. Däremot är jag inte införstådd hur funktionen påverkas. Att maskinen förbrukar mer vatten går jag med på men sämre diskning hade varit tråkigt.

En ny spolarmsväxlare går på 900 kr vilket jag vill undvika. Därav funderingen kring adaptern. Vidare skulle jag kunna försöka laga spolarmsväxlaren men i nu läget vet jag inte hur positionsmätningen går till.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsökning av diskmaskin Cylinda DM 570 kod F4 [Löst]

Inlägg av psynoise »

Jag tog och beställde en ny spolarmsväxlare tillslut. Disken i översta korgen blir inte riktigt ren varav det visade sig att övre spolarmen står stilla.

Men av ren nyfikenhet är jag fortfarande intresserad av hur spolarmsväxlaren mäter ventilens läge.
Skriv svar