Sänka spänningen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Matte75
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 december 2017, 22:53:53

Sänka spänningen

Inlägg av Matte75 »

Jag har köpt en juldekoration för utomhusbruk som drivs mha en 4,5V trafo, ca 1,5W. Jag tänkte slippa dra fram en ny kabel ut i trädgården då jag i närheten har belysning. Denna belysning är på 24V likström. Så min tanke var att sänka 24V -->4,5V. Jag köpte en spänningsregulator på kjell & Co, https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... tor-p90772 . Men jag vågade inte använda denna då denna blev otroligt varm när jag anslöt den. Gissar att det blir för stort steg i sänkning av spänning.
Så jag satte en liknande jag hade hemma i serie (https://www.wish.com/c/59361db37840082916ec9af0). Med den första sänkte jag 24 --> 15, den andra 15--> 4,5 V. Och detta verkar fungera utan lika stor värmeutveckling.
Då jag inte är någon expert på elektronik så undrar jag om detta är en bra lösning eller om det finns någon bättre?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Sänka spänningen

Inlägg av prototypen »

Du har lika stor förlust men fördelat på regulatorer.
Jodå, det är så man gör ibland, kör vidare.

Till en juldekoration må vara men det är mera energieffektivt med en switchregulator.

Protte
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Sänka spänningen

Inlägg av frownlayer »

En spänningsregulator "eldar" upp den övriga spänningen, därav värmen.

Du söker något som heter buck converter. En regulator som switchar ner din spänning på ett mycket effektivare sätt.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2147326064

Med en sån kan du sätta din 24 volt i ena änden och få ut 4.5v i andra, och med bara lite värmeåtgång.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Sänka spänningen

Inlägg av nifelheim »

GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Sänka spänningen

Inlägg av GFEF »

Eller vi du ha den nu......

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... had-p87896

Justerbar spänningsregulator LM2596, 2 A
Art. 87896
Endast 59:90:-........

6.47 SEK från Ebay "Estimated Delivery within 12-36 business days "..........
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Sänka spänningen

Inlägg av Klas-Kenny »

Den där ifrån Wish ser ut som en switchad historia (får inte fram full info utan att registrera mig...).
Ställ den på 4,5V utan något mer så är du ju i mål.
Matte75
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 december 2017, 22:53:53

Re: Sänka spänningen

Inlägg av Matte75 »

Tack för alla svar.
Ja den ena jag använder är switchad, men den klarar inte av 24V kontinuerligt. Max ca 20V

Vilken otur jag hade (beror väl på okunskapen), men den switchade varianten på kjell tittade jag på, men valde den andra då den hade skruvterminaler. Var lat och orkade inte plocka fram lödkolven. Men det skulle man ju gjort med facit i hand. Jag gör om till nästa säsong med en switchad som tar hela sänkningen.

Kan passa på att se vädra ett annat problem jag stötte på.
Jag har även en batteridriven juldekoration (3xAAA). Jag tänkte att den är väl bara att ansluta nu också då jag har 4,5V. Jag klippte bort batteriboxen och kopplade in, men när jag gjorde det så började övriga lampor blinka i systemet och strömmen (som man kan läsa av på min ena spänningsregulator) började fladdra. Var först om jag sänkte spaningen till ca 3V som det lyste stabilt.
en då blev det för svagt ljus tycker jag.

Vad beror detta på?
Är det en annan typ av lysdioder på batteridrivna dekorationer eller är det mina spänningsregulatorer som orsakar detta?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Sänka spänningen

Inlägg av prototypen »

Överbelastning?

Protte
Matte75
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 december 2017, 22:53:53

Re: Sänka spänningen

Inlägg av Matte75 »

Tror inte det är överbelastning då jag inte låg i närheten av max strömmen på regulatorerna.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Sänka spänningen

Inlägg av Klas-Kenny »

Säkert att det inte satt något mer än batterier i batteriboxen?
Matte75
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 december 2017, 22:53:53

Re: Sänka spänningen

Inlägg av Matte75 »

Jo det var ett kretskort i batteriboxen, men misstänker att det är till för den timerfunktion som finns i boxen.
För när jag stoppar i 3st 1,5V batterier så lägger den ut 4,5V.

Provade att ansluta en trafo på 5V som jag hade och då lös juldekorationen.

Kanske ändå blir överbelastning på mina två regulatorer som jag har i serie fast lasten ligger under maxströmmen på dem?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Sänka spänningen

Inlägg av arvidb »

Har du ingen kylning på dina linjära regulatorer så kan de stänga ner sig tillfälligt på grund av för hög temperatur.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Sänka spänningen

Inlägg av prototypen »

Man måste ta hänsyn till max effekten och hur mycket kylning man har.
Vet inte hur LM 317 gör, men 7805 stänger av sig om den blir varm.

Protte
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Sänka spänningen

Inlägg av opampen »

Det är samma för LM317. Den stänger ned vid för hög temperatur. Du måste alltså kyla den med en större kylfläns!
Matte75
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 december 2017, 22:53:53

Re: Sänka spänningen

Inlägg av Matte75 »

EN liten uppdatering kring mitt projekt att ansluta en batteridriven trädgårdsdekoration som normalt sett drivs av 3st AA batterier. Jag vill ju som jag tidigare skrivit ansluta den ihop med mitt övriga 24 V system jag har i trädgården utan att ha batterier i den. Men jag löser det inte riktigt.
Jag har nu införskaffat en Justerbar spänningsregulator LM2596 från ebay.
Jag har följande inkopplingsordning:
24V DC Trafo- ljusslinga led - LM2596 - 4,5V trädgårdsdekoration.

Jag justerar in LM2596 på 4,5V. Men när jag kopplar in trädgårdsdekorationen till 24systemet så slocknar ledslingan. När jag mäter på ingången till LM2596 så har jag endast ca 5V, alltså inte 24 V.
Jag provar att sänka utspänningen och när jag kommer till 3-3,5 V så tänds slingan igen och jag har normal spänning in på LM2596, dvs 24V

När jag provade så hade jag bara en ledslinga på 80 ljus (3,2W), trafon är på 24V AC, 9,6VA. På sladden mellan trafo och ledslinga sitter en "klump" som gör om till likspänning.

Hoppas min inkopplingsbeskrivning går att förstå

Jag förstår inte varför ljusslingan slocknar, kan någon förklara detta?
Förbrukar LM2596 för mycket så trafon inte orkar driva detta?
Skriv svar