Bygga vattenskärare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga vattenskärare

Inlägg av Meduza »

Jag tänker att det lär finnas en anledning till att typ alla vattenskärningspumpar fram tills för ett par år sedan var baserade just på tekniken kolvpump + tryckstegrare, att inte uppfinna hjulet igen :-)
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Bygga vattenskärare

Inlägg av Thorped »

Visst är det så men det borde gå åt lika mycket energi åt att använda en tryckstegrare som att använda en mindre kolv i pumpen, inte sant? :humm:

Att ha en pump som komprimerar vattnet till 5000 bar med en gång borde dock bli ganska varm och det gör ju att saker och ting kan bli otätt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga vattenskärare

Inlägg av Nerre »

Finessen är kanske att man har tryckstegraren så nära munstycket som möjligt, eftersom det kan vara lite småjobbigt med ledningar som tål flera tusen bar?

Så man kör ett par hundra bar fram till skärhuvudet, där sitter stegraren och sen skärmunstycket.

Tryckstegraren jobbar såvitt jag förstått hydrualiskt, d.v.s. den drivs av samma vattentryck som man matar in i den, väldigt likt hur en spänningsmultiplikator med dioder och kondingar fungerar.

Man vill väl dessutom ha så liten dödvolym som möjligt på högtryckssidan, men med tunna ledningar får man ju tryckfall. Så de vill man då ha så korta som möjligt.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Bygga vattenskärare

Inlägg av lond »

Tror att dom här studenterna använder två stycken cylindrar till att skapa ett högt vattentryck: https://hackaday.com/2014/01/14/hydro-t ... et-cutter/

/// Marcus
Senast redigerad av lond 27 december 2017, 22:23:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Bygga vattenskärare

Inlägg av Thorped »

Smart där, tänkte inte på det :bravo: Då är jag helt med på tråden! Frågan är bara hur vi (ja jag kan behöva en smula hjälp) konstruerar en tryckstegrare för att få den så tät och mångsidig som möjligt, lagerbrons?
Kronberg
Inlägg: 142
Blev medlem: 9 april 2004, 18:51:29

Re: Bygga vattenskärare

Inlägg av Kronberg »

Ny video från Applied science om hans vattenskärarprojekt idag.
Skriv svar