Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av säter »

Känns som att uppspänningen och spänningar som släpper i materialet kanske kan ställa till det mer än precisionen i maskinen.
Du måste nog grovfräsa en vända först, om ska ha hög noggrannhet.

Vad är det på motorblocket som är grinigt på toleranserna?

För övrigt så fräste man stora motorblock på Nohab en gång i tiden.
Detta med en 4-axlig maskin.
Kördes i två tempon.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av persa »

säter skrev:Sandvik körde ju många år med Matsuura och Nikken rundbord.Detta verkade ju ha fungerat hyggligt.
Bra maskiner och bra rundbord, men den typen av påbyggda rundbord Sandvik köpte blir för små för motorblock

Men Matsuura har ju nyare modeller bättre lämpade för motorblock https://www.youtube.com/watch?v=QsmiIeAkE-o :mrgreen:. Men där får man nog lätt punga upp 5-10 milj. för en ny maskin
säter skrev:För övrigt så fräste man stora motorblock på Nohab en gång i tiden.Detta med en 4-axlig maskin.Kördes i två tempon.
Horisontell 4-axlig maskin är ju givetvis också ett alternativ. Vet dom som kör även mindre block på detta sätt. Men uppspänningen blir nog betydligt mer rakt på och enklare med en 5-axlig maskin
fräsarn skrev:Finns en finne som kör riktigt fina billet motorblock i en hurco med iställd vagga, ser inte så stadigt ut och man vet ju inte inte precisionen.
Har du någon länk till detta, så kan jag nog tala om vilken maskinmodell det är. Har ju sålt Hurco själv under en period :)
Senast redigerad av persa 25 december 2017, 13:48:18, redigerad totalt 1 gång.
fräsarn
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 januari 2010, 23:49:52
Ort: sorunda
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av fräsarn »

Planhet mot topp och botten, rätvinkliget Ramlagergata mot cylindrar och planen fram och bak och en hel del lägen till exempel.
Helt omöjligt att ha koll på om man inte mäter upp i mätmaskin.
Sen hur noga det behöver vara i verkligheten är ju en annan sak.

Jag jobbade på scania med prototypmotordelar förut,
körde inte blocken personligen men lite koll har jag på hur svårt/omöjligt det är att få till allting
och då fanns det ändå nästan obegränsat med tid o resurser.
Då kördes det i horisontell 4-axlig, skulle jag skaffa maskin för att köra block i första hand skulle det nog bli en sån.

Att köra något som ser ut som ett bra block på film är ju "enkelt". Ska man få det inom spec är det ju lite värre.

Finnen
Spontant ser ju min DMG stadigare ut.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av persa »

Elmer Racing håller till strax utanför Helsingfors. Maskinen är en Hurco VMX42U för simultan 5-axlig körning. Rundbordet på denna modell är diam. 350 mm (lite litet tycker jag). Som du skriver är detta en i grunden 3-axlig maskin (VMX42) som man byggt på med en vagga. Inte den allra stabilaste lösningen, men en relativt billig lösning byggd på en av Hurcos volymmodeller. Tippar man landar runt 1,5 milj. i nypris i dagläget

Hurco har även stabilare 5-axliga maskiner men där får man lägga på en miljon ytterligare
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av tkgb »

Undrar om dom inte lineborrar ramlagerlägena efter fräsningen?
Borde vara halvt omöjligt att få det tillräckligt rakt annars.

"Thor" motorn som Elmer racing fräser i youtube videon ska väl vara en helt omdesignad version av Porsche 944 3 liters 4 cylindriga motor.
Jag har en sådan bil stående och har skruvat mycket med dom motorerna,finns en hel del att förbättra från orginaldesignen :)
Jag har hört siffror på ca 1.2 miljoner för en komplett "Thor" motor.
Låter lite halvdyrt men billet vevaxeln var ju en rätt imponerande skapelse.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av säter »

fräsarn skrev:Då kördes det i horisontell 4-axlig, skulle jag skaffa maskin för att köra block i första hand skulle det nog bli en sån.
Nu har jag aldrig kört 5-axligt, men jag inbillar mig att en 4-axlig horisontalare ger bättre resultat.
Kanske med indexbord istället för 4:e axel?

Kör du 5-axligt simultant?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av säter »

tkgb skrev:Undrar om dom inte lineborrar ramlagerlägena efter fräsningen?
Borde vara halvt omöjligt att få det tillräckligt rakt annars.
Det kan ju omöjligt gå att få till med fräsning.
Möjligen arborrning från två håll.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av persa »

säter skrev:Möjligen arborrning från två håll.
Tveksamt det också. Då ska det vara en maskin som är REJÄLT FRISK i bordsrotationen. Ska nog köras från ett håll och helst då även med dämpad bom
säter skrev:Nu har jag aldrig kört 5-axligt, men jag inbillar mig att en 4-axlig horisontalare ger bättre resultat.
Tror också att en horisontell 4-axlig maskin ger ett bättre resultat, såvida man inte kör i en väldigt stabil och noggrann 5-axlig maskin. Men det behövs nog en hel del funderande, tid och pengar för fixturdelen i en horisontell maskin för att få till en säker process. Det är säkert OK för en produkt som sen ska köras fram i stora serier under längre tid. Men för racing/rally är det kanske mer prioriterat att vara flexibel för önskemål från kunderna som varierar rätt ordentligt. Tror man kan ge snabbare respons med en 5-axlig maskin till den kundkretsen även om det kanske inte blir riktigt lika bra kvalitémässigt (får givetvis inte var hur ranglig 5-axlig lösning som helst)
fräsarn
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 januari 2010, 23:49:52
Ort: sorunda
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av fräsarn »

säter skrev: Kör du 5-axligt simultant?
Har inte kört nåt alls egentligen än men det ska vara möjligt.
Lite för gammalt styrsystem, känns som att det fattas en del funktioner för att det
ska gå att göra något alls smidigt men det kanske ger sig om jag håller på lite.
B-axeln är infäst i 45 grader så det blir helkonstigt när den vrids,
jag fattar inte hur man ska veta var allt hamnar efter vridning.

På scania arborrades det från två håll med dämpad bom men inget jag skulle ge mig på.
Jag får säga nej till blocken så länge, hade ju varit kul om man fick till det men jag är rädd för att det blir för mycket krångel och tajt med tid.
För stor risk att det är nåt jag inte får till eller att maskinen inte är tillräckligt bra för bara 5 block
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av frownlayer »

På mitt jobb kör vi 5-axligt. Med både 3 axlar + vagga och rundbord. Och 3 axlar + linjärt och rundbord. (Alltså 4 vridningen ligger i huvudet.)

Och vi kommer ner på en noggrannhet inom 0.01-0.005 totalt när vi använder alla axlar.

Det som vi märker skillnad på är noggrannheten på slipningen av fräsen vid körningar över 3 axlar.

5-axligt simultant ger bara mindre skarvar mellan vridningarna och mindre kontroll på vad maskinen hittar på. Så det är bättre att köra 3+2 axlar än 5 simultant tycker jag.

Rent nogrannhetsmässigt så ligger man bättre till med vagga tycker jag. Men då minskar även högsta tillåtna vikt på arbetsstycket dramatiskt.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av persa »

Simultant 5-axligt kör man ju bara när man måste, och det är inte speciellt ofta. Men det är ju ändå helt klart en fördel att ha möjligheten. Men CAM-mjukvaran måste ju också klara detta !!

Det är oftast ingen skillnad på maskinerna. Möjligheten ska bara låsas upp av maskintillverkaren. Man kan t.ex. som köpare bli tvungen att skriva på ett papper om att maskinen absolut inte får exporteras till ett antal länder som USA inte tycker bör ha tillgång till sådan teknologi. Tror i och för sig att om man kan ta fram egna kärnvapen så kan man säkert också fixa till maskiner för simultan 5-axlighet på egen hand :)

Den fördel jag ser som störst med vagga mot en vridbar spindel är att man inte behöver göra några eftergifter på maskinspindelns styvhet och prestanda med en icke vridbar spindel
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av drh »

Plast o kolfiber
cf1.jpg
cf2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av säter »

persa skrev:Man kan t.ex. som köpare bli tvungen att skriva på ett papper om att maskinen absolut inte får exporteras till ett antal länder som USA inte tycker bör ha tillgång till sådan teknologi. Tror i och för sig att om man kan ta fram egna kärnvapen så kan man säkert också fixa till maskiner för simultan 5-axlighet på egen hand :)
Du vet ju hur det gick för utvecklaren av Kongsbergs 6-axliga system. :)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av svanted »

Tror i och för sig att om man kan ta fram egna kärnvapen så kan man säkert också fixa till maskiner för simultan 5-axlighet på egen hand
kärnvapen är ju ingen raketforskning... :lol:
tror nog att kärnvapenproduktionen skulle gå betydligt snabbare och enklare med en superduperfräs...
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av persa »

Det behövs väl också raketer om man har kärnvapen :D

Nej, nu får vi nog lugna oss så vi inte blir ovänner med Donald. Han är ju mycket ute på nätet
Skriv svar