diskmaskin översvämningsskydd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av frownlayer »

många maskiner har både mekaniska och digitala översvämmningsskydd. så ibland om maskinen fyller i för mycket vatten kan den få samma felmeddelande.
kolla om din vätskenivågivare är igenkletad.
GGeorgss
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 januari 2009, 21:34:56

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av GGeorgss »

Kollade lite närmare på maskinen idag. Plockade ur pumpen, för att se om den var eventuellt blockerad samt gjorde rent bottenplattan.

Det finns en stor genomskinlig plastlåda, som vattnet går igenom, och där finns även ett stigarrör, med en flottör som påverkar ett reed-relä.

Flottören verkar fungera som den ska, då jag kan flytta på den med hjälp utav en magnetisk skruvmejsel, och när jag lyfter den, så bryter reläet.

Sen verkar det finnas någon sorts givare som är instoppad i bottenhuset, men den verkar vara limmad fast, så jag har inte kunnat kolla den.

Hade maskinen uppe på bordet i trädgården när jag kollade, och när jag hade monterat tillbaka pumpen, så kunde jag köra ett sköljprogram, utan att felkoden löste ut. Men så snart maskinen var inomhus igen, och jag skulle köra normal tvätt, så kom felet tillbaka.

Någon idé vad en reparation skulle kunna gå på?? frågan är om det inte är billigare att köpa en ny.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av frownlayer »

Jag fortsätter väl på min tråd, då det gäller samma maskin och ett nytt översvämmningsfel.

Husqvarna cardinal 5026

När den fyller på vatten så kommer det ut vatten ur slangen som jag nu lyft ur bottentråget.
Slangen är nog ett överfyllnadsskydd. Men frågan är ju varför vattnet kommer ut den vägen.

Och om någon skulle vara vänlig och säga vad delen på bilden heter.

Maskinen fungerar bra när den väl går. Det är bara när den fyller på som det ibland svämmar över ner i slangen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av Nerre »

Är det mekaniskt programverk, läs mitt tidigare inlägg i tråden.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2947
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av Danny »

Och om någon skulle vara vänlig och säga vad delen på bilden heter.
Regenereringsdoserare.


Rensa den svarta större gummislangen på bilden.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av frownlayer »

Jag hittade en liten propp i regenereringsdoseraren. Så vattnet gick fel väg. Nu fungerar den igen. Dessvärre så var den svår att få helt ren så den kommer säkert sätta igen igen. Hade vart bra och få in en ny.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2947
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av Danny »

:tumupp:
Passa även på att rensa gummislangen. Det är lägsta
punkten i maskinen, och brukar sätta igen förr eller senare.
snygg
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 oktober 2023, 17:30:15

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av snygg »

Hej!

Håller tummar för lite vägledning här av någon hjälpsam själ.

Har en Electrolux 91107900300 Modell: Hjälpsam 10222425.
Pumpen slutade aldrig gå efter avslutat program, efter att ha ruskat lite på den fungerade den ett par program till för att sedan slå ifrån pga översvämningsskyddet löser ut.

Jag ser nu två stycken slangar undertill som porlar ut vatten i ca 10 sek (ungefär 2-3 minuter in i ett program) innan den igen stängs av pga vatten i bottenplattan.

Kortfattat började det med att pumpen inte stängdes av(kunde gå i timmar om man inte drog ut kontakten).
Nu kommer det istället vatten ut två små slangar undertill.

Avloppsslangen har jag monterat av och där var det inget stopp iallafall. Någon med idéer kring vad det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av frownlayer »

Ja. Troligtvis är det spillslangar som kommer från olika delar av maskinen. Så om t.ex maskinen överfallet diskutrymmet så kommer det rinna ner i en av slangarna.
Eller så är det som det var på min maskin att det hade satt sig en liten fettpropp i regenereringsdoseraren, vilket gjorde att vattnet kom ut fel väg, och hamnade i en spillslang och ut på bottenplattan.
snygg
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 oktober 2023, 17:30:15

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av snygg »

Okej, regenereringsdoseraren var ett ord jag aldrig tidigare stött på. Försöker hitta bilder på hur just denna del ser ut för att kunna åtminstone kunna stryka detta från listan av potentiella fel. Har du någon bild hur en sådan del ser ut för jag hittar då inget :)
snygg
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 oktober 2023, 17:30:15

Re: diskmaskin översvämningsskydd

Inlägg av snygg »

Nu har jag lyckats ta bort slangen till det du tipsade om, tyvärr inget stopp i denna slant.
Däremot hittade jag vad som visade sig vara pressostaten, där i var där synligt en mängd smuts/gegga/fett. För visst ska det väl inte var det? (Lyckas inte lägga in bild här i forumet)

Ska försöka mig på att göra rent den, vilket verkar svårt för den är svår att öppna upp.
Om någon här anser att teorin är rimlig så beställer jag en ny för 300kr på momangen. :)
Skriv svar