Planering: cnc styrd kap och gersåg

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av NULL »

Tänk på att alltihopa måste vara inlåst, är den helautomatisk kan stationen kapa upp en helt barn utan att stoppa sig.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av hafiack »

I mitt fall så blir maskinen för lång om jag laddar den i framändan men tanken är god! Tänker att jag sätter en maxlängd som i 99% av fallen räcker. Den gången de är för långt får man kapa manuellt istället. Då blir totallängden på maskinen kortare.

Apropå skydd så blir det givetvis en huv över själva såg huvet och den biten med ett hål i sidorna där de matas in och ut. Huven bör ju va öppningsbar så sätter man en sensor som känner av om man öppnar.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av hawkan »

Jag tror alla varianter av styrningar som nämnts här kommer att funka. Det jag tänker kommer att bli det avgörande är om du tänker dej att använda en stor grafisk display som hjälp att mata in/hålla koll. Arduino och liknande har helt klart sina begränsningar och en 128x64 grafisk display som en 3D-skrivare har är ungefär max vad den klarar av. En 800x600 touch-skärm kommer att bli klart trög att jobba med, det är väl användbart med en 32-bitars mcu iofs.

Är du van vid Mach3 så är det inte fel. Jag hade tittat åt linuxcnc men det är för att jag använt det förut och inte Mach3. En styrning i "PC"-miljö går att göra liten och nätt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av SeniorLemuren »

Arduino och liknande har helt klart sina begränsningar och en 128x64 grafisk display som en 3D-skrivare har är ungefär max vad den klarar av.
Det där okunniga påståendet håller jag inte med om. En Arduino Uno med 240 x 320 pekskärm klarar lätt av vad du vill åstadkomma. Jag vet av egen erfarenhet eftersom jag tidigare styrde spjället på min vattenburna braskamin med en Uno ihop med en stegmotor och diverse temperaturgivare både på rökgas och vattentemp. Den hade inga som helst problem att ta emot mina kommandon på displayen och spara önskade parametrar i minnet.

Vill man så kan man ju hoppa upp till en Arduino Due som kostar ca 100 spänn då kan har man mer än väl den kapacitet som du behöver. Länken visar ett varvräknarinstrument som jag programmerat i en Due. Det kräver rätt så bra drag i Arduinon för att hänga med i flyttalsberäkningarna för grafiken.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av Glattnos »

Fast kom ihåg att en vanlig PC kan vara känslig om den ska funka i en verkstadsmiljö. Jag har själv haft problem med både laptops och Rasberry Pi.
Om man har en effektiv automatisk såg som körs mycket så är det ju lite enerverande om man inte kan använda andra maskiner samtidigt. Är nog mest svetsar och plasma som stör mycket men min CNC-fräs stör faktiskt min laptop ibland så jag styr helst maskiner med något robustare än en "vanlig dator" av både tillförlitlighetsskäl och säkerhetsskäl.
Om man enbart kör sågen i lokalen så är det nog inte så noga utan funkar det så funkar det :)

En liten historia:
Ljusridå är ganska effektivt som skydd, vi fick in chefens 3-årige son i palettväxlaren på en stor fräs en gång. Vi märkte inget(växlaren var skymd från operatörsplatsen) förrän maskinen stannade. Vi märkte rätt snabbt att det var en unge som klättrade på palettväxlaren och att ljusridån hade brutits varpå maskinen stannat. Till saken hör att dom som installerat maskinen hade slarvat när dom kopplat in maskinen så ljusridån hade inte funkat på länge. Jag och en kompis var nya operatörer på maskinen och hade börjat med att fixa ljusridån som ingen tidigare brytt sig om. Det var två dagar innan stoppet med ungen i växlaren. Då var vi unga så vi skrattade mest åt det hela men idag kan jag tycka att det var skandal av flera anledningar och konsekvensen kunde blivit förödande.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av hawkan »

Seniorlemuren: Haha det här med "okunniga påståenden" var en ironiskt rolig kommentar :D Men du bekräftar att det behövs en 32-bitars mcu t ex SAM3X8E (som inte har flyttalshårdvara) för att få flyt i displayen. Dels tar uppdateringen lång tid så det känns trögt och dels tar uppdateringen av displayen så lång tid att uppdateringen av stegmotorerna i rätt tid kan bli problematisk. Men vad den ene tycker är tillräckligt fort behöver inte vara rätt för den andre, så det handlar om vad TS ser framför sej för typ av display och interaktion. Ett gäng statiska displayer man skiftar mellan för att visa vad sågen gör är inte så kritiskt, mer än att det kan börja dra minne.

Om man tänker på färdiga cnc-styrningar i arduino-miljö som Marlin för 3d-printer eller grbl för mer generell styrning så har de inga vettiga inmatningsenheter. Jag tänker ett siffer-tangentbord som det som man vill ha. Eller en pek-skärm. Att modifiera en av de koderna för att få till detta, det är lika lätt som att skriva egen kod från början skulle jag säga. Been there, done that. Men för all del, gör den tankeövningen, börja grotta i koden och var vaksam för sidoeffekter. Det är nyttigt för att se om man vill gå den vägen.

Likadant att skriva egen kod för att styra sågen. Till att börja med ser det enkelt ut men jag tror det kommer till ett antal olika funktioner man vill ha som gör att jag tänker mej i alla fall månader av kodning innan man är färdig. Det är också en bra övning att göra det här att gå igenom vilka funktioner man tänker sej och gå gärna ett steg till och få med felbeteende och hur det ska korrigeras.

Att istället utgå från Mach3 eller linuxcnc skulle jag säga handlar om en veckas jobb max för att få till en vettig display och macro som gör det man vill.

Glattnos: jag kan bara visa min medkänsla för den som har så mycket störningar att systemet inte funkar. Ett elände rent ut sagt. Du har garanterat brottas mer med störningar än mej och vet väl vad som kan göras. Samtidigt finns det många som använder små mini-ITX fläktlösa Celeron-datorer för linuxcnc i verkstadsmiljö. Här hittade jag en på aliexpress med peksärm och inbyggd j1900 dator med parallellport. Värt att tittas på, inte jättebillig.

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av tecno »

Här hittade jag en på aliexpress med peksärm och inbyggd j1900 dator med parallellport. Värt att tittas på, inte jättebillig.
Ja jo men.... bara 800x600 = touch i LinuxCNC typ Gmoccapy kräver högre upplösning. Ja jag har sneglat på denna och avstått pga av det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tycker 3d-styrning som mach3 eller heidenhein med g-kod verkar vara overkill och onödigt komplicerat.

Det handlar ju bara om två parametrar, längd och sågvinkel. Förmodligen blir det mycket enklare att göra i en PLC.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av hawkan »

TS uttryckte att han kunde tänka sej att jobba med Mach3 så boostar det lite. Allt hänger på vad man kan innan, kan man Mach3 är det enkelt, kan man PLC är det enkelt,

Jag kan räkna upp några saker till som behöver styras
- Dimensionen på arbetsstycket behöver också ges
- Inställning av vinkel på sågbord
- Upplåsning/låsning av läge sågbord(?)
- Hålla ordning på sågbordsvinkel, nollning?
- Start/stopp av klinga
- Ordning på läget av klingan, nollning(?)
- Kapningsmatning av klingan beroende på dimension av arbetsstycke. Kraftmatning?
- Upp/ner av klingan.
- Kylvätska på/av/låg nivå.
- Överbelastning av klingmotor?
- Lås/lossning av arbetsstycke.
- Framdrivning av arbetsstycke
- Säkerställa rätt längd framdriven.

Plus nödstopp och andra logiksaker som att inte starta sågning om arbetsstycke och bord inte låst.

Det blir några grejor att hålla i ordning på.

Skärmen, ja 800x600 är litet, såg det mest som idé.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Planering: cnc styrd kap och gersåg

Inlägg av hafiack »

Touchskärm är givet så då ligger de ju närmast med mach3 om man får till någon vettig kodning då. Kör touch på cnc fräsen i dagsläget och det är fantastiskt trevligt och lättjobbat. Har tangentbord för inmatning och för att jogga. Tanken är att skaffa en pendant men inte hunnit me det än.

Är inte speciellt orolig över att ha PC i garaget då de funkat fint hittills till andra maskinen och är ensam när jag jobbar så störningar och sånt är nog ingen större fara :)

Tänker att man har såghuvet infäst så här. Känns som de blir enklast att bygga än att hela stativet eller liknande ska vridas.
Klingan ska vara mer inkapslad för bättre spånupptagning.

Minst två kolvar per sida för fasthållning av material.
Frågan är hur man gör med utmatningen? Knuffa ut delarna när den matar in eller nån form av hjul eller band som matar ut på ett uppsammlingsbord innan inmatning sker. Man skulle ju kunna ha tryckluftskolvar på uppsamlingsbordet som petar till bitarna ut mot där man står så de finns plats för nästa bit att matas ut.

Hoppas få nån minut över och börja skissa lite på hur de kan tänkas se ut med hårdvaran
Skriv svar