Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 03.23 2018-10-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 10.35 2017-12-20 

Blev medlem: 16.01 2016-02-28
Inlägg: 235
Observer att du har ingen aning om hela störningspektrat från ljusrampen. exvis i frekvensområdet 30 - 3000 MHz
Den kan mycket väl störa kraftig på exvis blålusmyndigheternas komradio, mobiltelefoni och utgöra allvarliga hot mot annans utrustning.
Att den stör en och annan FM station är en sak, och det krävs en mycket kraftig störning för att störa ut dessa mycket stryka rundradiosändare.
Den kan störa ut fjärrstyrda lås, fjärrstyrda maskiner kranar etc. Orsaka larm.

Förr var folk livrädda för elektromagnetiska fält, av hälsoskäl, idag förstår man inte vad det är ens. Eller att det existerar.
Det sammanlagda spektrat från din ljusramp kan vara mycket starkare än det radiotelefonen exponerar din hjärna för med luren mot skallen.

Kolla här, på forumet HAM punkt SE, någon har problem där en kinesisk ljuskälla stör traktorns elektronik så kraftigt att dess automatlåda inte funkar.
https://www.ham.se/threads/stoerningar- ... ost-102452

Nu är det ju så att även all utrustning skall tåla radiostrålning, exvis den radiostrålning en mobiltelefon genererar. Men den sänder ju bara på en frekvens.
Oavstörd eleketronik utan filter kan dock låta sig påverkas av en sådan sändning om den inte är typad.
Jag har sett hårdiskar raderas av en mobiltelefons sändning. Hårddisken var ej CE-märkt.
Exvis din ljusramp skall inte slockna, eller gå sönder av överström, om du sänder med en komradio.

Att störa av din bilradio mot ett bredbandigt störfält som ljusrampen avger kan inte göras. det är ju en radiomottagare.



Att avstöra elektronik kostar några kronor mera per apparat..
Olika marknader EU, USA etc har olika regler för hur väl saker skall vara avstörda. EU:s CE-märkning och USA FCC-typning är ganska lika.
I Asien förekommer inget sådant.
Det är förstås lockande att importera billiga Kinesiska saker som ser precis ut som de som säljs typade i EU och Sverige, och tjäna en extra krona på saken.

Dock kriminellt, om det är kommersiellt.


Roy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.38 2017-12-20 

Blev medlem: 16.01 2016-02-28
Inlägg: 235
Att köpa extra filter, som exvis BILTEMAS, eller bygga ett CM filter själv.
Ja det kan eventuellt minska störningarna i något frekvensband kanske.
Men för att det skall vara ide måste man kunna verifiera verkan, det krävs då ett EMC labb.
Det är då billigare att köpa en CE-märkt produkt istället för att hyra in sig på ett EMC labb.

Sen är byggaren av elektronik ansvarig för vad han gör själv då......

Roy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.35 2017-12-20 

Blev medlem: 16.00 2014-10-08
Inlägg: 1532
Ort: Sörmland
Man skall göra som lillahuset skriver.Bara att ställa krav.
Fixa eller pengarna tillbaka. Så enkelt är det, och du har lagstöd dessutom


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.18 2017-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.24 2004-09-26
Inlägg: 5770
Ort: Södern
Det är mycket vanligt att den här typen av belysning levereras med en kabelhärva som innehåller switch, kontrollampa, relä, en avstörningsbox med ferriter och lite dioder och kondensatorer samt nödvändiga kablar och kabelskor. Det finns också instruktion med bl a mini och maxi längder på kablar mellan belysningen och avstörningsboxen samt tips för takplacering (t ex på lastbilar) om man har GPS eller någon form av comradiosystem i fordonet.
I de flesta fall hamnar alla dessa tillbehör i skroten eftersom det oftast är lättare att integrera belysningen i fordonet på annat sätt.
Det är inte seriöst men det är så det fungerar i verkligheten. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.45 2017-12-20 

Blev medlem: 12.04 2017-04-07
Inlägg: 60
Tack för alla svaren! Jag pratade med kundmottagaren hos bilhandlaren som inte hade någon aning alls om vad jag pratade om... Jag får se om jag kan få tag i någon på bilfirman som är lite mer insatt i teknikaliteterna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.07 2017-12-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.19 2006-01-07
Inlägg: 5131
Ort: Eskilstuna
Har du tur har dom satt DT-kontakt på kabeln till lampan. Då kan du säga att du kan tänka dig betala för kabeln och kanske halva arbetskostnaden men inte mer. Sen köper du en som är godkänd enligt ECE R10 och/eller EMC enligt 55015 och skruvar dit den själv.
Eller köper en ny ramp och dom får byta till den rampen utan extra kostnad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.15 2017-12-20 
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2007-02-23
Inlägg: 4099
Ort: Åkarp / Uppsala
Purre: bra idé.

Som andra redan sagt är det _ingen_ som vet hur mycket störningar rampen skickar ut och vad de kan få för konsekvenser. Förhoppningsvis har bilens säkerhetssystem tillräckligt skydd.


haben12> kundmottagaren hos bilhandlaren som inte hade någon aning alls

Detta är ett problem, om än inte oväntat. Säger du "EMC" till en genomsnittlig kundmottagare tror de nog att menade "GMC" (därmed inget ont sagt om dem, det är bara inte deras jobb att veta). Däremot bör du kunna gå på det bilsäljande bolaget och be att få se att det som de installerat faktiskt är tillåtet att sälja och installerat korrekt (min gissning är nej).

Vem har hand om denna typen av störningar? Är Elsäkerhetsverket inblandat i fordonselektronik eller är det någon annan?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.17 2017-12-20 

Blev medlem: 17.57 2006-04-15
Inlägg: 6546
Ort: Typ Nyköping
Vart är du lokaliserad?
Någorlunda nära så skulle man ju kunna ställa upp en spektrumanalysator och en mätantenn och ta upp hur det ser ut egentligen...
Sedan kan man bråka rätt mycket!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.19 2017-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04.51 2005-11-23
Inlägg: 2570
Ja ett svep med analysator skulle vara nått, hoppas ni e grannar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.29 2017-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.24 2004-09-26
Inlägg: 5770
Ort: Södern
När det gäller säkerheten i en personbil är de flesta bra skyddade mot störningar det finns undantag t ex. vissa VAG modeller.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.43 2017-12-20 

Blev medlem: 16.01 2016-02-28
Inlägg: 235
År det en nyare bil som är "uppkopplad" så har den en komuniktiosnradio som liknar en mobiltelefon. Denna består av en radiomottagare och en radiosändare.
Blir denna mottagare störd av ett bruspektra från din ljusramp kommer detta system inte att fungera.

Du kan väl titta på prylen och se om den har ett CE-märke.
Du har sean rätt att få ta del av "Deklaration of Confirmity" dvs försäkran om överensstämmelse.
De flesta prylar som är CE-märkta har ett sådant dokument, där en ansvarig person har med sin namnteckning försäkrat att produkten överenstämmer med kraven i det land där den säljs.
Dokumentet i fråga är ibland tryckt på förpackningen och ibland ett blad i handboken till prylen.
Kräv att få se "Declaration of Confimity"

Helt skall man innan en köp läsa detta och därmed vara säker på att det är en lagligt imponerad produkt.

Titta gärna i affären på exvis leksaker, där skall finnas ett CE-märke och en "Declration of Confirmity" ofta utanpå asken.
Det lär köpas många leksaker till jul utan CE-märke som då kan vara direkt livsfarliga för barnen eller vuxna.
Exvis livsfarliga nätaggregat, lampor och laddare.

Elsäkerhetsverket i Kristinehamn är tillsynsmyndighet för EMC frågor och elsäkerhetsfrågor, vilka ingår i CE.-märkningen.
Där kan man se listor på livsfarliga elsaker som belagts med försäljningsförbud, och listor på prylar som stör annan elektronik.
Det är dit man går med störningsproblem om man inte får annan hjälp.

Roy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.10 2017-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04.51 2005-11-23
Inlägg: 2570
Det är sällan brusmattan åker uppåt ens 400 MHz hållet och väldigt sällan mot Ghz området där mobiltelefonnät börjar husera.
Det är lågt runt 100 MHz verkar det som


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.40 2017-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.04 2009-08-16
Inlägg: 10062
Filtret jag tipsade om har jag själv testat då jag hade ett
switchat dc-dc aggregat placerat i skuffen. Matningen
bestod av en tjock kabel från batteriets pluspol rakt
igenom bilen. Det drog som mest 25A med grundfrekvens
runt 70kHz. Alltså ganska högt fält runt den kabeln som
gjorde det omöjligt att lyssna på just bilradion.
Med filtret placerat direkt på matningsingången på
radion försvann alla problem direkt.

Sedan om du ska avstöra ljusrampen så tror jag det blir svårt med
enbart ett filter vid rampen för den måste ju dra ström som varierar
fram till filtret vilket genererar störningar. Du måste ha en slät dc-ström
för att undvika störningar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.37 2017-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04.51 2005-11-23
Inlägg: 2570
Man skall köra både på störkällan och radion helst för att det skall bli bra , speciellt om man kanske bor eller färdas där det är dåligt redan med signal i luften


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.27 2017-12-21 

Blev medlem: 17.57 2006-04-15
Inlägg: 6546
Ort: Typ Nyköping
4kTRB: Så du löste ditt problem, bra för dig men urkasst för alla andra, för din skitutrustning stör ju fortfarande omgivningen lika mycket. Om du hade sett till att avstöra din olagliga störutrustning så hade du löst båda problemen.
Säger som vanligt: Gör om - Gör rätt!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010